خانه تاریخی امیاری شهرستان درمیان ثبت ملی شد

۶ شهریور ۱۴۰۳، ۱۱:۴۵
کد خبر: 85580044
خانه تاریخی امیاری شهرستان درمیان ثبت ملی شد

بیرجند - ایرنا - مسئول میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی شهرستان درمیان خراسان جنوبی گفت: خانه تاریخی "میر سرور امیاری" واقع در روستای هدف گردشگری فورگ این شهرستان در فهرست آثار ملی ثبت شد.

به‌ گزارش ایرنا از روابط ‌عمومی اداره ‌کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی خراسان جنوبی ‌امیراسماعیل شهسواری روز سه‌شنبه در تشریح این خبر گفت: پس از پیگیری‌های صورت گرفته توسط این نمایندگی و تفویض اختیار از سوی وزارتخانه به استان و شهرستان‌ها، روند ثبت ملی آثار تسریع شده و خانه تاریخی امیاری فورگ به شماره ۳۳۹۹ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

وی با بیان اینکه خانه امیاری فورگ دارای ۲ طبقه و بنایی متعلق به دوره قاجاریه است افزود: این بنای تاریخی در فاصله ۱۰ کیلومتری شهر اسدیه (مرکز شهرستان) واقع شده است.

مسئول میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی شهرستان درمیان اظهار کرد: این خانه تاریخی با توجه به اعتبارات بخشداری مرکزی، توسط دهیاری روستا تملک شد و اکنون به عنوان اقامتگاه بوم‌گردی مورد استفاده قرار می‌گیرد که گردشگران ضمن بازدید از آن، امکان دریافت خدمات اسکان و پذیرایی را دارند.

وی گفت: روستای فورگ یکی از روستاهای هدف گردشگری است که دارای مناظر طبیعی و تاریخی منحصر به‌فردی بوده و هر سال میزبان هزاران گردشگر داخلی و خارجی است.

شهسواری تاکید کرد: ضرورت حفظ بافت تاریخی و فرهنگی این روستا و خدمات شایسته به گردشگران از اولویت‌های میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان درمیان است.

وی گفت: بر اساس نامه ابلاغی از سوی وزارت میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی به استاندار خراسان جنوبی، این اثر تحت حفاظت و نظارت این وزارتخانه است.

این مقام مسئول افزود: هرگونه دخل و تصرف یا اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آن شود برابر مواد ۵۵۸ تا ۵۶۹ از کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی، تعزیرات و مجازات‌ بازدارنده جرم محسوب شده و مرتکب تخلف، مشمول مجازات‌ قانونی خواهد شد همچنین مرمت و بازسازی اثر، تنها با تایید و نظارت این وزارتخانه ممکن خواهد بود.

خراسان جنوبی سه هزار و ۶۵۵ اثر شناسایی‌شده دارد و پیش از این تعداد آثار ثبت ملی این استان هزار و ۵۵ اثر اعلام شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha