کدام عدالت‌طلب در کنار امام زمان(عج) خواهد بود؟

تهران- ایرنا- یک پژوهشگر قرآنی با اشاره به یکی از نشانه‌های منتظران حضرت مهدی (عج) در قرآن گفت: کسانی در عصر ظهور در کنار امام عصر(عج) خواهند بود که بتوانند منافع خود و نزدیکان خود را در مواجهه با عدالت کنار بگذارند.

حجت الاسلام علیرضا شاه فضل قمصری به خبرنگار معارف ایرنا گفت: قرآن کریم به عنوان کتابی که هدایتگر بشر به بهترین راه برای تمامی دورهای زندگی انسان است، نشانه هایی از انسان های راستین را بیان نموده است که این نشانه ها می تواند به عنوان علائم منتظران مورد استفاده قرار گیرد؛ در واقع کسانی که این ویژگی های قرآنی را داشته باشند، می توانند ادعا کنند که در زمان ظهور در کنار حضرت حجت خواهند بود و ایشان را یاری خواهند کرد.

وی به عنوان نمونه به آیه ۱۳۵ سوره نساء اشاره کرد و گفت: در این آیه می فرماید «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُونُوا قَوَّامِینَ بِالْقِسْطِ شُهَدَاءَ لِلَّهِ وَلَوْ عَلَیٰ أَنْفُسِکُمْ أَوِ الْوَالِدَیْنِ وَالْأَقْرَبِینَ» یعنی ای کسانی که ایمان آورده اید قیام به عدل کنید و به خاطر خداوند گواهی و شهادت دهید؛ هرچند آن قیام به عدالت و شهادت به ضرر خودتان یا پدر و مادر یا نزدیکان شما باشد.

این حافظ قرآن کریم افزود: این آیه شریفه انسان ها را به عدالت و شهادت حق دعوت می کند و عدالت مهمترین ویژگی حکومت امام عصر (عج) است؛ به گونه ای که در روایات مختلف آمده است که با ظهور ایشان جهان پر از عدل و داد می شود. افراد بسیاری از عدالت دم می زنند و خود را طالب عدالت می دانند اما زمانی که اجرای عدالت به ضرر آنها باشد، کناره گیری نموده و عدالت را پیگیری نمی کنند و از طرف دیگر دم از مبارزه با ظلم و ستم می زنند اما هنگامی که ظلمی به نفع آنها باشد، با ظلم مبارزه نمی کنند و حداقل در برابر آن سکوت می کنند.

استاد معارف دانشگاه علوم پزشکی کاشان افزود: آیه موردنظر بر این نقطه ضعف متدینین دست گذاشته و آنها را به گونه ای از عدالت دعوت می کند که حتی اگر به ضرر خود فرد یا نزدیکانش باشد، بتواند آن عدالت را اجرا کند و او را به گونه ای از ظلم ستیزی دعوت می کند که حتی اگر آن ظلم به نفع فرد و نزدیکانش بود، باز هم با ظلم مبارزه کند.

کدام عدالت‌طلب در کنار امام زمان(عج) خواهد بود؟
علیرضا شاه فضل قمصری، پژوهشگر مذهبی

شاه فضل قمصری ادامه داد: نکته دیگر این است که خدا پس از گذر انسان از خود، گذر از والدین و نزدیکان را در مساله عدالت طلبی مطرح می کند؛ چرا که برخی افراد می توانند منافع خود را فدای عدالت طلبی کنند اما در مواجه عدالت با والدین و نزدیکان، تاب مقاومت ندارند. لذا قرآن به ما دستور می دهد که مراقب باشیم تا دوست داشتن والدین و فرزندان و نزدیکان نباید ما را از عدالت طلبی دور کند.

این پژوهشگر قرآنی اضافه کرد: کسانی در عصر ظهور در کنار امام عصر (عج) خواهند بود که بتوانند منافع خود و نزدیکان خود را در مواجهه با عدالت کنار بگذارند. حال اگر کسی در دوران فعلی که دوران غیبت است، بتواند چنین ویژگی را در خود ایجاد کند، چنین شخصی خواهد توانست ادعا کند که یکی از ویژگی های منتظران ظهور و یاران امام عصر (عج) را دارد. بر این اساس لازم است انسان مومن در مواجهه با اقسام عدالت طلبی و ظلم ستیزی، خود را به گونه ای تربیت کند که حاضر باشد هرگونه منفعتی را در این مواجهه کنار بگذارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha