۶ شهریور ۱۴۰۳، ۸:۴۹
کد خبر: 85577474
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

تجربه نخستین سالانه هنر کرمان

۶ شهریور ۱۴۰۳، ۸:۴۹
کد خبر: 85577474
تجربه نخستین سالانه هنر کرمان

کرمان- ایرنا- نخستین رویداد موسوم به سالانه هنر کرمان که امسال در حوزه تجسمی میزبان علاقه‌مندان بود، فراتر از انتظارها مخاطب داشت و البته تجربه‌ها و عواید مختلف که انتظار می‌رود سبب استمرار آن شود.

به گزارش ایرنا طی روزهای اخیر شاهد برگزاری این نخستین سالانه هنر به همت خانه هنر و فرهنگ کرمان بودیم، رویدادی که از ۲۶ مرداد در تالار زیبای فرهنگ و هنر مرکز استان با نمایش ۶۹ اثر در بخش رقابتی و ۷۰ اثر در بخش غیررقابتی با حضور علاقه مندان در این شهر آغاز به کار کرد و تا ۲۹ مرداد هم ادامه داشت؛ هرچند نمایشگاه آثار تا ۲۰ شهریورماه جاری دایر است.

این رویداد که با استقبال گسترده مخاطبان همراه بود و عکس ها و فیلم های این استقبال مزید خوشحالی هنردوستان شده بود به زعم کارشناسان این بخش توانست سطح چنین رویدادهایی را در بخش خصوصی ارتقا دهد و شرایط حضور پررنگ تری از جوانان را نیز در عرصه‌های هنری فراهم کند.

تجربه نخستین سالانه تجسمی کرمان

برگزارکنندگان این رویداد نیز حضور چشمگیر جوانان کرمانی در مراسم افتتاحیه و اختتامیه را نمایانگر راه روشنی از آینده هنر دیار کریمان خواندند و آینده‌ای که قرار است به دست همین جوانان رقم بخورد تا هنر را از عرصه تصورات و درونیات شخصی به تماشای عمومی مردم و در قضاوت نهایی آنان بگذارند. ضمن اینکه توجه به آثار و معرفی بیشتر هنرمندان باتجربه کنونی نیز خود عواید بسیاری دارد.

کشف استعدادها، توجه به هنرمندان باتجربه

خبرنگار ایرنا برای اینکه این رویداد چه عایدی و تجربه هایی در ابعاد مختلف داشته به سراغ معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان رفت که وی نیز با اشاره به اینکه ۸۰ مرکز فرهنگی هنری در بخش خصوصی استان فعال است گفت: موسسه خانه هنر و فرهنگ ماهور کرمان پیشنهاد داده بود که رویداد سالانه هنری کرمان را برگزار کند و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز با توجه به اینکه کمتر اینچنین رویداد خصوصی در حوزه هنرهای تجسمی برگزار شده با برگزاری آن موافقت کرد.

تجربه نخستین سالانه تجسمی کرمان
وحید محمدی، معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان

وحید محمدی با اشاره به اینکه تمرکز رویداد سالانه هنر بر قشر دانشجو و جوان بود این رویداد را از منظر شناسایی استعدادها بسیار دارای اهمیت دانست و اظهارداشت: این رویداد به افراد تحصیل‌کرده در حوزه های هنری اجازه داد که آثارشان را در نمایشگاه به نمایش بگذارند و ورودی اثر داشته باشند.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه این چنین رویدادهایی پیوندی میان هنر آکادمیک با هنر اصیل تجسمی برقرار می‌کند تاکید کرد: این رویداد سالانه با جشنواره هنری تجسمی فجر هیچگونه تداخلی ندارد زیرا جشنواره فجر یک رویداد ملی است.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان تاکید کرد: رویداد سالانه هنر بر محور رقابتی بود البته در بخش غیررقابتی نیز از پیشکسوتان هنر تجلیل به عمل آمد.

موسسه های خصوصی فرهنگ و هنر همواره حمایت می‌شوند

وی با اشاره به اینکه رویکرد اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان همواره بر این بوده که موسسه های فرهنگی و هنری خصوصی را حمایت کند،تصریح کرد: در برگزاری رویداد سالانه هنر حضور هنرمندان اهمیت بالایی داشت.

محمدی خاطرنشان کرد: به صورت کلی از چنین رویدادهای سالانه‌ای استقبال می‌کنیم و آن را مفید می‌دانیم، به‌ویژه اینکه چنین رویدادهایی به کشف استعدادها، شکوفایی خلاقیت‌ها و در نهایت تولید آثار هنری منجر می‌شود.

جزییات روز پایانی رویداد سالانه هنر

تجربه نخستین سالانه تجسمی کرمان
رویداد سالانه هنر کرمان

اما رویداد سالانه هنر به عنوان اتفاقی نو در شناسایی استعدادهای جوان حوزه هنرهای تجسمی کرمان در ۲۹ مرداد- ۱۹ اوت، روز جهانی عکاسی- به کار خود پایان داد، پایانی که در آن ضمن رونمایی از کتاب اولین سالانه‌ هنر کرمان، از پیشکسوتان و هنرمندان هنرهای تجسمی این خطه از جمله خانم‌ها مریم مظهری، زری عندلیب، فخری عرب‌پور و آقایان اکبر عسکری، عباس بلوچی، ناصر عرب‌پور، مسعود نکویی و حسین قتلویی نیز تجلیل به عمل آمد.

در این دورهمی پایانی هنرمندان کرمان، مراسم سه نکوداشت ویژه از خانم زهره‌ عاقبی و آقایان مسعود مصری و محمدرضا هاشمی‌نژاد نیز با پخش مستندی کوتاه از هر یک هم برگزار شد.

در ادامه برگزیدگان هر یک از بخش‌های رقابتی سالانه اول به شرح زیر معرفی و تندیس سالانه، دیپلم افتخار و جوایز نقدی به آنان اهدا شد که در بخش عکاسی نفر اول یاسمن مرادی، نفر دوم رضوان زحمتکش، نفر سوم محمد ناظری بودند.

در بخش نقاشی نفر اول، ریحانه ایرنپور، نفر دوم علیا یزدی‌زاده، نفر سوم یگانه سرداری، در بخش گرافیک نفر اول فاطمه رودری، نفر دوم فاطمه ذبیحی و نفر سوم زینب اسدی معرفی و جایزه بهترین اثر با موضوع ویژه حقوق شهروندی و زیست شهری به امیرحسین سالاری در بخش عکاسی اهدا شد.

همچنین پنج دیپلم افتخار ویژه رییس سالانه در بخش رقابتی و غیررقابتی به زهرا کرگانی‌نژاد، فاطمه حسینی، مهرزاد دهقانی، فاطمه اطمینان مقدم و حمزه مومنی اهدا شد؛ در ادامه همچنن نخستین نشان علی معلم با پخش کلیپی از مرحوم علی معلم به دلیل فعالیت‌های گستره در بخش خصوصی هنر طی ۳۰ سال گذشته به مهدی جعفری گرافیست کرمانی تعلق گرفت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha