۴ شهریور ۱۴۰۳، ۸:۴۴
کد خبرنگار: 3090
کد خبر: 85577383
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

عشق به امام حسین (ع) فرهنگ دیرین مردم دیار هگمتانه است

همدان- ایرنا- پیر غلام اهل بیت(ع) در استان همدان گفت: عشق به امام حسین(ع) با فرهنگ و سنت مردم دیار هگمتانه آمیخته است و برپایی آیین های محرم و صفر به خاطر عشق و ارادت ویژه مردم دارالمومنین به سرور و سالار شهیدان و یاران با وفایش از مهمترین و با ارزش‌ترین مناسبت های مذهبی، نزد مردم استان محسوب می شود.

حاج "اصغر رمضانزاده" مداح اهل بیت عصمت و طهارت (ع) و پیرغلام حسینی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: همدان از دیرباز دارالمومنین بوده و هست و خواهد بود و مردم همدان عاشورایی هستند.

وی ادامه داد: همه مردم با عشق و نام اباعبدالله مانوس هستند، در ایام محرم و صفر می‌بینید کودکی که به سن تکلیف نرسیده در خیابان شربت و چای توزیع و اسفند دود می‌کند، بچه ای که اگر از او دلیل کارش را بپرسید نمی‌داند و این مربوط به فرهنگ پدری و مادری است که در فرزند اثرگذاشته است.

عشق به امام حسین (ع) جزو فرهنگ مردم دیار هگمتانه است

این مداح اهل بیت عصمت و طهارت (ع) گفت: ماه محرم و صفر ویژگی خاصی دارد که عقل بشر در آن مات و متحیر مانده است، آنجا که پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند: حسین منی و انا من حسین، این مشخص است که آن حضرت نوه پیامبر اکرم است، اما من از حسین هستم یعنی چه؟ این جمله معنای گسترده ای دارد، تمام دانشمندان اهل علم به عاشورا کسی نتوانسته این سخن را معنا کند، آنچه که ما می‌توانیم از این دریای بیکران خداوند که به امام حسین عنایت کرده برداشت کنیم به صورت قطره از دریا است، یعنی هر کسی که حسین را دوست دارد من و حضرت علی (ع) را نیز دوست دارد، هر کسی که می‌تواند با امام حسین هم‌نوا باشد می‌تواند قیامت از شفاعت مادرش فاطمه برخوردار شود.

ماه محرم که ز ره می‌رسد، جان به لب هر چه گنه می‌رسد

این پیرغلام حسینی ادامه داد: گنهکار و خلافکار، نادم که می‌شود و به در خانه اباعبدالله می‌آید ایشان را شفیع و شاهد قرار می‌دهد، که حسین جان من قلبم برایت می‌تپد، اسم ماه محرم که می‌آید من از خود بیخود می‌شوم، اسم محرم که می‌آید اشکی برای از دست دادن جوان امام حسین (ع) جاری می‌شود و واقعیتی انکار ناپذیر است.

رمضانزاده افزود: این ماه ویژگی خاص خود را برای تمام گنهکاران دارد، در خانه امام حسین که می‌آیند کم کم جرقه ای زده می‌شود و با امام حسین(ع) آشنا می شوند.

عشق به امام حسین (ع) جزو فرهنگ مردم دیار هگمتانه است

وی ادامه داد: مرحوم گاندی می گوید: "امام حسین (ع) را صد سال به صد سال یک ذره می‌شود شناخت"، اگر کسی اشکش جاری شود و سینه زنی کند و ادعا کند که امام حسین (ع) را می‌شناسد اینطور نیست، اگر بگوید من امام حسین(ع) را دوست دارم دوست داشتن باید دلیلی داشته باشد و بتواند دلیلش را توضیح دهد.

رمضانزاده افزود: امام خمینی (ره) فرمودند: "ما هرچه داریم از محرم و صفر است"، به لطف عشق به امام حسین (ع) این مملکت آینده الهی گونه و الهی منش را در پیش رو دارد.

عشق به امام حسین (ع) جزو فرهنگ مردم دیار هگمتانه است

وی ادامه داد: همه ما با ابا عبدالله و یارانش و اهل بیت عصمت و طهارت (ع) مانوس هستیم، اما زمانی باید ادعای حب حسین (ع) داشته باشیم که حداقل نیمی از فرمایشات امام حسین (ع)را اجرا کنیم.

وی گفت: آنهایی که وارد وادی امام حسین می‌شوند در درجه اول باید در جیب‌های خود را بدوزند و هوای نفس را باید زیرپا کنند.

این مداح اهل بیت عصمت و طهارت (ع) توصیه کرد: با محبان امام حسین(ع) وقت بگذرانید در این راه هزینه کنید و پولش را از خود امام در خلوت بگیرید.

عشق به امام حسین (ع) جزو فرهنگ مردم دیار هگمتانه است

این پیرغلام حسینی با طرح این سوال که با امام حسین چقدر می‌توانیم همراه باشیم؟ ادامه داد: روح حاج قاسم سلیمانی و همه شهدا شاد باشد که فرمود: "تا شهید نباشی شهید نمی‌شوی"، اصل شهید شدن این است که دل از علایق دنیا کنده باشی و هیچگونه وابستگی به این دنیای امروزی نداشته باشی، زمانی شهید می شوی و اگر هم در میدان جنگ شهید نشوی هر جا بمیری شهید حساب می‌شوی.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha