۳ شهریور ۱۴۰۳، ۱۶:۲۱
کد خبرنگار: 3090
کد خبر: 85577182
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

داشتن اخلاص و ادب ضرورت مداح اهل بیت (ع) است

همدان-ایرنا- رییس کانون مداحان شهرستان همدان گفت: اخلاص، ادب و مجلس شناسی سه ضرورت و لازمه کار برای مداح اهل بیت عصمت و طهارت (ع) است.

حاج عباس طاهری صابر روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: مداح امام حسین(ع) باید بداند که حضرت ابوالفضل او را گزینش کرده است و برای مداحی فقط خوش صدا بودن کافی نیست.

پیرغلام حسینی به جوانان توصیه کرد: در هیات‌ها شور و شعور باید با هم مقارن باشد، مداح ابتدا باید اخلاص و ادب داشته باشد، شهرشناس و مجلس شناس باشد و هر مجلسی نرود، زیر هر پرچمی سینه زنی نکند زیر پرچم آل الله باشد و وقتی برای نوحه سرایی می‌رود نیت خود را خالص کند که برای مادیات و جلب توجه دیگران نباشد و نیز باید مهر امام حسین (ع) در دلش باشد.

طاهری صابر گفت: مادران ما با مهر امام حسین(ع) ما را پرورانده اند، "مادر که مرا زاده و نام نهاده، بی مهر تو یک لحظه مرا شیر نداده، من که از مهر علی جان و دلم دارد صفا، این صفای باطن من از صفای مادر است."

وی ادامه داد: شعری که مداح می‌خواند باید پیام داشته باشد اگر پیام نداشته باشد بی معنا است. اشعاری مانند "گلی گم کرده ام می‌جویم او را به هر گل میرسم میبویم او را، چندین سال است که توسط مداحان در مراسم‌ها خوانده می‌شود . شعر خوب را شاعر گفته و حضرت زهرا امضا زده است.

داشتن اخلاص و ادب ضرورت مداح اهل بیت (ع) است

رییس کانون مداحان شهرستان همدان گفت: سابقه آیین سقایی در همدان بیش از یک قرن و اصل هیات سقایی مربوط به عباسیه جولان است، در گذشته سقاها ملزوماتی از جمله نطع، کشکول و مشک داشتند.

طاهری صابر افزود: آداب سقایی حدود ۵۰ مورد است و تعدادی از این آداب مربوط به لباس سقا می‌شود، آداب حرکت، روضه‌خوانی و سفره از دیگر آداب تشکیل‌دهنده سقایی است.

وی توضیح داد: سقایان از معدود دسته‌های عزای حسینی هستند که هنوز لباس آیینی به تن می‌کنند و بدون لباس ویژه خود ذکر نمی‌گیرند و وارد دسته نمی‌شوند.

داشتن اخلاص و ادب ضرورت مداح اهل بیت (ع) است

رییس کانون مداحان شهرستان همدان گفت: آیین سقایی همدان به مدد مردان سیاهپوش عباسیه و حسینیه‌های همدان تا امروز زنده مانده است و ثبت ملی نیز شد و الان هیات حسینیه زینبیه در این سبک عزاداری می کند و گل به دست عزاداری می کنند.

طاهری صابر با بیان اینکه اما هم اکنون ۸۹۱ مداح و ۴۸۰ هیات در سامانه طوبی ثبت شده است افزود: همدان شهره به دارالمومنین است، هر محله ای رسم و رسوم خاصی دارد، محله آقا جانی بیگ، محله حاجی محله شهناز از محلات قدیمی همدان هستند و در ۵۰ سال پیش حدود ۱۰ تا هیات در همدان با ۲۰ مداح فعال بود.

وی اظهار کرد: من از دوران طفولیت در هیات های مذهبی شرکت می کردم و چند نفر از مداحان از جمله حاج آقا کارگر، حاج آقا سلیمانی و جواد بابایی، عزیز مریانج مرا تشویق به مداحی کردند و هم اکنون ۱۶ سال است که در هیات ابوالفضل کوی گذر نوحه سرایی می‌کنم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha