شرایط خوبی در منذریه و مسیر شهرهای زیارتی برای تردد زائران ایجاد شده است

قصرشیرین- ایرنا- جانشین ستاد اربعین استان کرمانشاه گفت: امسال اربعین با دیپلماسی بسیار خوب در سطح ۲ کشور جمهوری اسلامی ایران و عراق و همکاری و تعامل مسوولان استان های کرمانشاه و دیالی برای ارتقای زیرساخت‌ها در مرز منذریه و مسیر شهرهای زیارتی شرایط خوبی برای عبور و مرور زائران فراهم شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی شعبانی شنبه شب در نشست خبری با خبرنگاران مستقر در پایانه مرز خسروی با تسلیت اربعین حسینی، افزود:از ابتدای ماه صفر عملیات اربعین آغاز و مرز خسروی پذیرای حضور زائران شد.

وی با بیان اینکه عملیات اربعین ۲ بخش است، بخش اول آن را ایجاد زیرساخت‌ها برای برای رفاه زائران و تردد آسان آن ها بیان کرد که در طول یک سال انجام می شود.

جانشین ستاد اربعین استان کرمانشاه اظهار کرد: امسال با مجموعه اقدامات لازم برای ایجاد و ارتقای زیرساخت‌ها از مرزهای ورودی استان کرمانشاه یعنی کنگاور به سمت حمیل تا مرز خسروی اتفاقات مهمی شامل جانمایی مواکب، ایجاد زیرساخت‌های رفاهی، احداث سرویس‌های بهداشتی و بهسازی جاده‌ها و حذف نقاط حادثه خیز و دیگر خدمات مورد نیاز زائران توسط کمیته‌های ۱۸ گانه انجام گرفت و شرایطی فراهم شد که به شکل مطلوبی شاهد پذیرای زوار باشیم.

شعبانی با قدردانی از تلاش اصحاب رسانه در راستای اطلاع رسانی به مردم جهت معرفی مرز خسروی و ظرفیت‌های آن گفت: بخش دوم اربعین برگزاری این کنگره بزرگ در مدت ۲۰ روز است که تمام کارهایی که در طول یک سال برای آماده سازی زیرساخت‌ها توسط خادمان آنها در ستاد اربعین انجام می‌شود در مدت ۲۰ روز برای رفاه زائران مورد استفاده قرار می‌گیرد.

او با اشاره به تلاش نیروهای مرزبانی و فراجا در راه‌اندازی سامانه سجاد پنجره واحد خدمات گذرنامه گفت: این امکان باعث عدم توقف زائران در گیت ها شد و ایستایی زائران به سه ثانیه رسید.

شعبانی ادامه داد: با دیپلماسی محلی توسط استاندار و دست‌اندرکاران و همینطور دیپلماسی با طرف عراقی در حوزه‌های حمل و نقل اتفاق خوبی امسال افتاد و از ناوگان عمومی و خصوصی عراقی پای کار آمدند و حتی در برخی موارد برای اضطرار خودروهای امدادی نیز کار جابجایی زائران را بر عهده داشتند که رضایت زوار را در بر داشت.

او گفت: وجود مواکب و نیروهای حشد الشعبی و همینطور ظرفیت مردمی باعث شد که فضای خوبی را برای زوار در منذریه و مسیر تردد زائران به سمت شهرهای زیارتی شاهد باشیم.

او از دیگر اقدامات انجام شده برای اربعین امسال را آماده سازی ۱۶۰ هکتار پارکینگ در حاشیه بزرگراه ترانزیتی برکت با ظرفیت ۸۰ هزار خودرو بیان کرد که یک فضای امن را برای پارک خودروهای زائران فراهم کرد.

شعبانی با اشاره به اینکه باید سال آینده پارکینگ‌های حاشیه برکت کیفی‌سازی شود از جانمایی یک نقطه برای ایجاد پایانه مسافربری مرز خسروی جهت انتقال زائران از خسروی به سایر نقاط کشور خبر داد که قرار است تفاهم‌نامه آن با واحدی که عملیات اجرایی آن را انجام می‌دهد منعقد شود و به زودی این کار عملیاتی شود.

او گفت: با تمام تلاش ستاد اربعین استان کرمانشاه و دستگاه‌های اجرایی و دولتی، نیروهای نظامی، ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و بنیاد مستضعفان و مردم کار به سرانجام رسید و شاهد پایان رفت زائران هستیم که دهم و یازدهم ماه سفر اوج تردد رفت زائران بود.

جانشین ستاد اربعین استان کرمانشاه اضافه کرد:اکنون شاهد موج بازگشت زائران هستیم و تا آخرین نفری که به کشور برگرددکنار آن ها خواهیم بود و آنها را به سمت پارکینگ‌ها هدایت خواهیم کرد و سعی ما بر این است که خادمان خوبی برای زوار باشیم.

به گزارش ایرنا، قصرشیرین در غرب کرمانشاه با بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و افزون بر ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارای ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان است.

مرز خسروی در گذشته جزئی از راه ابریشم بود که خسروی - منذریه مسیر اصلی به سمت جاده بغداد و سپس بندر حلب در سوریه و ساحل دریای مدیترانه بود.

خسروی در فاصله ۱۵ کیلومتری قصرشیرین تا بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد و به دلیل مسافت کوتاهی که نسبت به سایر مرزهای کشورمان با شهرهای زیارتی و مهم عراق دارد، کانون مهم تردد مسافر و زائر ایرانی و عراقی است.

قصرشیرین ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا سه با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و ۲۰۰ تخت دارد و زائرانی که مرز خسروی را برای ورود به عراق انتخاب می‌کنند پس از عبور از شهرهای دیالی و بغداد به کاظمین سپس کربلا و نجف می‌رسند Y همچنین پیش از زیارت امام حسین(ع) به امامان مدفون در کاظمین و سامرا مشرف می‌شوند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha