۷ شهریور ۱۴۰۳، ۷:۳۶
کد خبرنگار: 2203
کد خبر: 85579783
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

رنج کشتی خراسان جنوبی از نبود سالن تخصصی و بودجه

۷ شهریور ۱۴۰۳، ۷:۳۶
کد خبر: 85579783
رنج کشتی خراسان جنوبی از نبود سالن تخصصی و بودجه

بیرجند - ایرنا - هیات کشتی خراسان جنوبی بعد از ۲ دهه فعالیت با داشتن بیش از هزار ورزشکار سازمان یافته در رده‌های سنی مختلف، از نداشتن سالن کشتی تخصصی و کمبود بودجه رنج می‌برد.

به گزارش ایرنا، کشتی یکی از باسابقه‌ترین رشته‌های ورزشی در کشور است که نام آن به غلامرضا تختی جهان پهلوان ایرانی گره خورده و در تقویم رسمی کشور روز ملی کشتی ثبت شده است.

استان خراسان جنوبی هم از این رشته ورزشی محبوب بی نصیب نبوده و از سال نخست تاسیس استان (۱۳۸۳) هیات کشتی راه‌اندازی شد که امروز هزار ورزشکار سازمان‌یافته دارد.

کشتی‌گیران استان در مسابقات فرنگی و آزاد در رده‌های سنی نونهالان، نوجوانان، جوانان و بزرگسال حضور دارند و در طول سال به مسابقات متعدد شهرستانی، استانی و ملی اعزام می‌شوند.

با وجود آنکه خراسان جنوبی دارای ظرفیت و استعدادهای زیادی در رشته کشتی است اما کمبود بودجه و سالن مانعی برای پرورش این استعدادها و توسعه این رشته ورزشی محسوب می‌شود.

سالن کشتی هیات استیجاری است

رئیس هیات کشتی خراسان جنوبی یکی از مشکلات عمده استان را نبود سالن تخصصی و کمبود بودجه عنوان کرد و گفت: عملیات اجرایی آکادمی کشتی استان سال ۱۳۹۸ به زمین زده شد اما خیری که قصد کمک به ساخت آکادمی را داشت، عقب‌نشینی کرد و هیچ اقدامی صورت نگرفت.

عباس سروری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه سالن کشتی کنونی هیات اکنون استیجاری است تصریح کرد: در مرکز استان تنها یک سالن کشتی برای آقایان و بانوان فعال بوده که آنهم با کمبود زیرساخت و تجهیزات مواجه است.

وی گفت: هیات کشتی از بدو تاسیس استان در خراسان جنوبی راه‌اندازی شد و تاکنون در ۹ شهرستان به غیر از درمیان و زیرکوه که به صورت نمایندگی اداره می‌شوند، فعال است.

هزار کشتی‌گیر سازمان یافته در رده‌های سنی مختلف

رئیس هیات کشتی خراسان جنوبی افزود: اکنون بیش از هزار کشتی‌گیر سازمان یافته در رده‌های سنی مختلف در استان فعال هستند که در طول سال به مسابقات متعدد شهرستانی، استانی و ملی اعزام می‌شوند.

وی با اشاره به ۱۴ اعزام کشتی‌گیران استان به مسابقات ملی و منطقه‌ای در سال جاری بیان کرد: هرچند در این مسابقات موفق به کسب مدال‌های رنگی نشدیم اما کشتی‌گیران استان در تمامی مسابقات فرنگی و آزاد در رده‌های سنی نونهالان، نوجوانان، جوانان و بزرگسال حضور داشتند.

سروری با اشاره اعزام تیم آلیش بانوان خراسان جنوبی به هشتمین دوره رقابت‌های کشتی آلیش قهرمانی کشور و انتخابی تیم ملی، اظهار کرد: در این مسابقات محبوبه خرم روز به اردوی تیم ملی اعزام شد.

رنج کشتی خراسان جنوبی از نبود سالن تخصصی و بودجه

وی با اشاره به برگزاری اردوی تیم کشتی با حضور مربیان تیم ملی در استان تصریح کرد: همچنین مسعود سروری به عنوان مربی کشتی فرنگی به اردوی تیم جوانان و حسین بخشی و مسعود سروری به اردوی بسترسازی مربیان کشور در تهران دعوت شدند.

سروری تاکید کرد: خراسان جنوبی برای توسعه رشته کشتی نیاز به احداث سالن تخصصی و اختصاصی با تجهیزات و امکانات روز نیاز دارد اما کمبود اعتبار بر این هیات غلبه کرده و مانع احداث سالن شده است.

وی یادآور شد: اکنون ۲ خانه کشتی با کمک خیران در شهرستان‌های قاینات و درح سربیشه در حال احداث است که به بالای ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده و امیدواریم دهه فجر امسال به بهره‌برداری برسد.

مشکل اصلی نبود منابع مالی است

رئیس هیات کشتی خراسان جنوبی با اشاره به رتبه ۲۰ کشتی استان در کشور گفت: بیشترین مشکل این هیات نبود منابع مالی است که اگر اعتبار و بودجه هیات در کنار جذب حامی مالی تقویت شود، زمینه اعزام ورزشکاران به مسابقات ملی، دعوت از مربیان ملی به استان، و برگزاری اردو فراهم و این ورزش در استان رشد و توسعه می‌یابد.

وی افزود: اکنون کشتی فرنگی تنها در مرکز استان و کشتی آزاد در تمامی شهرستان‌ها فعال است،

سروری تاکید کرد: نگاه ما در استان توسعه محور و به تمام شهرستان‌ها یکسان است لذا تمام تلاش خود را برای تکمیل تیم استان با استفاده از ظرفیت ورزشکاران سراسر استان انجام می‌دهیم.

وی تاکید کرد: همه تلاش هیات کشتی استان بر این است تا در المپیک ۲۰۲۸ لس آنجلس حتما یکی از کشتی‌گیران استان حضور فعال داشته باشد.

رئیس هیات کشتی خراسان جنوبی با اشاره به فعالیت ۵۰ مربی و ۱۲ داور کشتی در استان یادآور شد: هیات کشتی استان در فدارسیون مربوطه دارای ۲ کرسی عضو کمیته امور استان‌های کشور و رئیس کمیته فرهنگی سازمان لیگ فدارسیون کشتی جمهوری اسلامی ایران است.

رنج کشتی خراسان جنوبی از نبود سالن تخصصی و بودجه

۶۰ سال فعالیت در سالن شهید کوشه‌ای

اما کشتی‌گیر و مربی پیشکسوت خراسان جنوبی که از سال ۱۳۴۳ کشتی را در حسینیه امام رضا (ع) یا مدرسه شوکتیه شهر بیرجند شروع کرده است، گفت: سال بعد سالن شهید کوشه‌ای (سالن فعلی کشتی) احداث شد و به این محل نقل مکان کردیم.

علی اصلی افزود: در ۶۰ سال گذشته به طور مستمر کشتی را ادامه داده‌ام و همزمان در ورزش‌ زورخانه‌ای و پهلوانی نیز فعالیت داشتم تا اینکه سال ۱۳۵۰ برای مربی‌گری کشتی در تهران انتخاب شدم در حالی که تا آن زمان در بیرجند مربی کلاسیک و علمی نداشتیم لذا در کنار مربی‌گری در مسابقات متعدد نیز شرکت می‌کردم.

وی تصریح کرد: در همه این سال‌ها تنها سالن شهید کوشه‌ای در اختیار هیات کشتی بوده و ورزشکاران با کمبود زیرساخت در سالن قدیمی با مشکلات متعدد در حال آموزش، مربی گری و کشتی گرفتن هستند.

خراسان جنوبی استعدادهای زیادی در کشتی دارد

کشتی‌گیر و مربی پیشکسوت خراسان جنوبی گفت: در حالی که این استان دارای ظرفیت و استعدادهای زیادی در حوزه کشتی است اما کمبود فضا و پر بودن سالن در طول روز، سبب شده از پذیرش بخشی از علاقمندان به کشتی پرهیز کنیم.

وی کمبود بودجه را از دیگر مشکلات کشتی استان دانست و افزود: این موضوع سبب شده با توجه به دوری خراسان جنوبی از مرکز یا فاصله طولانی آن با سایر استان‌ها، هزینه اعزام ورزشکاران به مسابقات سرسام‌آور باشد.

رنج کشتی خراسان جنوبی از نبود سالن تخصصی و بودجه

اصلی تاکید کرد: در سال‌های اخیر در کنار همه کمبودها و مشکلاتی که ورزشکاران با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، شاهد شکوفایی و توسعه رشته کشتی با همت هیات نیز هستیم اما از مسئولان انتظار داریم حمایت بیشتری از این ورزش داشته باشند.

وی یادآور شد: اکنون به تعداد کافی مربی کشتی در استان هست اما نیاز به احداث سالن یا خانه‌های کشتی در نقاط مختلف به خصوص مهرشهر داریم، چراکه در صورت نبود تلاش و کسب مدال، جایگاه خود را در فدراسیون مربوطه از دست خواهیم داد.

افزایش توزیع اعتبارات هیات‌های ورزشی

سرپرست معاونت توسعه امور ورزش اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی هم گفت: نگاه مدیریت ورزش استان در زمینه توزیع اعتبار به هیات‌های ورزشی مثبت بوده و امسال توزیع اعتبارات به هیات‌های ورزشی به لحاظ توسعه ورزش همگانی و قهرمانی نسبت به سال‌های گذشته چند برابر شده است.

فاطمه چهکندی نژاد افزود: هیات کشتی به لحاظ زیرساختی یک سالن اختصاصی در اختیار دارد که شاید خیلی از هیات‌ها حتی حداقل‌های این سالن را هم ندارند.

وی بیان کرد: اداره کل حمایت همه‌جانبه خود در مورد ورزش قهرمانی و همگانی رشته ورزشی کشتی را داشته است لذا انتظار داریم این هیات امسال گام‌های مهم و خوبی در زمینه آموزش مربیان، ارتقای دوره‌های داوری، مربی گری و بازآموزی بردارد.

سرپرست معاونت توسعه امور ورزش اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی عنوان کرد: در زمینه احداث سالن تخصصی جدید کشتی نیز اولویت نخست این اداره کل تکمیل پروژه‌های نیمه تمام ورزشی است.

وی با تاکید بر لزوم استفاده از زیرساخت‌های سایر دستگاه‌ها مانند آموزش و پرورش، شهرداری و نهادها گفت: بدون شک یک دستگاه به تنهایی نمی‌تواند در زمینه توسعه ورزش‌ قهرمانی کمک کننده باشد و باید از زیرساخت‌های سایر دستگاه‌ها و نهادها نیز استفاده شود کما اینکه این اقدام در اکثر شهرستان‌های استان رقم خورده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha