جهان تشنه پیام والای حسینی/اربعین، میثاقی دوباره با عاشورا

ارومیه- ایرنا- اربعین روایت ظلم ستیزی و ایثار و رشادت بزرگ مردی چون امام حسین (ع) است که صدها سال پیش در صحرای کربلا توسط شقی ترین انسان ها به شهادت رسید ولی تن به ذلت نداد و ضمن نثار خون خود، تسلیم نشدن در برابر ظلم و بیداد زمانه را با صدای بلند فریاد زد و حضرت زینب کبری (س) نیز این صدای رسا را به همه جهانیان رساند.

به گزارش ایرنا، اربعین حکایت فداکاری بزرگمردی از سلاله اهل بیت عصمت و طهارت (ع) است که با نثار جان و مال و فرزندان و تمام هستی خود مشتاقانه شهادت را انتخاب کرد تا به آیندگان بفهماند باید در برابر نابرابری و ظلم و ستم و تباهی ایستاد و تسلیم نشد.

اربعین به یاد می آورد غم انگیزترین حادثه تاریخ بشریت را؛ حادثه ای که تحلیلگران عصر حاضر آن را هولناک ترین جنایت تاریخ بشریت می دانند حادثه ای که در آن زنان و کودکان زیر تیغ جلادان زمان جان دادند و یزیدیان اوج وحشی گری خود را به نمایش گذاشتند.

حدود یک هزار و ۴۰۰ سال گذشته است اما دوباره اربعینی دیگر فرا رسیده و پیام عاشورا را را تکرار می کند؛ ندای «هل من ناصر ینصرنی» ابا عبدالله را فریاد می زند تا بگوید تا زمان باقی است فریاد حق طلبی و عدالتخواهی امام حسین (ع) باقی خواهد ماند.

اربعین تاریخ بلندبالایی است که معرفت و دلدادگی و غیرت انسانهایی را روایت می کند که می توانستند تسلیم شوند و در راحتی زندگی کنند اما جان سپردن زیر سم اسبان را انتخاب کردند تا مظلومان و آیندگان بدانند کشته شدن بهتر از زندگی کردن در زیر سایه ذلت است.

اربعین پس از قرن ها میلیون ها انسان اعم از هردین و مذهب را گردهم آورده و در صف های به هم پیوسته راهی حرم سرور آزادگان جهان می کند و آنها را همانند زنجیر به هم متصل کرده و امتی متحد در برابر ستمگران زمان تشکیل می دهد.

امروز اربعین منسجم می کند و ملت های مسلمان و غیر مسلمان را به هم پیوند می دهند تا آنها به سمت حق و حقیقت و مبارزه بی امان با ظلم و جور هر زمانی سوق یابند.

قیام اباعبدالله الحسین (ع) امروز الگویی برای ملت های مظلوم شده تا از چنگال طاغوتیان زمان رهایی یابند؛ گویی اباعبدالله الحسین (ع) قرن ها قبل می دانست در عصری دیگر یزیدیان دوباره به جان مظلومان خواهند افتاد و روایت هولناک کربلا در نقاط مختلف دنیا رخ خواهد داد.

جهان تشنه پیام والای حسینی/اربعین، میثاقی دوباره با عاشورا و زینب کبری (س)

ظلم ستیزی پیام اربعین

مشاور استاندار آذربایجان غربی در امور ایثارگران، ظلم ستیزی و مبارزه با ستمگران را پیام اربعین دانسته و می گوید: ایستادگی در برابر بی عدالتی و احیای حق پیام اربعین است و اربعین عصاره قیام عاشورا و نهضت عظیم کربلاست.

حجت الاسلام عبدالرحیم نیساری ادامه داد: انسجام و همدلی پیام دیگر اربعین است و می توان گفت اربعین تمام آزادیخواهان و ظلم ستیزان جهان را گردهم آورده است.

وی اظهارکرد: امروز ملت های مظلوم جهان همانند مردم مظلوم غزه و فلسطین که بیش از ۷۰ سال است مبارزه می کنند، قیام ابا عبدالله الحسین (ع) را الگوی خود قرار داده اند.

مشاور استاندار آذربایجان غربی در امور ایثارگران اضافه کرد: پیاده روی اربعین یک راهپیمایی بین المللی و فرا دینی است چنانکه دراین راهپیمایی پیروان تمامی ادیان و حتی ملت های دیگر حضور می یابند و عشق و ارادت خود را به ابا عبدالله الحسین (ع) نشان می دهند.

حجت الاسلام نیساری افزود: برپایی موکب های متعدد در مسیر کربلا از ایران گرفته تا شهرهای مختلف عراق و استقبال و میزبانی بی نظیر آنها نشان می دهد پیام کربلا و قیام امام حسین (ع) در دل تمام ملت های مظلوم و ظلم ستیز نفوذ کرده است.

وی به خرده گیری برخی نسبت به پیاده روی اربعین اشاره کرد و گفت: تمام کسانی که دراین راه هزینه می کنند همانهایی هستند که برای فقرا کمک می کنند در حالی که همین سلبریتی ها و اشخاصی که معاند هستند، سفرهای مختلف اروپایی داشته و سالانه دلارهای این سرزمین را در کشورهای مختلف صرف خود می کنند و کمکی هم به فقرا نمی کنند.

وی ادامه داد: پیاده روی اربعین یک فریضه است و عراقی ها یک سال تمام کارکرده و در اربعین با برپایی موکب ها از زائران امام حسین (ع) پذیرایی می کنند.

روحانی برجسته ارومیه ای افزود: این خرده گیری حرکتی انحرافی برای زیر سوال بردن اربعین است و الا همان ها که موکب برای پذیرایی از زائران اربعین برپا می کنند، همان کسانی هستند که به حمایت از نیازمندان می پردازند و از منش اباعبدالله الحسین (ع) تبعیت می کنند.

جهان تشنه پیام والای حسینی/اربعین، میثاقی دوباره با عاشورا و زینب کبری (س)

امام حسین (ع) متعلق به تمام بشریت

رییس ستاد اقامه نماز آذربایجان غربی هم اظهارکرد: کربلا و عاشورا منحصر به فرد و طیف خاصی نیست به عبارتی امام حسین (ع) محدود به شیعه و اسلام نیست بلکه متعلق به تمام آزادیخواهان جهان است.

حجت الاسلام محمد پناهی افزود: چنان که برپایی موکب هایی برای استقبال و میزبانی از زائران اربعین توسط اقلیت های دینی گواه روشنی بر متعلق بودن سرور آزادگان جهان به تمام ملت های آزاده جهان است.

وی با بیان اینکه اربعین میثاقی دوباره با پیام عاشوراست، اضافه کرد: قیام امام حسین (ع) بشریت را از چنگال ظلم و جهل مطلق نجات داده و راهی نو در برابرش گشود.

رییس ستاد اقامه نماز آذربایجان غربی ادامه داد: امروز پیروان ادیان الهی و حتی آنانکه دینی ندارند در اربعین شرکت کرده و عشق خود را به امام حسین (ع) نشان می دهند چنان که اولین کاروان به کربلا کاروان غیر مسلمانان است که راهی می شود.

حجت الاسلام پناهی گفت: اربعین است که پیام نهضت کربلا را به نسل ها و عصرها منتقل می کند و اگر اربعین و مهمتر از آن حماسه میلیونی پیاده روی اربعین نبود، این اندازه جهانیان شوق کربلا و امام حسین (ع) را پیدا نمی کردند.

وی همچنین قیام امام حسین (ع) را قیامی جهانی و بین المللی دانست و اظهار کرد: این قیام جهانی است و سرانجام به قیام برحق امام عصر(ع) منتهی خواهد شد.

وی به تاثیر اربعین اشاره کرد و ادامه داد: اربعین و پیاده روی اربعین باعث شد نام کربلا و ابا عبدالله الحسین (ع) به فراتر از مرزها برود و درکشورهایی چون انگلیس و آمریکا امروز ملتهای آزاده برای این امام همام عزاداری کرده و در پیاده روی اربعین شرکت می کنند.

وی افزود: اربعین گردهمایی بزرگ امت اسلام و ملت های آزاده برعلیه طاغوت و طاغوتیان بوده وهمچنین هدف قیام امام حسین (ع) را به دنیا مخابره می کند همان گونه که حضرت زینب (س) منزل به منزل پس از قیام کربلا طی مسیر کرده و به معرفی امام حسین (ع) پرداخت.

جهان تشنه پیام والای حسینی/اربعین، میثاقی دوباره با عاشورا و زینب کبری (س)

جهان تشنه پیام اربعین

استاد حوزه های علمیه و رییس سابق حوزه های علمیه آذربایجان غربی هم اظهارکرد: پیام اربعین همان پیام عاشورا یعنی ایستادگی در برابر ظالم و جهاد برای نابودی ظلم است و دنیای امروز به ویژه ملت های مظلوم و ستمدیده تشنه این پیام است.

حجت الاسلام محمدجواد قهرمانی افزود: الگو قرار دادن این پیام و تبعیت از آن رمز پیروزی ملت های مظلوم و رهایی آنها از چنگال طاغوتیان زمان است.

وی ادامه داد: به عنوان نمونه مردم مظلوم غزه امروز بیش از هر ملتی تشنه این پیام هستند زیرا با الگو پذیری از این پیام می توانند به سرانجام برسند و حق واقعی خود را از دست ستمگران بگیرند.

وی افزود: امروز یزیدیان زمان امام در شکل و نام دیگری ظاهر شده اند و دست به قتل عام زنان و کودکان می زنند همان جنایت هایی که یک هزار و ۴۰۰ سال قبل در دشت کربلا روی داد.

استاد حوزه های علمیه افزود: اربعین امروز به برکت خطبه های حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع) به فرهنگ جهانی تبدیل شده و نه تنها بسیاری از کشورها در این پیاده روی شرکت می کنند بلکه جاماندگان از زیارت کربلا نیز در پیاده روی جاماندگان اربعین شرکت می کنند.

حجت الاسلام قهرمانی با بیان اینکه به اربعین در آیات مختلف قرآن اشاره شده است، گفت: پیام اربعین و عاشورا یعنی مبارزه با ظلم امروز به شعار جهانی تبدیل و الگوی ملت های آزاده جهان شده است.

جهان تشنه پیام والای حسینی/اربعین، میثاقی دوباره با عاشورا و زینب کبری (س)

به گزارش ایرنا، چهلمین روز پس از شهادت امام حسین (ع) که با ۲۰ صفر مصادف است را اربعین می گویند؛ این روز به این دلیل مشهور است که اسیران کربلا روز ۲۰ صفر سال ۶۱ هجری قمری در بازگشت از شام، برای زیارت مدفن امام حسین(ع) به کربلا رفته اند.

در این روز همچنین جابر بن عبدالله انصاری به زیارت قبر امام حسین (ع) رفته است.

از اعمال خاص این روز زیارت اربعین است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha