طرح‌هایی به ارزش ۶ هزار و ۸۰ میلیارد ریال برای توسعه جزیره بوموسی افتتاح و کلنگ‌زنی شد

بندرعباس - ایرنا - استاندار هرمزگان با اشاره به اینکه برای افزایش جمعیت در جزیره ایرانی بوموسی باید زیرساخت‌های مورد نیاز فراهم شود تا افراد ترغیب برای زیستن داشته باشند، گفت: برای توسعه شهری و جمعیتی جزایر سه‌گانه بوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک، طرح‌های بزرگی به ارزش ۶ هزار و ۸۰ میلیارد ریال تکمیل و یا عملیات اجرایی آن آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مهدی دوستی روز سه‌شنبه در حایشه افتتاح طرح‌های توسعه‌ای شهرستان بوموسی با بیان اینکه افرایش جمعیت متوازن مناطق امری مهم است، اظهار کرد: ۴۰۰ میلیارد ریال از این طرح‌ها همزمان با پنجمین روز هفته دولت افتتاح و عملیات اجرایی ۱۵۰ میلیارد ریال نیز آغاز شده است.

وی یکی از مشکلات اساسی برای افزایش ظرفیت مسکونی و جمعیت بوموسی را تامین آب دانست و گفت: امیدواریم با الحاق آب‌شیرین‌کن جدید تا دهه فجر امسال یک‌هزار و ۵۰۰ مترمکعب به ظرفیت آب آشامیدنی بوموسی افزوده شود کهبا وارد مدار شدن این حجم، ظرفیت آب آشامیدنی این شهرستان به ۲ برابر خواهد رسید.

استاندار هرمزگان تاکید کرد: پس از حل مشکل اصلی منطقه برای افزایش جمعیت باید بدنبال ایجاد شغل و اشتغالزایی بود که یکی از اقدامات انجام شده در این راستا راه‌اندازی ترمینال مسافربری دریایی است که بندر چند منظوره آن طی یکسال اخیر و سالن ترمینال آن امروز به بهره‌برداری رسید و امیدواریم این امر بتواند موجب رونق اقتصادی در بخش گردشگری منطقه شود.

دوستی با تاکید بر اینکه بخش بهداشت و درمان نیز یکی از ضرورت‌های اسکان جمعیت در یک منطقه راهبردی است، افزود: یکی از مسائل مهم دیگری موجب اسکان جمعیت در هر منطقه‌ای می‌شود، وجود زیرساخت‌های مناسب درمانی است که در این خصوص نیز در شهرستان بوموسی اقدامات خوبی انجام گرفته که بخشی از آن‌ها مانند بخش رادیولوژی و سونوگرافی امروز به بهره‌برداری رسید.

وی با اشاره به مشوق‌های درنظر گرفته شده برای اسکان جمعیت در شهرستان بوموسی گفت: یکی از مشوق‌ها که می‌توان به آن اشاره کرد و فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز پیگیر آن شد، ارائه کارت معافیت به فرزندان ساکن در بوموسی بود که امروز تعدادی از آن‌ها توانستند کارت پایان خدمت خود را دریافت کنند.

نماینده عالی دولت در هرمزگان با اشاره به رفع مشکل تردد ساکنان جزیزه بوموسی نیز گفت: پیش از این برای تردد افراد به این جزیره، اعتباراتی پرداخت می‌شد که البته در برخی موارد با سکته مواجه می‌شد و ترددها مختل می‌شدند اما با مصوبه‌ای که در مجلس در این خصوص تصویب و یک ردیف مستقل برای آن ایجاد شد، مبلغ ۵۰۰ میلیارد ریال تخصیص یافت.

استاندار هرمزگان به همراه احمدی مرادی و فاطمه جراره نمایندگان مردم استان و جمعی از مدیران و مسئولان استانی روز سه‌شنبه در سفری یک روزه به جزیره بوموسی سفر کرده و در بدو ورود به این شهرستان با حضور در گلزار شهدا، به مقام والای شهدای هشت سال دفاع مقدس این جزیره ادای احترام کردند و سپس ۹ طرح توسعه شهری در این جزیره را افتتاح و کلنگ زنی کردند.

همزمان با هفته دولت ۹۷۷ طرح با اعتباری بیش از ۷۲۲ هزار میلیارد ریال در استان هرمزگان در حال افتتاح و یا کلنگ زنی است.

شهرستان بوموسی شامل ۶ جزیره‌ بوموسی، تنب بزرگ، تنب کوچک، سیری، فارور بزرگ و فارور کوچک است.

جزایر تنب بزرگ، تنب کوچک و بوموسی در نزدیکترین فاصله با تنگه راهبردی هرمز واقع شده‌اند که یکی از مهم‌ترین تنگه‌های بین المللی است و خلیج‌فارس را به دریای عمان و اقیانوس هند پیوند می‌دهد؛ از طرفی نیز این جزایر سه‌گانه در عمیق‌ترین قسمت خلیج‌فارس و محل عبور کشتی‌های سنگین و نفتکش‌ها واقع شده‌اند و تسلط بر جزایر یادشده به منزله تسلط بر صادرات و واردات از این منطقه و دسترسی به اقیانوس هند است و هم می‌توان خدمات دریایی را با استفاده از آن‌ها به شناورهای عبوری ارائه داد.

جزیره بوموسی با ۱۲ کیلومتر مربع وسعت به عنوان مرکز این شهرستان در آب‌های خلیج‌فارس و در فاصله ۷۵ کیلومتری بندرلنگه و ۵۷ کیلومتری شرق جزیره سیری واقع شده است.

این شهرستان به لحاظ موقعیت جغرافیایی اهمیت بسیار زیاد و راهبردی برای کشور دارد و از جنبه اهمیت دریایی به دلیل نزدیکی به آبراه‌های بین المللی و همچنین رفت و آمد شناورهای سنتی تجاری و صیادی در آب‌های خلیج‌فارس از این منطقه به کشورهای حوزه خلیج‌فارس حائز اهمیت بسیار است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha