برداشت برنج از شالیزارهای مازندران چه روندی طی می‌کند؟

ساری- ایرنا- رئیس اداره برنج سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: باتوجه به هوای مساعد سطح برداشت برنج در شالیزارهای مازندران به بیش از ۶۵ درصد معادل ۱۴۰ هزار هکتار رسید.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی جهاد کشاورزی مازندران، علی‌محمد رمضانی روز شنبه با اشاره به اینکه ۹۹درصد عملیات برداشت برنج در اراضی شالیزاری استان به‌صورت مکانیزه بود، افزود: دلیل برداشت یک درصد به‌صورت سنتی بحث رگبار پراکنده و نبود شرایط مناسب برای ورود کمباین در شالیزار است.

رئیس اداره برنج جهاد کشاورزی مازندران بیان کرد: باتوجه به ظهور خوشه در شرق استان باید کشاورزان بحث محلول‌پاشی ریزمغذی را مدنظر داشته باشند ولی باید بدانند که صبح زمان مناسبی برای محلول‌پاشی نیست.

رمضانی تصریح کرد: موضوع دیگر باتوجه به گرمای هوا بحث تبدیل شلتوک باید مدنظر باشد؛ چراکه اگر اصول فنی رعایت نشود درصد شکستگی برنج بالا می‌رود.

وی تصریح کرد: رعایت تناوب در آبیاری اراضی شالیزاری مهم بوده و نزدیک به ۸۰ هزار هکتار از شالیزارهای استان زیر کشت رتون و نشای محدد رفت که در شهرستان‌های باوجود منبع آب مطمئن است.

برداشت برنج از شالیزارهای مازندران چه روندی طی می‌کند؟

رمضانی یادآور شد: زمان نشای مجدد به پایان رسید و آخرین فرصت ۱۵ مرداد بوده اما زمان کشت رتون ادامه دارد.

مازندران با داشتن ۴۶۰ هزار هکتار زمین‌های زراعی و باغی سالانه ۷۲ نوع محصول کشاورزی را تولید می‌کند. تولید بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن برنج، ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن مرکبات و انواع محصولات باغی در مازندران سبب شده که این استان به عنوان قطب تولید محصولات باغی و کشاورزی کشور همواره مورد توجه باشد.

برنجکاری یکی از مهم ترین فعالیت کشاورزی در مازندران و منبع مهم درآمد کشاورزان استان است و با تولید بیش از یک میلیون ۶۰۰ هزارتن، ۴۲ درصد برنج مورد نیاز کشور از این استان تامین می‌شود. استان مازندران تولید کننده ۷۲ نوع محصول زراعی و باغی است که در تولید ۱۵ محصول رتبه اول تا سوم را دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha