۳ شهریور ۱۴۰۳، ۱۰:۳۸
کد خبرنگار: 877
کد خبر: 85577177
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۴۸ طرح اقتصادی به ارزش ۳۷ هزار میلیارد ریال در استان اردبیل افتتاح می‌شود

اردبیل - ایرنا - معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اردبیل از افتتاح ۴۸ طرح اقتصادی به ارزش ۳۷ هزار میلیارد ریال در حوزه‌های گردشگری، صنعتی و کشاورزی در این استان در هفته دولت خبر داد.

یاسر عبداللهی عابد روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دولت و شهدای پرواز اردیبهشت اظهار کرد: چند طرح گلخانه‌ای در پارس‌آباد به وسعت ۴۶ هکتار و چند باب هتل کوچک در مناطق روستایی استان آماده افتتاح است و با بهره‌برداری از این واحدها برای یک‌هزار و ۲۰۰ نفر فرصت شغلی ایجاد می‌شود.

وی اضافه کرد: کارخانه سرم‌سازی هم آماده افتتاح است که در آینده با حضور مسئولان کشوری افتتاح می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اردبیل با تشریح اقدامات دولت در استان اردبیل طی سه سال اخیر اظهار کرد: با رصد وضعیت اقتصادی استان در ابتدای دولت سیزدهم مشخص شد که تولید ناخالص داخلی استان در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ حدود ۳۸۰ هزار میلیارد ریال و ۵۷۰ هزار میلیارد ریال بوده و رتبه اردبیل در این زمینه ۲۴ و ۲۵ کشوری بوده است.

عبداللهی متوسط درآمد خانوار شهری و روستایی این استان در سال ۱۴۰۰ را ۷۳۰ میلیون ریال و معادل رتبه ۲۹ کشوری ذکر کرد و گفت: این میزان در سال ۱۴۰۱ به یک‌هزار و ۱۰ میلیون ریال رسید ، ضمن اینکه برای ارزیابی دقیق این اعداد باید یک روند مستمر و گفتمان مشخص استمرار داشته باشد.

وی همچنین با اشاره به تدوین برنامه‌های راهبردی برای ارتقای جایگاه استان در عرصه اقتصادی اظهار کرد: در این راستا استاندار اردبیل با طرح گفتمان زنجیره پیشرفت استان برای نهادینه کردن آن تلاش کرد و برنامه‌ریزی برای توسعه استان در چهارچوب این گفتمان ریل‌گذاری شد.

معاون استاندار اردبیل اساسی‌ترین عامل توسعه و تحرک بخشی به اقتصاد استان را توسعه زیرساخت‌ها عنوان کرد و افزود: موضوع اساسی در ارتقای جایگاه استان توجه به مقوله تولید است که باید نه صرفا از نگاه اقتصادی بلکه از نگاه فرابخشی و ارتباط آن با امنیت و اقتدار ملی مدنظر قرار بگیرد.

وی با اشاره به هم‌افزایی مسئولان و مدیران ارشد استان در راستای توسعه و پیشرفت استان اظهار کرد: در راستای رفع موانع تولید ستاد تسهیل به‌صورت منظم و مستمر برگزار شد و طی این مدت بالغ بر ۱۶۰ جلسه برگزار شد که نتیجه آن تصویب حدود ۲ هزار مصوبه بوده که ۷۵ درصد آن عملیاتی شده و بقیه هم در حال پیگیری است.

عبداللهی عابد اضافه کرد: علاوه بر این در جلسات شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی هم طی این مدت ۸۰ قانون مخل تولید شناسایی شده که از این تعداد ۲۴ مورد در استان حل شده و بقیه هم به مرکز کشور ارجاع شده است.

اقتصاد استان اردبیل با تامین سرمایه واحدهای تولیدی رونق گرفته است

عبداللهی همچنین با تشریح روند اعطای تسهیلات در این استان گفت: با توجه به نقش غیرقابل انکار تسهیلات در تامین سرمایه مورد نیاز واحدهای تولیدی و رونق اقتصادی پرداخت تسهیلات با جدیت در دستور کار بوده و طی این مدت روند رو به رشد داشته است.

وی افزود: در سال ۱۴۰۰ در حوزه‌های مختلف ۱۶.۲ همت، در سال ۱۴۰۱ حدود ۲۵.۴ همت و پارسال ۳۱.۸ همت تسهیلات پرداخت شد که بیانگر افزایش ۵۰ درصدی پرداخت تسهیلات در استان است.

معاون استاندار اردبیل خاطرنشان کرد: طی این مدت رتبه استان در زمینه درصد تغییرات میزان سپرده به رتبه چهارم و در تسهیلات جاری و غیرجاری به رتبه پنجم رسید.

عبداللهی در ادامه اظهار کرد: بر اساس برآوردهای سال ۱۳۹۹ ارزش افزوده بخش کشاورزی در استان ۱۸ درصد ، صنعت ۳۲ درصد و خدمات ۵۰ درصد بوده است ، از سوی دیگر بخش کشاورزی ۳۰ درصد ، صنعت ۲۵ درصد و خدمات ۴۵ درصد اشتغال استان را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: سالانه چهار میلیون تن محصولات دامی ، باغی، زراعی در این استان تولید می‌شود که با توجه به ظرفیت‌های موجود افزایش یک میلیون تنی در این بخش تا سال ۱۴۰۵ هدف‌گذاری شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اردبیل خاطرنشان کرد: در این راستا اجرای شبکه پایاب خدا آفرین به میزان ۳۶ هزار و ۷۰۰ هکتار در دستور کار قرار گرفت که از منطقه اصلاندوز تا بیله‌سوار را شامل می‌شود.

این مقام مسئول یادآورشد: در این منطقه اجرای نواحی چهارگانه شبکه پایاب خدا آفرین تعطیل شده بود که با تزریق ۶۰ هزار میلیارد ریال این پروژه احیا شده و سازمان جهاد کشاورزی و شرکت آب منطقه‌ای کار را پیش می‌برند.

عبداللهی تصریح کرد: از این میزان اراضی حدود ۲۲ هزار هکتار متعلق به منابع طبیعی و بقیه مستثیات و متعلق به اشخاص است ، امروز از این میزان حدود ۱۵ هزار و ۵۰۰ هکتار مصوبه هفت نفره دارد که هفت هزار هکتار آن منجر به عقد قرارداد شده و بقیه هم در حال بررسی در این هیات و دستگاه‌های مرتبط می‌باشد.

وی ادامه داد: اگر در این اراضی سالانه ۲ بار کشت داشته باشیم سالانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تن به تولید محصولات کشاورزی اضافه خواهد شد.

معاون استاندار اردبیل ادامه داد: علاوه بر این از اراضی اختلافی بین شرکت کشت و صنعت مغان و عشایر که تا قبل از دولت یک هزار و ۲۰۰ هکتار تعیین تکلیف شده بود در دولت سیزدهم سه هزار ۱۶۰ هکتار تعیین تکلیف شد که این هم به افزایش تولید بخش کشاورزی استان کمک خواهد کرد.

عبداللهی با اشاره به نقش گلخانه‌ها در تولید استان اظهار کرد: هر هکتار گلخانه زمینه اشتغال ۱۰ نفر را ایجاد می‌کند ضمن اینکه محصولات تولیدی در این گلخانه‌ها دارای ارزش افزوده بالایی هستند و مصرف آب هم در این واحدها کمتر است.

وی گفت: قبل از شروع دولت سیزدهم ۷۰ هکتار گلخانه در استان به بهره‌برداری رسیده بود که در این مدت ۱۳۰ هکتار به سطح گلخانه‌های استان اضافه شده است و بین ۱۶۰ تا ۲۰۰ هکتار هم در حال احداث است که با بهره‌برداری از آنها اتفاقات بزرگی در بخش کشاورزی استان رخ می‌دهد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اردبیل ادامه داد: علاوه بر این در زمینه الگوسازی در استان ۴۰۰ هکتار باغ پسته در منطقه مغان در حال احداث است که در صورت نتیجه بخش بودن الگوی مناسبی برای ایجاد ارزش افزوده در بخش کشاورزی خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha