۳ شهریور ۱۴۰۳، ۲۰:۱۶
کد خبرنگار: 5504
کد خبر: 85577882
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

رئیس شورای حاکمیتی سودان: در مذاکرات ژنو شرکت نخواهیم کرد

تهران-ایرنا- رئیس شورای حاکمیتی سودان با انتقاد از مذاکرات ژنو بین طرف‌های درگیر در این کشور، اعلام کرد که این شورا در مذاکرات مذکور شرکت نخواهد کرد.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از عربی ۲۱، «عبدالفتاح البرهان» در این باره اعلام کرد: هدف مذاکرات ژنو، بهبود وجهه شبهه نظامیان (نیروهای واکنش سریع) و حامیان آنهاست.

البرهان افزود: ما در مذاکرات ژنو شرکت نخواهیم کرد و این مذاکرات هیچ ارتباطی به ما ندارد. ما هرگز در جایی که شورشیان مورد تقدیر قرار گیرند، حضور نخواهیم یافت.

رئیس شورای حاکمیتی سودان تاکید کرد: سودان با توطئه طرف‌های بین المللی و منطقه‌ای مواجه است.

عبدالفتاح البرهان خاطرنشان کرد: در صورتی که شورش پایان نیابد، ما سلاحمان را روی زمین نخواهیم گذاشت و هرگز شورشیان را مورد بخشش قرار نخواهیم داد و با آنها همزیستی و مذاکره نخواهیم کرد.

مذاکرات صلح سودان تحت حمایت آمریکا در ژنو برای پایان دادن به خصومت ها در این کشور بدون حضور ارتش سودان (SAF) روز چهارشنبه ۲۴ مرداد آغاز شد.

عربستان سعودی و سوئیس میزبان مشترک این مذاکرات ۱۰ روزه هستند، در حالی که اتحادیه آفریقا، مصر، امارات و سازمان ملل به عنوان گروه های هدایت کننده عمل می کنند.

«عبدالفتاح البرهان» رئیس شورای حاکمیتی سودان پس از آغاز مذاکرات در دیدار با «پل کاگامی» رئیس جمهور رواندا بر خواست دولت خود با هدف برقراری صلح تاکید کرد و اظهار داشت: صلح، باید عادلانه باشد و به تحقق عزت و کرامت برای ملت سودان بیانجامد.

رئیس شورای حکومتی سودان افزود: دولت با همه ابتکارهای مطرح شده برای حل بحران در سودان با دید مثبت تعامل کرده است.

البرهان، نیروهای واکنش سریع را «شبه نظامیان تروریست» دانست و گفت که این نیروها، با سرسختی و لجاجت از اجرای تعهدات بیانیه ۱۱ ماه می (۲۲ اردیبهشت) گذشته در جده، خودداری می‌کنند.

«محمد حمدان دقلو» مشهور به «حمیدتی» فرمانده نیروهای واکنش سریع این کشور در واکنش به اظهارات البرهان گفت: ما با بازگشت به میز مذاکرات در جده، موافقت کردیم اما طرف مقابل، مخالف این امر است.

به گزارش ایرنا، درگیری‌های مسلحانه در سودان از ۱۵ آوریل ۲۰۲۳ (۲۶ فروردین ماه ۱۴۰۲) میان ارتش به فرماندهی البرهان و نیروهای پشتیبانی سریع به فرماندهی محمد حمدان دقلو ملقب به حمیدتی بر سر قدرت آغاز شد و میانجیگری‌های بین‌المللی برای پایان دادن به آن و نشستن طرف‌های درگیر بر سر میز گفت‌ وگوها تاکنون ثمری نداشته است.

بنا بر آمارهای سازمان ملل متحد، جنگ میان دو نیروی نظامی بزرگ سودان در سایه ادامه خشونت و گرسنگی به آواره شدن هشت میلیون نفر منجر شده است.

حدود ۲۵ میلیون نفر نزدیک به نیمی از جمعیت سودان بر اثر تداوم جنگ در وضعیتی ناگوار قرار گرفته و به کمک‌های فوری نیاز دارند و ۱۸ میلیون نفر هم در معرض خطر قحطی هستند.

تاکنون چندین بار در سودان با وساطت بین‌المللی آتش‌بس اعلام شده است اما طرف‌های درگیر به طور مداوم آن را نقض کرده‌اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha