۴ شهریور ۱۴۰۳، ۱۰:۳۰
کد خبر: 85578097
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

دلدادگان حسینی در مسیر عاشقی تا کوی دوست 

۴ شهریور ۱۴۰۳، ۱۰:۳۰
کد خبر: 85578097
دلدادگان حسینی در مسیر عاشقی تا کوی دوست 

تهران بزرگ- ایرنا- اربعین آمد و امروز پایتخت نشینان ایران اسلامی در اربعینی دیگر و مراسم پیاده‌روی دلدادگان حسینی شرکت کردند و با کوله‌ای از عشق و امید در مسیر عاشقی به سید و سالار شهیدان پیوستند. 

به گزارش خبرنگار ایرنا، دلدادگان حسینی که چند سالی است به نام جاماندگان اربعین با دل هایی شکسته از بامداد روز اربعین از گوشه و کنار پایتخت کشور در میدان آیینی امام حسین (ع) گردهم می آیند، تا شهر ری و بارگاه متبرک شاه عبدالعظیم حسنی (ع) به یاد اربعین سید و سالار شهیدان و یاران باوفایش پیاده روی کرده و در سوگ امام مظلوم و اهل بیتش اشک می ریزند.

آری، امروز دلدادگان اربعین حسینی با شرکت در راهپیمایی عظیم و میلیونی خود نشان دادند که در خیمه سیدالشهدا (ع) هستند. امروز همه آمده اند؛ برخی چفیه به سر به یاد شهدای غزه و برخی هم با چشم های گریان در غم امام مظلوم شان تا با هم «یا حسین» گویند و بر دشمن غاصب اسراییل لعنت بفرستند.

از دقایق اولیه صبح - در همه مسیرهای تعیین شده مراسم آیینی راهپیمایی جاماندگان اربعین یک مسیر اصلی و شش مسیر فرعی؛ پر از جمعیت راهپیمایان عاشق به سید و سالار شهیدان است.

مدیریت شهری پایتخت هم امروز همه توان خود را به کار گرفته تا خدمات مناسبی را به عزاداران و شهروندان در حوزه های حمل و نقل عمومی از اتوبوس، مترو و تاکسی گرفته تا خدمات شهری ارائه دهد. پلیس نیز همچون همیشه یار بی ادعای مردم است و همپای راهپیمایان در مراسم دلدادگان اربعین حضور دارد.

اربعین آمد؛ اربعینی دیگر و باز همه هستند، مردم عاشق و دلداده حسین و خادمان حسینی و خیمه ها و موکب هایی که متشکل از غرفه هایی متعدد است تا به کودکان، مادران و فرزندان شیرخواره خدمات ارائه دهند.

امروز همه خادمان در موکب های خدمت رسانی در غم چهلم سید و سالار شهیدان به زائران خدمت می کنند و روایت گر صحنه های کربلا و حماسه مقاومت مردم غزه هستند. موکب هایی که با عشق به حسین نذورات می دهند و لب تشنه راهپیمایان را به یاد لب تشنه امام حسین(ع) و اهل بیتش سیراب می کنند.

اربعین آمد. همه ساله خیل عظیمی از شیعیان عاشق با دلی پر از امید از عشق به امام حسین (ع) و یارانش با پای پیاده راهی دیار کربلا می شوند و به یاد امام مظلوم شیعیان و اهل بیتش می گریند و سوگواری می کنند.

اربعین آمد و شور دوباره سفر به سرزمین مصیبت های کربلا را در دلمان زنده کرد. باز هم با آمدن اربعین همه عاشقان حسینی ع رهسپار دیار یار شده اند و برای مصیبت حسین در سرزمین مصیب ها گردهم آمده اند.
امروز همه عاشقان امام حسین ع؛ از کودک و بزرگسال، پیر و جوان همه و همه دلدادگان امام سوم شیعیان، حسین حسین گویان و دلشکسته، به امید نیم نگاهی از سوی امام مظلوم به این مراسم آیینی آمدند تا با لبی تشنه یاد حسین شان در روز کربلا را زنده نگه دارند و بگویند اینجا در خیمه حسینیم .

شرکت کنندگان آمده اند و با حضور در مراسم چهلمین روز شهادت سرور و سالار شهیدان با امام سجاد (ع) و حضرت زینب و سایر اسرای کربلا همدردی کنند و به مصیبت های امام پاکشان گریستند و انجام فریضه بجا آورند.

آری، جاماندگان حسینی باردیگر همچون سال های گذشته با کوله ای از عشق و دلی پر از امید به مراسم پیاده روی اربعین آمده اند تا دلشان را کربلایی کنند. دل به دل اهل بیت امام شیعیان داده اند و کوله ای از عشق را نثار شهدای کربلا کنند و با دل و جان و روحشان به راهپیمایان اربعینی در کربلای معلی در یک خط پیوسته اما طولانی وصل شوند.

پیاده‌روی عظیم اربعین مراسم و گردهمایی مذهبی است که توسط شیعیان به‌صورت پیاده‌روی از مسیرهای منتهی به کربلا به‌ منظور زیارت امام حسین (ع) و جمع شدن همه آنها در چهلمین روز پس از کشته شدن سید و سالار شهیدان در کربلا انجام می‌شود.

ایرانی های دیندار نیز چند سالی است در اربعین شهادت امام حسین (ع) با پای پیاده عازم کربلا می شوند. این مراسم یکی از بزرگ‌ترین اجتماعات جهان خوانده می شود و از سال ۲۰۱۴ به بزرگ‌ترین پیاده‌روی (پیمایش) و گردهمایی عمومی سالانه در جهان تبدیل شده‌است.

امروز موکب های مردمی با استقرار در مسیر این مراسم آیینی با خدمات رسانی به موقع حال و هوای پیاده روی نجف تا کربلا را زنده نگه داشته و تشنگی از لب سوگواران حسینی زدودند.

دلدادگان حسینی در مسیر عاشقی تا کوی دوست 

امروز در این مراسم میلیونی عشق به یار بیش از همه موج می زند و دل همه راهپیمایان در گرو یار در کربلاست. امروز در مسیر عاشقی راهپیمایان جامانده از سرزمین نور کربلای معلی ۱۱۰ پردیس فرهنگی و هنری در وصف یار عاشقان اباعبدالله الحسین تعزیه خوانی و چارپایه خوانی کردند و کرسی‌های تلاوت و نماز جماعت برپا نمودند.

وقتی به چهره گرما زده و رنگ پریده عزاداران در این مراسم می نگری؛ چه بی پرده، حزن و اندوه را در چهره در هم کشیده راهپیمایان نظاره می کنی. نمی دانم آیا تا به حال سفر به کربلا را در اربعین تجربه کرده ای؟ تا به حال به این اندیشیده ای که چگونه سختی های راهی طولانی با شرکت در مراسم جهانی پیاده روی اربعین و البته با شوق رسیدن به سرزمین سید و سالار شهیدان برایت آسان می شود و چه ناباورانه از موانع ناباورانه عبور می کنی؟

آیا تا به حال به این راز اندیشیده ای که چگونه قلبت اینگونه در طول راهی طولانی و خسته کننده برای رسیدن به دیار عاشقان حسینی به تپش می افتد و دلت با نخستین نگاه به گنبد و بارگاه حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و حضرت ابولفضل العباس (ع) و نظاره بین الحرمین غریبانه به پرواز در می آید؟ چه دل انگیز است برایت سفری که تا ابدیت سختی است اما چه شیرین و دلچسب است سفری معنوی و حزن انگیز که وقتی از آن باز می گردی، گویی تمام غم های دنیایت را در آنجا جا می گذاری و سبکبال باز می گردی؟

پیاده روی که خود سفری به انتهای بی کران هاست و چه آسان است مشقات راهی سخت؛ آنجا که دلت به یکباره می شکند و توانی برای گفتن یا حسین دیگر برایت باقی نمی ماند! حتما شنیده اید که عراقی ها مهمان نوازند و قدم های زائران آقا امام حسین را بر چشم می گذارند و بهترین میزبانی را برای پذیرایی انجام می دهند و حتما شنیده اید که با دل و جان از زائران اربعین حسینی (ع) مراقبت می کنند، خدمات رایگان می دهند، پای راهپیمایان را می شویند و میهمانان و زائران را به خانه هایشان دعوت می کنند تا خستگی راه از تنشان بزدایند و موکب هایی که با عشق، نذورات می دهند و چایخانه هایی که خستگی جسم خاکی ات را با طعم تلخ چای عراقی با استکان های کمر باریک می زدایند.

دلدادگان حسینی در مسیر عاشقی تا کوی دوست 

آری این است سفر در روز اربعین به کربلا. سفری عاشقان با کوله باری از عشق به اباعبدالله الحسین، امام مظلوم و اهل بیت مظلومشان. آیا به مراسم آیینی جاماندگان اربعین حسینی رفته ایید؟ آن هم دنیای دیگر است؛ مراسمی پر از عشق و خاطره که با دلت همسفر راه کربلائیان می شوی! امروز آنانی که در این مراسم شرکت کردند، این سفر معنوی و زیبا را تجربه کردند و دل به دل یاران کربلا سپردند و با همراهان امام مظلومشان همدردی کردند . امروز همه خادمان و جاماندگان حسین در خیمه حسین اند.

امروز بیستم صفر یعنی اربعین است؛ چهل روز پس از شهادت حسین بن علی و یارانش در سرزمین کربلا. به گفته مورخان در این روز کاروان اسرا از شام به مدینه بازگشته اند و روزی است که جابر بن عبدالله انصاری، صحابی پیامبر اکرم(ص)، از مدینه به کربلا رسیده تا به زیارت قبر امام حسین (ع) بشتابد و گفته می شود او نخستین کسی است که قبر سیدالشهدا (ع) را زیارت کرده است.

امروز هم در اربعینی دیگر آزادگان عالم در خیمه حسین اند. سلام بر حسین و سلام بر خاندان و اهل بیت پاکش.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha