پدیده‌ای خاص در فرهنگ حسینی 

تهران- ایرنا- استقبال میلیونی مسلمانان و حتی دیگر ادیان الهی از آیین ملکوتی اربعین حسینی باعث شده تا اربعین به عنوان پدیده‌ای خاص مورد توجه بسیاری از پژوهشگران و اندیشمندان قرار گیرد و این پدیده همچنان نیازمند کارهای پژوهشی در قالب فرهنگ حسینی است. 

به گزارش خبرنگار حج و اوقاف ایرنا، اربعین حسینی مصادف با بیستم صفر برابر با چهلمین روز شهادت سید و سرور شهیدان حضرت اباعبدالحسین (ع) است که هر ساله بسیاری از عاشقان و شیفتگان حسینی حتی با دین و مذهب های مختلف از سراسر دنیا برای حضور در این راهپیمایی میلیونی خود را به عراق و در نهایت به کربلا می رسانند.

اربعین حسینی امروزه در منطقه و جهان اسلام برای ایجاد هر چه بیشتر وحدت مسلمانان نقش کلیدی دارد و سبب ترویج فرهنگ اسلامی و قرآنی، مبارزه، استکبارستیزی، تقویت وحدت اسلامی و سبب تقویت قدرت نرم و تقویت دیپلماسی عمومی خواهد شد.

در این ارتباط با توجه به جهت گیری های سیاسی و مناسبت گرایی های ارزشی با کشورهای اسلامی و ایجاد شرایط و زمینه های لازم برای تقویت گفتمان پژوهشگران، اندیشمندان و صاحب نظران جهان اسلام با خود و دیگر ادیان الهی در قالب آشنایی با فرهنگ عاشورایی در اربعین حسینی فرصتی مغتنم است که باید قدردان آن بوده و بیش از گذشته برای آن برنامه ریزی کرد.

با توجه به استقبال میلیونی و غیر قابل تصور جهان اسلام و دیگر ادیان الهی از آیین ملکوتی اربعین حسینی که مورد توجه بسیاری از پژوهشگران و اندیشمندان غیر مسلمان و حتی دانشگاه های کشورهای مختلف دنیا قرار گرفته است، اربعین پدیده ای خاص به شمار می رود که روزها و سال ها باید در قالب فرهنگ حسینی برای آن کارهای پژوهشی و تحقیقاتی انجام داد.

پدیده‌ای خاص در فرهنگ حسینی 

جابر بن عبدالله انصاری اولین زیارت کننده مزار امام حسین(ع)

برخی از علما همانند شیخ طوسی و شیخ مفید تصریح کرده اند که جابر بن عبدالله انصاری اولین شخصی بود که در بیستم صفر سال ۶۱ هجری قمری مصادف با اربعین حسینی بر مزار سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) حاضر شده و زیارت کرده اند.

کربلا طریق الاقصی شعار اربعین شد

کمیته فرهنگی ستاد مرکزی اربعین حسینی همانند هر سال با توجه به شرایط موجود جهانی و با هماهنگی برادران عراقی اقدام به تعیین شعار اربعین می کنند که امسال با توجه به شرایط موجود در فلسطین و غزه و کشتار بی رحمانه رژیم صهیونیستی شعار کربلا طریق الاقصی انتخاب و معرفی شد.

این شعار با مشورت برادران ایرانی و عراقی و موافقت مسئولان ستادهای اربعین در دو کشور بنا به حرکت عظیم و بزرگ فرهنگی اربعین انتخاب شد.

از مهم ترین دلایل انتخاب این شعار فرهنگ شهادت، جهاد و مقاومت در دفاع و همراهی و حمایت از سرزمین و مردم مظلوم و مبارزان فلسطین و غزه و نیز زنده نگهداشتن مکان قدسی مسجد الاقصی و تکریم و تجلیل از عظمت آن و عملیات باشکوه طوفان الاقصی است که به عنوان شعار امسال اربعین انتخاب شد.

پدیده‌ای خاص در فرهنگ حسینی 

رادیو اربعین

یکی دیگر از اقدامات خوبی که چند سالی توسط صدای جمهوری اسلامی ایران راه اندازی و مورد استقبال زائران اربعین نیز قرار گرفته رادیو اریعین است که با تقویت فرستنده های رادیویی در مسیر نجف به کربلا راه اندازی شده و زائران اربعین را از آخرین وضعیت موجود مطلع می کند که بر اساس مشاهدات عینی این رادیو در بین برادران عراقی نیز از طرفداران خاصی برخوردار است.

به گفته مسئولان صدای جمهوری اسلامی با تمهیدات در نظر گرفته شده ویژه اربعین حسینی هر یک از شبکه های رادیویی برنامه های متنوعی را اجرا می کنند که زائران حسینی در طول مسیر و حتی دورتر می توانند با همراه داشتن رادیو جیبی و نیز از طریق تلفن همراه از این برنامه های متنوع بهره مند شوند.

خدمت‌رسانی موکب‌های ایرانی تا ۳ روز پس از اربعین

خدمات رسانی موکب های ایرانی تا ۳ روز پس از پایان اربعین نیز از دیگر اقدامات قابل تحسین و برنامه ریزی شده مسئولان کشورمان برای زائران اربعینی است که قدری دیر تر به این سفر معنوی رفته و یا نتوانسته اند به دلیل برخی مشکلات ترددی حمل و نقل به کشور باز گردند.

هم اکنون حدود ۳ هزار موکب ایرانی در عراق و داخل خاک کشورمان با حداکثر ظرفیت فعالیت می‌کنند و طبق سنت هر ساله، در قالب اسکان و ارائه سه وعده غذایی صبحانه، ناهار و شام پذیرای زائران اربعین حسینی هستند که در کنار این مواکب سازمان اوقاف و امور خیریه نیز با حدود ۴۰۰ موکب در نقاط مختلف مرز و عتبات ارائه خدمت می کنند.

پدیده‌ای خاص در فرهنگ حسینی 

۶۱ درصد زائران اربعین به کشور بازگشته اند

براساس آخرین آمار موجود تاکنون حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار زائر هموطن از طریق مرزهای زمینی و هوایی به کشور بازگشته و حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر نیز همچنان در خاک عراق حضور دارند که طی روزهای آینده به کشور باز خواهند گشت.

هم اکنون روزانه حدود ۲۰۰ هزار نفر از زائران اربعین حسینی به کشور باز می‌گردند و پیش‌بینی می‌شود روند موجود طی روزهای سوم و پنجم شهریور، به ۳۰۰ هزار نفر در روز برسد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha