۵ شهریور ۱۴۰۳، ۱۴:۱۲
کد خبرنگار: 987
کد خبر: 85579187
T T
۸ نفر

برچسب‌ها

کشاورزان اصفهان خواستار تامین حقابه خود از زاینده‌رود شدند

اصفهان-ایرنا - شماری از کشاورزان اصفهان روز دوشنبه با حضور مقابل ساختمان شرکت آب منطقه‌ای استان، تامین حقابه‌ خود از زاینده‌رود برای آبیاری درختان شرق این دیار و احیای دائمی و جاری سازی این رودخانه را خواستار شدند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، به گفته یکی از کشاورزان، بیش از ۲۰۰ نفر در این تجمع حضور داشتند و درخواست اصلی آنها تامین حقابه برای آبیاری درختان و باغ‌های شرق اصفهان است.

رییس هیات مدیره نظام صنفی کشاورزان اصفهان پیش‌تر گفته بود: پنج هزار هکتار باغ و مزارع شرق این دیار در آستانه خشکی و نابودی قرار گرفته است و نیاز مبرم به آبیاری دارد.

حسین وحیدا افزوده بود: برای آبیاری ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از باغ‌های شرق اصفهان متشکل از درختان مثمر باید از رودخانه زاینده‌رود آب مورد نیاز تخصیص یابد.

به گزارش ایرنا، کشاورزان و باغداران شرق و غرب استان اصفهان در سال‌های اخیر همواره خواستار دریافت حقابه خود از زاینده‌رود هستند که از سال ۷۹ به این سو رو به خشکی گذاشته است.

زاینده‌رود به طول بیش از ۴۰۰ کیلومتر در دهه‌های اخیر بدلیل برداشت‌های بی‌رویه در بالادست، انتقال آب به حوضه دیگر، تراکم جمعیت و تا حدودی کاهش نسبی بارندگی‌ها، به یک رودخانه با جریان دوره‌ای، تبدیل و در پایین دست با خشکی مواجه شده است.

اصفهان وضعیت آبی نابسامان و کم‌سابقه‌ای را در نیم‌ قرن اخیر سپری می‌کند.

افزایش جمعیت و تغییر الگوی مصرف، پروژه‌های انتقال آب، افزایش صنایع و برداشت‌های بالادست، شرایطی را ایجاد کرده است که آب رودخانه زاینده‌رود در ۲ دهه اخیر از سد "چم آسمان" در شهرستان لنجان واقع در غرب استان تا تالاب گاوخونی به دفعات خشکانده شده و همین امر توقف متناوب کشت و کار در مناطق مختلف استان را در پی داشته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha