۳ شهریور ۱۴۰۳، ۱۳:۲۵
کد خبر: 85577485
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

تغییر اقلیم مازندران در «انجیر پزما»

۳ شهریور ۱۴۰۳، ۱۳:۲۵
کد خبر: 85577485
تغییر اقلیم مازندران در «انجیر پزما»

ساری- ایرنا- مرداد ماه در مازندران به انجیر پز ماه معروف است یعنی آسمانی بدون بارندگی و دمای هوای بیشتر از ۲۱ درجه، موضوعی که امسال با تغییر اقلیم علاوه بر کاهش ۱.۵درجه ای متوسط دما، افزایش حدود ۳۵۰ درصدی بارندگی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ثبت رسیده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بررسی وضعیت بارش و دمای هوای مازندران نشان می دهد که میانگین بارش مرداد ماه سال ۱۴۰۳ استان ۳۹ میلی متر بوده که نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت که حدود ۲۵ میلی متر بوده، حدود ۵۸ درصد افزایش و نسبت به مدت مشابه سال قبل که حدود ۹ میلی متر بوده، ۳۴۸ درصد افزایش داشته است.

همچنین میانگین دمای هوای مرداد ۱۴۰۳ استان مازندران ۲۱.۷ درجه سلسیوس بوده که نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت که ۲۱.۱ درجه سلسیوس بوده، هفت دهم درجه سلسیوس افزایش و نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۲۳.۲ درجه سلسیوس بوده، ۱.۵ درجه سلسیوس کاهش داشته است.

مازندران به هوای ابری و نم نم باران و در بین ماه های سال، مردادماه که دمای هوا به حداکثر می رسد، به «انجیر پز ماه» معروف است، اما در سال های اخیر با تغییرات آب وهوایی، شیرینی انجیرپز ماه با تلخی خشکسالی و یا بارندگی های سیل آسا در این خطه نگران کننده شده است.

بررسی تاریخی نسان می دهد، در حالی که بر شدت گرما و روزهای آفتابی مرداد ماه سال ۱۳۹۶ افزوده شده، بطوری که کاهش بارندگی سبب شد تا با عمیق شدن خشکسالی در برخی مناطق مازندران با افزایش روند تبخیر آب، سرعت چرخه غلتیدن به بی آبی در این خطه بیشتر شود اما امسال بر شدت گرما و روزهای آفتابی مرداد ماه به عنوان انجیر پزما کاسته شد، به طوری که با افزایش بارندگی و کم شدن دمای هوا، باغداران با مشکلات کیفی انجیر مواجه شدند.

انجیر از میوه های تابستانه مازندران است که درخت آن در اغلب باغ ها یا در حیاط منازل و گوشه ای از باغچه ها به ویژه روستاها کاشته شده و خانواده ها از میوه آن استفاده می کنند، میوه ای که علاوه بر طعم شیرین و بی نظیرش خواص بی نظیری هم دارد.

انجیر سرشار از مواد معدنی مغذی شامل آهن، کلسیم و پتاسیم است، میزان فیبر در انجیر از میوه ها یا سبزیجات دیگر بیشتر است، انجیر میان وعده سالمی است که سدیم، کلسترول و چربی ندارد.

تغییر اقلیم مازندران در «انجیر پزما»

جشنواره بدون انجیر در گلوگاه

جشنواره انجیر گلوگاه همواره با اهدف توسعه باغ های انجیر، فرآورب و سودآوری، ایجاد اشتغال پایدار، برندسازی انجیر، توسعه گردشگری و ایجاد صنایع تبدیلی پیگیری شده است به طوری که طبق اعلام مدیر جهاد کشاورزی گلوگاه در این شهرستان بیش از ۱۵۰ هکتار باغ از گونه‌های متفاوت انجیر وجود دارد و به عنوان کانون پرورش انجیر گلوگاه مشهور است.

مهدی باباجانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن تایید آسیب های ناشی از تغییر اقلیم به باغداری انجیر این شهرستان، گفت: امسال در حالی هشتمین جشنواره مرغوبترین انجیر کشور با نام شکرانه برداشت انجیر در گلوگاه برگزار شد که باغداران به شدت با مشکل برداشت مواجه شدند.

وی با بیان این که بارندگی های بی موقع و سیل آسا سبب شد تا میوه انجیر فاسد و میزان برداشت کاهش بیابد، توضیح داد:‌ : به دلیل کاهش دما و تداوم بارندگی ها، زمان برداشت انجیر در امسال حدود ۱۰ روز کوتاهتر شده است.

وی تصریح کرد:کاهش دما و افزایش بارندگی موجب شد تا سایز انجیر پیش از کامل شدن به مرحله رسیدگی کم شد و کیفیت انجیر نیز پایین بیاید، یعنی با نفوذ آب ناشی از بارندگی شیرینی انجیر کامل نشده و سبب پوسیدگی میوه نیز شده است.

مطابق جدول مرکز هواشناسی، میانگین بارش پنج ماهه سال ۱۴۰۳ مازندران، ۲۸۰ میلی متر بوده که نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت که ۲۰۳ میلی متر بوده حدود ۳۷ و نسبت به مدت مشابه سال زراعی گذشته که ۲۱۷ میلی متر بوده، حدود ۲۹ درصد افزایش داشته است.

میانگین بارش یازده ماهه سال زراعی جاری منتهی به مرداد سال ۱۴۰۳ در مازندران ۶۶۹ میلی متر بوده که نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلند مدت که ۶۰۱ میلی متر بوده حدود ۱۱ و نسبت به مدت مشابه سال زراعی گذشته که ۴۵۰ میلی متر بوده، حدود ۴۹ درصد افزایش داشته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha