۲۳هزار تن کود یارانه ای به کهگیلویه و بویراحمد اختصاص یافت

یاسوج - ایرنا - مدیرشرکت حمایتی کشاورزی کهگیلویه وبویراحمد گفت: ۲۳ هزار تن کود یارانه ای از نوع اوره برای کشت محصولات کشاورزی پاییزی به استان اختصاص یافته است.

علی لاهوتی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود : هر کیسه ۵۰ کیلوگرمی کود اوره به قیمت دولتی سه میلیون و ۹۵۰ هزار ریال به کشاورزان عرضه می شود در حالی که قیمت تمام شده این محصول هشت میلیون ریال است .

وی بیان کرد: از ابتدای مرداد ماه امسال تاکنون ۶۰۰ تن کود یارانه ای از نوع اوره در استان توزیع شده است.

توزیع کود اوره پس از یک توقف ۵۰ روزه توسط شرکت های پتروشیمی بالاخره با ابلاغ مصوبه هیات دولت در تاریخ سوم مرداد امسال از سر گرفته شد.

برنامه تامین و توزیع کود اوره در سال جاری به میزان ۲ میلیون و چهارصد هزار تن از سوی وزارت جهادکشاورزی به شرکت خدمات حمایتی کشاورزی و از طریق نهادهای مربوطه به شرکت های پتروشیمی اوره‌ساز ابلاغ شد.

شرکت‌های پتروشیمی به علت پی گیری و تعیین تکلیف مطالبات خود از دولت به مدت ۵۰ روز از تحویل کود اوره به بخش کشاورزی خودداری کردند مذاکرات، ارتباط با مراجع ذیربط و پی گیری های شرکت خدمات حمایتی کشاورزی و شرکت‌های پتروشیمی اوره‌ساز با هدف رفع تحویل کود اوره بخش کشاورزی، صورت گرفت و در نهایت به تنظیم و ابلاغ مصوبه هیات وزیران و تعییبن تکلیف مطالبات شرکت‌های پتروشیمی اوره‌ساز و الزام آنان به تحویل کود اوره، منتهی شد.

مدیرشرکت حمایتی کشاورزی کهگیلویه وبویراحمد با اشاره به اینکه پیش بینی کود یارانه ای براساس الگوی کشت اختصاص یافته عنوان کرد: گندم،ذرت، دانه های روغنی و جو از جمله محصولاتی هستند که به آنان کود یارانه ای اختصاص یافته است.

لاهوتی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در خصوص سقف سهمیه کشاورزان از کود یارانه ای تاکید کرد:کارشناسان پهنه جهاد کشاورزی براساس جنس خاک و نوع محصولات میزان نیاز بهره برداران را برآورد می کنند و آنان با مراجعه به کارگزاری ها کود خود را تهیه می کنند.

وی تصریح کرد: ۷۴ کارگزاری بخش خصوصی و دولتی در کهگیلویه و بویراحمد توزیع کود در استان را بر عهده دارند.

۲۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که ۱۶۰ هزار هکتار آن زراعی است.

بهره برداران کهگیلویه و بویراحمد سالانه حدود یک میلیون تُن انواع محصولات کشاورزی تولید می کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha