۳ شهریور ۱۴۰۳، ۱۱:۱۵
کد خبرنگار: 3090
کد خبر: 85577206
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

اجرای نمایش "مشک‌های خالی" در همدان همزمان با اربعین

همدان-ایرنا- مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان استان همدان گفت: تماشاخانه سیار این کانون اجرای نمایش "مشک‌های خالی" را به مناسبت اربعین حسینی آغاز کرده و تا ششم شهریور در مناطق مختلف استان ادامه دارد.

معصومه‌ ابراهیمی‌هژیر روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این گروه نمایشی به مناسبت ایام سوگواری اربعین حسینی امروز با حضور در تپه مصلی سامن شهرستان ملایر ساعت ۱۷.۳۰ به اجرای برنامه می پردازد.

وی اضافه کرد: تماشاخانه تریلی سیار استان عصر فردا یکشنبه نیز در محل پارک اعتمادیه شهر همدان ساعت ۱۷ و پس از آن در ساعت ۲۰ در پارک پردیسان این شهر با نمایش "مشک‌های خالی" همراه با اجرای برنامه‌های قرآنی و قصه گویی میهمان کودکان و نوجوانان همدانی خواهد بود.

اجرای نمایش "مشک‌های خالی" در همدان همزمان با اربعین

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان استان همدان یادآور شد: این گروه نمایشی از روز دوم شهریور در شهر شیرین سو موکب شهدای گمنام ساعت ۱۰ صبح فعالیت خود را آغاز کرد.

ابراهیمی‌هژیر اظهار کرد: نمایش "مشک‌های خالی" بخشی از روایت کربلا و داستان حضرت رقیه (س) است که در صحرای کربلا زیر آفتاب سوزان با گلویی تشنه مشکی را پیدا می‌کنند، خوشحال از اینکه هم خودشان سیراب می‌شوند و هم می‌توانند برای کودکان خیمه آب ببرند، ولی متاسفانه مشک خالی است.

اجرای نمایش "مشک‌های خالی" در همدان همزمان با اربعین

وی ادامه داد: حضرت رقیه (س) نا امید نمی‌شوند، به سراغ عمویشان عباس (ع) می‌روند و از ایشان می‌خواهند مشک را پر آب کنند، ایشان مشک بر دوش برای آوردن آب می‌روند که به شهادت می‌رسند، مشک حضرت عباس سوراخ سوراخ صحرای کربلا را سیراب می‌کند و به خاک می‌افتد در حالیکه کودکان از تشنگی زانوی غم بغل کرده اند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان استان همدان اظهار کرد: گروه نمایش مشک‌های خالی به کارگردانی زهرا مریدی و گروه عروسک گردانی و صدا پیشگی آرزو صدری، زهره قاسمی، نرگس صفامنش، فرهاد تفرشی، مقصود باقرلویی بخشی از واقعه کربلا را در مناطق مختلف استان همدان روایتگری می کند.

ابراهیمی‌هژیر افزود: مشک‌های خالی برای کودکان و نوجوانان روایت شهادت نوجوان ۱۳ ساله واقعه‌ عاشورا، حضرت قاسم و شهادت طفل ۶ ماهه کربلا حضرت علی اصغر (ع) را به تصویر می کشید.

اجرای نمایش "مشک‌های خالی" در همدان همزمان با اربعین

اجرای ۱۶ عنوان برنامه به مناسبت اربعین

وی از اجرای ۱۶ عنوان برنامه به مناسبت اربعین در مراکز کانون خبر داد و افزود: نمایشگاه دست‌سازه‌های جاماندگان اربعین، برقراری موکب برای کودکان و نوجوانان و برگزاری برنامه‌هایی چون قصه‌گویی، نمایش آیینی و محفل شعر عاشورایی در حال اجرا است.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان استان همدان با بیان اینکه امسال دومین سال است که این کانون به عنوان دبیر ستاد اربعین کودک و نوجوان در کشور انتخاب شده است اظهار کرد: این مجموعه ۲۰ مرداد فعالیت‌های فرهنگی- هنری و ادبی را با شعار «با یاد حسین(ع) تابستونت رو بساز» آغاز کرده است.

فعالیت ۳۱ پایگاه اربعین در ۳۱ مرکز کانون

ابراهیمی‌هژیر افزود: ۳۱ پایگاه اربعین در ۳۱ مرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با محوریت حضرت رقیه(س) به اجرای برنامه می پردازد.

وی با بیان اینکه امسال با شیوه تمرکز زدایی فعالیت‌ها را در تمام مراکز تقسیم کردیم گفت: از ۲۰ مرداد تا روز اربعین تمام مراکز برای اعضای خود ویژه‌ برنامه‌های متنوعی برگزار کرد و در روزهای نزدیک به اربعین نیز میزبان تماشاخانه سیار هستیم.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان استان همدان گفت: دعای ندبه و روضه حضرت رقیه(س) با حضور مادران اعضا از اعضای هیات مسجد شهرک مدرس به عنوان حلقه میانی کانون در مرکز شماره سه همدان برگزار شد.

ابراهیمی‌هژیر با اشاره به اجرای برنامه روایت‌گری عاشورا در حسینیه امام(ره) و برقراری نمایشگاه دست‌سازه‌های جاماندگان اربعین افزود: اقلام نمایشگاه به مرزهای خسروی، مهران و باشماق ارسال شد که البته بخشی از اقلام نیز در موکب اربعین کانون در فیروزان نهاوند توزیع و به زائران هدیه داده می‌شود.

وی با اینکه مربیان کانون در مرز مستقر بوده و با کارهای فرهنگی مشغول خدمت به زائران کوچک امام حسین(ع) هستند گفت: یکی از مربیان کانون نیز به عنوان سفیر فرهنگی در پیاده‌روی اربعین با کوله‌پشتی پر از برگه نقاشی، مدادرنگی، وسایل کاردستی و قیچی در حال خدمت به زائران کودک و نوجوان است.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همدان از اجرای نمایش آیینی در مرکز ازندریان خبر داد و افزود: امسال سعی کردیم برای انجام برنامه‌های اربعین اعضا و خانواده‌ها را مشارکت دهیم که بسیار مورد استقبال قرار گرفته است.

ابراهیمی‌هژیر گفت: در مرکز چهار کانون مراکز ورکشاپ خوشنویسی با موضوع اشعار کربلا و اربعین و در تویسرکان نیز محفل شعر عاشورایی "اشک واژه‌ها" با محوریت اربعین و مردم مظلوم غزه برگزار شد.

اجرای نمایش "مشک‌های خالی" در همدان همزمان با اربعین

وی ادامه داد: یکی از رسالت‌های کانون سرکشی به خانواده شهدای نوجوان در طرح سلاله‌هاست که در این راستا با خانواده شهید نوجوان ۱۳ ساله محمدرسول رمضانی در اسدآباد دیدار داشتیم، شهیدی که عکسش در اتاق رهبر معظم انقلاب نصب است.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همدان با اشاره به برگزاری نشست ادبی در کانون پرورش فکری جوکار با محوریت داستان‌های عاشورایی و تولید پادکست در برنامه رادیو اربعین توسط اعضای نوجوان در قروه درگزین، قهاوند و شیرین‌سو، از برگزاری ویژه‌برنامه اربعین در مرکز سامن با همکاری هیات‌های مذهبی و کودکان و نوجوانان و خانواده‌های آنها خبر داد.

ابراهیمی‌هژیر، مهم‌ترین رسالت کانون را ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی عنوان کرد و گفت: در ایام محرم و صفر در مراکز کانون پویش کتاب‌خوانی از کتاب‌ تشنه‌لبان، پدر، عشق و پسر، بزرگ‌ترین دختر عالم و سقای تشنه‌لب را توسط مربیان و اعضا داشتیم که البته محوریت این کار در مراکز رزن، دمق، سرکان و کبودراهنگ است.

اجرای نمایش "مشک‌های خالی" در همدان همزمان با اربعین

وی به اجرای همایش کانون‌یاران در روز ۳۱ مرداد مصادف با روز مساجد اشاره کرد و افزود: در این روز کانون‌یاران از مسجد جامع بازدید کردند و کارشناس میراث فرهنگی در مورد قدمت و تاریخ مسجد جامع همدان صحبت کرد و در ادامه سنت‌های عاشورایی همدان گفته شد و برنامه نیز به برپایی نماز جماعت در مسجد ختم شد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همدان به برنامه کانون در روز اول شهریور مصادف با روز همدان اشاره کرد و گفت: با حضور نوجوانان مراکز کانون برنامه پرده‌خوانی در آرامگاه بوعلی با هدف معرفی همدان توسط مربیان هنری انجام شد.

به گزارش ایرنا، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان با ۳۸۵ هزار و ۲۹۴ جلد کتاب، ۳۱ کتابخانه ثابت، ۱۰ کتابخانه سیار، سه کتابخانه پستی و ۴۳ مرکز فرهنگی، هنری دارای ۱۸ هزار عضو فعال است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha