"دنا"، ارزشمندترین ذخیره‌گاه جهان با کم شدن آب آن به خطر می افتد

یاسوج-ایرنا-پژوهشگر و کنشگر پیشکسوت محیط زیست گفت: پوشش گیاهی و تنوع‌زیستی منحصر به فرد که حاصل منابع‌آبی موجود در "دنا" است اگر به هر دلیلی این منابع‌آبی کم شود، یکی از ارزشمندترین ذخیره‌گاهای ما با مشکلات جدی روبرو می‌شود.

محمد درویش شامگاه جمعه در جلسه هم اندیشی با کنشگران و انجمن‌های محیط زیستی کهگیلویه و بویراحمد در تالار شهرداری سی‌سخت شهرستان دنا ، اظهار کرد: هر هکتار از خاک دنا ۲۶ برابر هر هکتار از خاک ایران ارزش دارد چرا که میزان آب درخوری در دنا وجود دارد و ۵۰ قله بالای ۴ هزار متر دارد.

وی افزود: استان کهگیلویه و بویراحمد امسال ۹۰۰ میلی‌متر بارندگی داشته است چرا که بیش از چهار برابر میانگین کشور بارش ثبت شد و حاصل آن همین تنوع زیستی است.

درویش به اشاره به دغدغه های محیط زیستی منطقه حفاظت شده دنا مبنی بر احداث سد "ماندگان" از طرف استان اصفهان گفت: نباید اقتصاد آب‌بر در استانی که آب ندارد، حرف اول را بزند چرا که این خیانت به کل مردم استان اصفهان است.

این عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور ادامه داد: دغدغه همه ما حفظ محیط زیست کشور است که باید متمدنانه از تمامیت ایران دفاع کنیم و اینکه افزون بر ۷۰۰ صنعت آب‌بر در استان اصفهان کم آب وجود دارد چه توجیه محیط زیستی دارد جزو اینکه حاصل آن بروز انواع سرطان ها و فرونشست است که حیات استان را به خطر انداخته است.

درویش تاکید کرد: ساخت سدهای کوهرنگ ۱، ۲ و ۳ بهشت آبا و سد خرسان با این مشکلاتی که استان اصفهان دارد پاسخگوی نیازهای منابع آنها نخواهد بود و شاید برای مدتی کوتاهی بتواند بخشی از نیاز آبی آن را تامین کند.

به گزارش ایرنا، این نشست ها و ده ها اعتراض مردمی برای واگذاری ضلع شمالی دنا از طرف استان اصفهان است که بدون توجه به مشکلات محیط زیستی و بدون هماهنگی و حضور مدیران ارشد استان این مصوبه در شورای عالی محیط زیست در سال ۱۴۰۲ مصوب شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha