ردیابی مگس میوه در پنج هزار هکتار از باغات ساری

ساری- ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری از ردیابی مگس میوه در پنج هزار هکتار باغات مرکبات این شهرستان خبر داد.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی جهاد کشاورزی مازندران، سید اسماعیل علوی روز یکشنبه با بیان اینکه مگس میوه مدیترانه‌ای یکی ازمخربترین آفات کشاورزی در جهان است که در ایران از آفات قرنطینه‌ای داخلی و خارجی کشور بوده که بعد از یک وقفه چندین ساله دوباره در استان مازندران مشاهده شد، اظهار کرد: تاکنون در پنج هزار و ۲۲ هکتار باغات شهرستان ساری ردیابی جمعیت آفت مگس میوه مدیترانه‌ای انجام شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری با اشاره به اینکه باغداران این شهرستان عملیات طعمه پاشی و کاور اسپری برای کنترل مگس میوه را در ۲ هزار و ۷۴۳ هکتار انجام دادند، تصریح کرد: اولین گام برای مدیریت مبارزه با این آفت ردیابی دقیق آن است و ۲ نوع تله جلب کننده مگس میوه مدیترانه‌ای شامل تله Mcphail طعمه گذاری شده با مایع جلب کننده ceratap و تله Jackson طعمه گذاری شده با پارافرومون Trimedlure برای ردیابی جمعیت آفت مورد استفاده قرار گرفت.

ردیابی مگس میوه در پنج هزار هکتار از باغات ساری

این مسئول ادامه داد: بازدید از تله‌ها توسط کارشناسان فنی مستقر در مراکز هشتگانه این شهرستان به صورت هفتگی انجام شد و تعداد مگس‌های داخل تله ها و مناطق آلوده به طور جداگانه ثبت و نتایج بررسی تراکم جمعیت آفت در ایستگاه‌های پیش آگاهی مورد مطالعه نشان از تراکم بیشتر این آفت در یک اوج جمعیتی در پاییز هر سال است.

وی تاکید کرد: با توجه به تخم‌گذاری آفت زیر پوست میوه و ظهور غیرهمزمان حشرات بالغ، سم‌پاشی به ‌صورت معمول در کنترل این آفت تأثیری ندارد و کنترل شیمیایی با استفاده از طعمه مسموم انجام می ‌شود و روش مهم طعمه مسموم پاشی، به ‌صورت لکه‌ای یک طرف از درختان و به صورت یک یا ۲ ردیف در میان، شامل شاخه و برگ است.

علوی گفت: شهرستان ساری دارای ۲۶ هزار هکتار باغات است که ۲۰ هزار هکتار آن مرکبات و پنج هزار هکتار آن انواع نارنگی و یک هزار و ۵۰۰ هکتار نارنگی پیش رس است.

طبق آمارهای رسمی، مجموع باغ های مرکبات مازندران ۱۱۲ هزار هکتار است که از این میزان ۱۱۰ هزار هکتار ارقام بارده هستند. همچنین از مجموع باغات مرکبات مازندران ۸۰ هزار هکتار زیر کشت ارقام مختلف پرتقال، ۳۰ هزار هکتار ارقام مختلف نارنگی و بقیه زیر کشت محصولاتی از جمله نارنج و لیمو قرار دارند.

همچنین باغ های کیوی مازندران که بالغ بر هفت هزار هکتار می شود در غرب این استان متمرکز است. برداشت محصول این باغ ها هم در شرایط طبیعی به حدود ۱۸۰ هزار تن تا ۲۲۰ هزارتن می رسد و بیش از ۷۰ درصد این محصول هم ارزش صادراتی دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha