افزایش ۱۷۷ درصدی آتش‌سوزی‌ در‎ عرصه‌های طبیعی اصفهان

اصفهان - ایرنا - فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان اعلام کرد: وقوع آتش‌سوزی‌ در‎ عرصه‌های طبیعی استان در پنج ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۱۷۷ درصد افزایش داشته است.

سرهنگ علی صادقی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در سالجاری ۱۵۱ هکتار از اراضی طبیعی استان طعمه حریق شد در حالی که در مدت مشابه سال گذشته حدود ۹۸ هکتار از عرصه‌ها آتش گرفته بود.

وی اضافه کرد: از لحاظ تعداد نیز امسال ۴۵ حریق در استان بوقوع پیوست در صورتی که این رقم در بازه زمانی مشابه سال گذشته ۲۹ فقره بود.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی اصفهان افزود: بیشتر آتش‌سوزی‌های امسال در مناطق غربی و جنوبی استان بوقوع پیوست و بیش از جنگل، مراتع را تحت تاثیر قرار داد.

صادقی، بی‌احتیاطی گردشگران، مسافران و مرتعداران، افزایش چشمگیر دمای هوا و پوشش گیاهی بیشتر در مقایسه با سال قبل را دلایل اصلی وقوع آتش‌سوزی‌ و در پی آن تخریب محیط زیست استان اعلام کرد.

وی تصریح کرد: رها کردن آتش در طبیعت، انداختن بطری شیشه‌ای و پلاستیکی(بدلیل نقش ذره‌بینی آن در تابش نور خورشید)، کبریت و ته سیگار و تنازعات برخی ساکنان محلی و مرتعداران با هم، از دیگر دلایل اصلی وقوع حریق در مراتع و جنگل‌هاست.

به گزارش ایرنا، استان اصفهان ۱۰.۷ میلیون هکتار مساحت دارد که بیش از ۹۰ درصد آن معادل حدود ۹.۸ میلیون هکتار را عرصه‌ منابع طبیعی و ملی، حدود ۴۰۳ هزار هکتار را جنگل، ۶ میلیون هکتار را مرتع و سه میلیون هکتار را بیابان تشکیل داده است.

جنگل‌های استان بطور عمده در ۲ شهرستان فریدونشهر با ۴۰ هزار هکتار و سمیرم با ۲۵ هزار هکتار قرار دارد و سرانه جنگل در این منطقه کمتر از ۰.۱ هکتار است اما با وجود سطح کم، تنوع گونه‌ای خوبی(۳۵ گونه درختی و درختچه‌ای) دارد.

این منطقه از نظر تقسیم‌بندی نواحی رویشی در ۲ ناحیه رویشی زاگرسی و ایران تورانی قرار گرفته است که ناحیه رویشی زاگرسی، غرب و جنوب استان را شامل می‌شود و بقیه مناطق جزو ناحیه رویشی ایرانی تورانی به شمار می‌رود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha