۶ شهریور ۱۴۰۳، ۱۰:۵۸
کد خبر: 85579855
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

فیلم | ناگفته‌های افتتاح ناقص نیروگاه زباله‌سوز نوشهر

نوشهر - ایرنا - عادل خزایی پول شهردار نوشهر روز سه شنبه با قرار گرفتن در مقابل دوربین ایرنا در باره آخرین وضعیت نیروگاه زباله سوز این شهرستان گفت :" ای کاش این نیروگاه در آن زمان به بهره برداری نمی رسید و حرف های ناگفته ای دارم که میدانی در محل استقرار نیروگاه به منظور اطلاع از فلسفه و جزییات ساخت این نیروگاه برای آگاهی مردم رسانه ای خواهم کرد. "

به گزارش خبرنگار ایرنا، نیروگاه زباله سوز نوشهر با گذشت حدود چهار سال از بهره برداری آن دارای چالش های زیست محیطی و بهداشتی فراوانی است که متاسفانه پس از سال ها باوجود وعده و وعید های مسوولان امر نسبت به رفع آن، اما کماکان این چالش ها برطرف نشده و طبق گفت و گویی که رییس اداره حفاظت محیط زیست نوشهر با ایرنا داشت شکایتی علیه کارفرمای نیروگاه به خاطر رعایت نکردن الزامات زیست محیطی انجام گرفته که پرونده آن هم اکنون در دستگاه قضایی استان در حال رسیدگی است.

این نیروگاه در ۲۷ آذر ماه سال ۱۳۹۹ با هدف فرآوری ۲۰۰ تُن زباله تولیدی شهرستان های نوشهر، چالوس و کلاردشت و تولید حدود سه مگاوات برق در ساعت در زمینی به گستره حدود ۲ هکتار در منطقه "پلنگ چال " مکان قبلی دفن سنتی و غیر بهداشتی زباله نوشهر افتتاح شد. این نیروگاه در ۲۷ آذر ماه سال ۱۳۹۹ با هدف فرآوری ۲۰۰ تُن زباله تولیدی شهرستان های نوشهر، چالوس و کلاردشت و تولید حدود سه مگاوات برق در ساعت در زمینی به گستره حدود ۲ هکتار در منطقه "پلنگ چال " مکان قبلی دفن سنتی و غیر بهداشتی زباله نوشهر افتتاح شد.

برابر قرارداد، شهرداری نوشهر در اجرای این طرح ملی به عنوان کارفرما معرفی شد منتهی سرمایه گذار بخش خصوصی با سرمایه گذاری در حوزه تجهیزات و ابنیه باید مدت هفت سال سود حاصل از فروش برق فعالیت نیروگاه که بابت آن سرمایه گذاری کرده بود باید در آمد کسب کند.

کوتاهی در رفع اختلال سامانه پایش لحظه ای دود خروجی ناشی از دودکش ها، تجهیز نبودن به سیستم تصفیه خانه، انتقال پسماندهای خطرناک دپو شده با ثبت درخواست در سامانه جامع محیط زیست، عدم ساماندهی زباله های دپو شده مربوط به چهار دهه گذشته در پیرامون نیروگاه و شکایت اهالی به ویژه حامیان محیط زیست نسبت به آلودگی هوا ناشی از فعالیت نیروگاه از مهم ترین چالش های زیست محیطی بوده که این وضعیت فاجعه بار با نگرانی مسوولان حفاظت محیط زیست، دستگاه قضایی به عنوان مدعی العموم و مردم نوشهر همراه شده است.

طبق اعلام اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران، روزانه مقدار سه هزار تن زباله و یکهزار و ۲۰۰ متر مکعب شیرابه تولید می شود و بسیار فاجعه بار است و بنا به گفته معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست، متوسط سرانه تولید زباله در کشور ۶۰۰ گرم است در حالی که این آمار در مازندران به یک کیلو گرم می‌رسد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha