کاروان‌ «جاماندگان اربعین» در مسیر  امامزاده‌های سمیرم

اصفهان- ایرنا- پیمودن مسیر ۱۸ کیلومتری از امامزاده ابراهیم(ع) تا زید بن علی(ع) در دل کوهستان‌های زیبای سمیرم به عرصه‌ای برای تجلی عشق و ارادت به اهل بیت تبدیل شده است، مسیری که هر سال با پیاده‌روی در روز اربعین، شعله‌ای از محبت و معنویت را در دل عاشقان و زائران این دیار، زنده می‌کند.

داستان جاماندگان اربعین در سمیرم، شرح عشق و دلدادگی مردمی است که با شور و شوقی وصف‌ناپذیر بسوی هدفی واحد یعنی عشق به امام حسین(ع)، به حرکت درمی آیند، داستانی که در آن زنان و دختران سمیرمی با دل‌های نینوایی خود، جلوه‌ای زیبا از معنویت را به تصویر می‌کشند.

حرکت عاشقانه مردم سمیرم، صبح زود و در خنکای دل‌انگیز کوهستان، با پای پیاده و با گام‌های هزاران نفری اهالی این دیار، از امامزاده ابراهیم(ع) شروع می‌شود.

شکوه حضور مردم حاضر در این حرکت شکوهمند را در بارگاه امامزاده ابراهیم(ع) بر بلندای قلعه(یکی از محله های قدیمی سمیرم) می‌توان دید.

کاروان‌ «دلدادگان اربعین» در مسیر  امامزاده‌های سمیرم

سال‌هاست مردم سمیرم پیشتاز برگزاری مراسم معنوی پیاده‌روی جاماندگان اربعین هستند و امروز هم مصادف با روز اربعین حسینی، مسیر پرپیچ و خم و کوهستانی امامزاده ابراهیم(ع) تا زید بن علی(ع) این خطه را با برداشتن هر قدمشان در پرتو برخاستن طنین صلوات‌ها و برکت پخش نذوراتشان طی می‌کنند.

برقراری ایستگاه‌های صلواتی و پذیرایی گرم از زائران و توزیع غذاهای خانگی و سنتی سمیرم، علاوه بر نشان دادن نمایه ای از عشق مردم این دیار به ساحت اهل بیت، بخشی از میراث ناملموس سمیرمی‌ها را در این آیین گردشگری مذهبی معرفی می‌کند.

در این مراسم، همه مشغول خدمت‌رسانی به عزاداران هستند و همدلی و ایثار در کنار عشق و محبت به اهل بیت، به زیبایی‌های این مراسم پرشکوه می‌افزاید.

بیش از ۱۰ سال است که مراسم معنوی جاماندگان اربعین در این مسیر برگزار می‌شود، اما امروز، این حرکت عظیم به تجمعی بزرگ و پرشور در کشور تبدیل شده است.

کارشناس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سمیرم، برگزاری چنین مراسم باشکوهی در مسیر سبز و کوهستانی سمیرم را بخشی از جلوه‌های بی‌بدیل گردشگری مذهبی این دیار عنوان کرد و از آمادگی کامل زیرساخت‌های امامزاده زید بن علی(ع) برای پذیرایی از سه هزار نفر از عزاداران خبر داد.

کاروان‌ «دلدادگان اربعین» در مسیر  امامزاده‌های سمیرم

جلیل صابری روز یکشنبه گفت: امروز امامزاده زید بن علی(ع)، میزبان بیش از سه هزار دلداده امام حسین (ع) است و این جمعیت نه تنها از سمیرم، بلکه از سایر شهرها و روستاها نیز به این پیاده‌روی می‌پیوندند.

وی افزود: مراسم امروز با تمام امکانات و برنامه‌های مشابه پیاده‌روی اربعین در مسیر نجف تا کربلا برگزار و هزینه‌های آن از طریق نذورات مردم تامین می‌شود.

صابری، این حرکت مذهبی در دل کوهستان‌های سمیرم را نمایش و جلوه‌ای از وحدت و ارادت مردم سمیرم به اهل بیت عنوان کرد و گفت: در این مسیر معنوی، حرکت عزاداران بصورت خانوادگی، دسته‌جمعی و هیات‌های سوگوار است و از ساعت ۶ صبح آغاز می‌شود و تا ظهر روز اربعین ادامه می یابد.

این رویداد نمادین که در آن طبیعت و عشق به اهل بیت درهم می‌آمیزند با وجود سادگی‌اش، ژرفای احساسات و پیوندهای انسانی و مذهبی را در این خطه کوهستانی و سردسیر به تصویر می‌کشد.

پیاده‌روی اربعین در مسیر ۱۸ کیلومتری امامزاده ابراهیم(ع) تا امامزاده زید بن علی(ع) نه تنها یک سفر جسمی بلکه سفری روحانی و معنوی است که دل‌های خداجوی سمیرمی‌ها را به یکدیگر پیوند می‌زند و میزان محبت عمیق مردم این دیار را به خاندان اهل بیت به نمایش می‌گذارد.

شهرستان سمیرم در ۱۶۵ کیلومتری جنوب اصفهان قرار دارد.

سمیرم با ارتفاع حدوداً ۲ هزارو۵۰۰ متر از سطح دریا بعنوان دومین شهر مرتفع ایران محسوب می‌شود.

سمیرم یکی از سرسبزترین شهرهای استان اصفهان است که آن را با نام شهر «هزار چشمه» می‌شناسند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha