رضوانی: زیر ساخت تیم ملی شنا کاملا آماده است/ واترپلو جایگاه آسیایی خود را پیدا کرده است

تهران- ایرنا- رئیس فدراسیون شنا ایران درباره وضعیت رشته شنا در کشور گفت: در مدتی که در فدراسیون بودم، زیرساخت‌ها را آماه کردیم و با عدم وجود همکاری کامل، جور دولت و آموزش و پرورش را نیز در بخش هایی به عهده گرفتیم. 

به گزارش ایرنا، رشته شنا در المپیک ۴۹ مدال دارد که در رقابت‌های پاریس، اکثر آن‌ها را ورزشکاران آمریکایی یا آن‌هایی که در این کشور تمرین می‌کنند، کسب کردند. چین و ایتالیا در المپیک پاریس توانستند خودشان را در ورزش‌های آبی نشان دهند ولی همچنان کشور آمریکا است که در صدر جدول مدالی این رشته قرار دارد.

رشته‌های آبی مخصوصا شنا، نیازمند یک برنامه‌ریزی بلند مدت است که از مدرسه و آموزش پرورش آغاز شود و وزارت ورزش با همکاری بخش‌های دانشگاهی و دیگر قسمت‌های دولت، آن را ادامه دهد. دانشگاه استندفورد آمریکا در المپیک اخیر موفق شد ۳۹ مدال کسب کند؛ این مسئله نشان می‌دهد که ورزشکاران باید از دوران تحصیل استعدادیابی شوند و برای رشته‌های تخصصی مورد حمایت قرار گیرند تا از اوایل جوانی شروع به مدال آوری در عرصه‌های بزرگ بین المللی کنند.

در بین ورزش‌های آبی، امکانات رشته شیرجه در کشور بسیار محدود است تا جایی که تنها ۲ استخر در ایران سکوی ۱۰ متری دارند. رشته واترپلو توانسته به یکی از قطب‌های آسیا تبدیل شود اما رشته شنا نیازمند حمایت بیشتری است. همانطور که رشته شنا مدال‌ها و افتخارات زیادی را می‌تواند برای یک کشور به ارمغان بیاورد، زحمت و هزینه زیادی نیز لازم دارد.

اولین نیاز شناگران استخرهای استاندارد است که بتوانند در آن تمرین کنند ولی از این نظر ضعف بزرگی در ایران وجود دارد و اکثر استان‌ها حتی یک استخر هم برای تمرین شناگران ندارند. از طرف دیگر سخت‌افزار و نرم‌افزارهایی که برای این رشته نیز در ایران وجود ندارد.

مربیان آمریکایی در جهان حرف اول را در رشته شنا می‌زنند. برخی مربیان هستند که مدال‌های کسب شده توسط شاگردانشان از مدال‌های خیلی کشورها بیشتر است. چنین مربیانی اکثرا در آمریکا حضور دارند و ورزشکاران کشورهای دیگر همچون چین نیز نزد آن‌ها تمرین می‌کنند.

با تمام این احوال، ایران در آخرین مسابقات قهرمانی آسیا مالزی که مربوط به رده‌های سنی بود، با یک تیم ۱۴ نفره، ۱۲ مدال کسب کرد که این مسئله نشان‌ دهنده موفقیت‌های بزرگ مربیان داخلی است. حالا که با کم‌ترین امکانات توانستیم چنین موفقیت‌هایی داشته باشیم، باید نگاه ویژه‌ای از طرف مسوولان شود تا هماهنگی‌های لازم برای شروع این رشته در آموزش و پرورش و سنین پایین شکل بگیرد. با این روند است که در تیم ملی می‌توانیم ورزشکاران موفقی داشته باشیم.

محسن رضوانی در خصوص برنامه‌ریزی رشته شنا در کشور اظهار داشت: باید روند گلخانه‌ای را پیش بگیریم؛ یعنی ورزشکاران را پس از استعدادیابی در شرایط درستی حمایت کنیم تا در رقابت‌های آسیا و جهانی کسب مدال داشته باشیم. در مدتی که در فدراسیون بودم، زیرساخت‌ها را آماه کردیم و با عدم وجود همکاری کامل، جور دولت و آموزش و پرورش را نیز در بخش هایی به عهده گرفتیم.

وی ادامه داد: در رشته شنا موفق شدیم تیم خوبی را در رده سنی جوانان شکل بدهیم که مدال‌های زیادی در آسیا کسب کردند و حالا باید این‌ ورزشکاران را برای حضور در تیم ملی آماده کنیم و پشتوانه‌ای نیز در نوجوانان آماده کنیم. واترپلو نیز جایگاه خودش را در آسیا پیدا کرده است و الان می‌تواند برترین تیم قاره کهن، بعد از ژاپن باشد تا در جهان به رقابت بپردازد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha