روحانیون آشوری و کلیساهای ارومیه از مواکب تمرچین پیرانشهر بازدید کردند+ فیلم

مهاباد- ایرنا - روحانیون آشوری و کلیساهای سه گانه ارومیه از مواکب اهل تسنن و مسیحیان، ارامنه و آشوریان مستقر در مرز تمرچین پیرانشهر بازدید کردند.

به گزارش ایرنا، در این بازدید که جمعی از روحانیون و کشیش‌های روحانیون آشوری و کلیساهای سه گانه ارومیه، معاون سیاسی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی و مسوولان شهرستانی پیرانشهر حضور داشتند، روحانیون ابتدا از از موکب مسیحیان، ارامنه و آشوریان دیدن کردند.

در این آیین خلیفه گری کل ارامنه آذربایجان غربی، کشیش داریاووش عزیزیان مسوول کلیسای شرق ارومیه، شارلی انویه نماینده آشوریان در مجلس شورای اسلامی و جمعی از روحانیون ارامنه و آشوریان در مواکب حضور یافته و به صحبت با فعالان حاضر در آن پرداختند.

نماینده آشوریان در مجلس شورای اسلامی و سایر کشیشان مسیحی،آشوری و ارامنه همچنین از موکب اهل تسنن که به همت خیّران پیرانشهری دایر شده بود، نیز بازدید کردند.

مسوول کلیسای شرق ارومیه در این زمینه به ایرنا گفت: آیات متعددی در کتاب مقدس در زمینه احترام به همسایه و شرکت در غم و شادی دیگران وجود دارد و در همین راستا برای سومین سال متوالی موکب مسیحیان، ارامنه و آشوریان در مسیر تمرچین راه اندازی شده است.

کشیش داریاووش عزیزیان افزود: زائران اربعین در مسیر زیارت کربلا خسته می شوند و این موکب برای تغذیه و استراحت این عزیزان راه اندازی شده است.

نماینده مسیحیان و آشوریان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: آذربایجان غربی استان رنگین کمان ادیان و اقوام است و ما نیز در کنار سایر هموطنان با همدلی زندگی می کنیم و بر خود لازم می دانیم که در تمام عرصه ها حضور پیدا کنیم.

شارلی انویه افزود: از زمان انقلاب اسلامی، دوران جنگ تحمیلی، شیوع کرونا، جامعه مسیحیان در رویدادها حضور داشتند و در دوران کرونا پزشکان و پرستاران مسیحی مانند سایران در مداوای بیماران جدا از دین و مذهبی حضور داشتند.

وی اضافه کرد: امروز هم با راه اندازی این موکب که یک وظیفه است سعی کردیم ما هم در این امر خیر مشارکت داشته باشیم.

پذیرایی از کشیشان جامعه مسیحیان، ارامنه و آشوریان با نان محلی «کلانه» و آش محلی «دوکلیو» و استفاده از چادر عشایر برای موکب ویژه اهل تسنن از حاشیه های این بازدید بود که با استقبال حاضران روبرو شد.

به گزارش ایرنا با توجه به شرایط آب و هوایی و گرمای بی‌سابقه در مناطق جنوب و غرب کشور، پیش‌بینی می‌شود زائران بیشتری در اربعین امسال مرز تمرچین در آذربایجان غربی را برای سفر به عتبات عالیات در اربعین حسینی انتخاب کنند.

سفر زائران اربعین کشورهای منطقه قفقاز از مرز تمرچین در ۲ سال گذشته، تجربه ای بود تا آذربایجان غربی در شهریور امسال آماده تر به استقبال زائران اربعین امام حسین (ع) برود.

بر اساس دستورالعمل و شیوه‌نامه اربعین حسینی ۱۴۰۳ ویژه اتباع خارجی، اتباع مقیم از طریق مرز شلمچه خوزستان، اتباع غیرمقیم، زائران افغانستان و پاکستان از طریق مرز مرز چذابه و اتباع غیرمقیم قفقاز و آسیای میانه از طریق مرز تمرچین و باشماق می‌توانند برای خروج و شرکت در راهپیمایی بزرگ اربعین حسینی اقدام کنند.

مرز تمرچین پیرانشهر در سال ۱۳۸۶ به عنوان مرز رسمی زمینی شناخته شد و نقش آن در اقتصاد منطقه چشمگیر است و سال ۱۴۰۱ برای اولین بار امکان تردد زائران اربعین از این مرز فراهم شد که حدود ۷۰ هزار تردد در این ایام ثبت شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha