لذت غذای سنتی مازندران طعمی ماندگار برای گردشگران

ساری - ایرنا - تابستان امسال حضور گسترده گردشگران در مناطق جنگلی مازندران سبب شد که اهالی روستاهای این خطه از شمال با راه اندازی بازارچه های سنتی به همراه پخت و عرضه غذاهای اصیل مازندرانی طعم خوش و ماندگاری را برای گردشگران به ارمغان بیاورند، ترافیک حضور این گردشگران در بازارچه های محلی نشان از طعم خوش این غذاها برای مسافران دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، غذاهای محلی مازندران که ریشه در عمق تاریخ و فرهنگ دیار تبرستان دارد و این میراث سنتی توانست سالها جای خود را در سفره مردم این خطه از شمال حفظ کند. این روزها این غذاها پا را از سفره اهالی این استان فراتر گذاشته و در سبد غذایی گردشگرانی قرار گرفت که شوق سفر به شمال آنها را از سراسر کشور به مازندران رساند.

غذاهای سنتی و محلی به عنوان یکی از عوامل برای جذب گردشگر محسوب می شود، به خصوص غذاهای سنتی مردم مازندران که صدها سال نسل به نسل در این دیار باقی مانده است و برخی از این غذاها شهرتی ملی پیدا کردند.

در گذشته غذاهای سنتی این استان به صورت نامنظم در کنار جاده ها عرضه می شد و در شرایط فعلی هم به صورت پراکنده این کار انجام می شود و این اقدام نه تنها منظره خوبی برای اهالی آن دیار نخواهد داشت بلکه گردشگران هم اقبال زیادی از این غذاها نداشتند.

راه اندازی بازارچه های سنتی سبب شد که این غذاها در مقابل چشمان گردشگران تهیه و در اختیار آنها قرار می گیرد که این امر سبب شد هر روز بر تعداد علاقمندان به این غذاهای محلی بیشتر شود.

خدمات این بازارچه ها که چند بعدی است بخش قابل توجهی از آن به پخت و عرضه غذاهای محلی مازندران اختصاص دارد اما غرفه های دیگر صنایع دستی و برخی از محصولات کشاورزی این استان را به مسافران عرضه می کنند.

غذاهای سنتی مازندران شامل کماج، آش دوغ، کئی پلا، گرماز، اسفنا پهلو، مالابیج، آش گزنه، کرک بپرس، کئی بره و بیج بیج است که در بازارچه های سنتی این استان عرضه و مورد توجه گردشگران قرار گرفته است.

کئی پلا یا همان کدوپلوی یکی از غذاهای اصیل مازندرانی است که دیگر شهرت ملی پیدا کرده و نه تنها در بازارچه های سنتی مازندران عرضه می شود بلکه این غذای سنتی در تمام خانه مسافرها و رستورانهای لاکچری هم مشتری های خود را دارد.

البته تاریخچه طبخ این غذا به تبرستان سابق باز می گردد که گستره بزرگی همانند استان گلستان، مازندران، گیلان و بخش های از استانهای همجوار را شامل می شد.

در تهیه غذای کئی پلا که بسیار ساده و دلچسب است، از کدو حلوایی رنده‌شده، پیاز، زیره، زردچوبه، گوشت چرخ‌کرده، برنج و کره‌ محلی استفاده می‌کنند. رنگ و لعاب این غذا قطعا شما را وسوسه می‌کند تا طعم آن را بچشید. در کنار این غذا تخم مرغ نیمرو و سیر ترشی نیز سرو می‌شود.

لذت غذای سنتی مازندران طعمی ماندگار برای گردشگران

آش دوغ یکی دیگر از غذاهای معروف در شهرهای مختلف مازندران است که طعم ماندگاری در آشپزی این دیار دارد و در حال حاضر از جمله غذاهای است که در بازارچه های سنتی منتهی به جنگلهای هیرکانی به مسافران و گردشگران عرضه می شود.

آن چیزی که برای گردشگران قابل توجه است انواع آش های مازندرانی است در یک فضای سنتی در بازارچه ها پخت می شود و مسافران در همان محوطه این غذا را صرف می کنند.

اصالت حفظ شود

در این پیوند استاندار مازندران اظهار کرد: حفظ اصالت برای مناطق گردشگری استان مازندران یکی از ضرورت های مهم است که باید مد نظر همه شهروندان مازندرانی باشد.

یوسف نوری اظهار کرد: فرهنگ غنی استان مازندران ریشه در گستره تاریخ دارد که در این راستا غذاها و صنایع دستی این استان از جمله سرآمدان در کشور هستند.

وی با اشاره به این که افتتاح بازارچه های مختلف در استان نقش مهمی در جذب گردشگر و فروش غذاهای سنتی به همراه صنایع دستی دارد، بیان داشت: در همه این موارد حفظ اصالت مازندران که یک میراث کهن است یک امر ضروری و حتمی است.

استاندار مازندران ادامه داد: شهرهای مختلف این استان میزبان جنگلهای هیرکانی هستند که گردشگران زیادی برای بهره مندی از شکوه این میراث کهن به مازندران سفر می کنند.

لذت غذای سنتی مازندران طعمی ماندگار برای گردشگران

نوری ادامه داد: بسیاری از بازارچه ها همانند بازارچه سنتی لفور در سوادکوه شمالی در کنار جنگلهای هیرکانی راه اندازی شد که این ظرفیت با استقبال گردشگران روبرو شد.

نوری با بیان این که اهالی این منطقه در کشاورزی و دامداری از سرامدان استان هستند، اظهار کرد: در کنار کار کشاورزی تولید صنایع دستی و غذای محلی و فروش آن به گردشگران درآمد پایداری ایجاد خواهد کرد.

وی ادامه داد: برخی از زیرساخت های مناطق گردشگری همانند سوادکوه شمالی و دیگر مناطق استان نیازمند ارتقا است که در این مسیر گام های موثری برداشته شد.

این مقام مسوول تصریح کرد: حفظ محیط زیست و جنگلهای هیرکانی یکی از دغدغه های جدی مسافران و افراد بومی منطقه باشد چرا که این امانت را باید به سلامت به نسل های بعدی منتقل کنیم.

جنگل های شمال کشور که به جنگل های ناحیه رویشی هیرکانی یا خزری، جنگل های مرطوب و جنگل های صنعتی شمال شهرت یافته اند هم چون نوار سبزی حاشیه جنوبی دریای خزر و نیم رخ شمالی رشته کوه البرز از آستارا تا گلیداغ را به طول تقریبی ۸۰۰ کیلومتر، عرض ۲۰ تا ۷۰ کیلومتر و ارتفاع ۲۸۰۰ متر از سطح دریا پوشانده اند.

بسیاری از بازارچه های سنتی در شهرهای مختلف استان در کنار جنگلهای هیرکانی راه اندازی شد. جدیدترین بازارچه های سنتی مازندران با راه اندازی ۱۵ غرفه با اعتبار هفت میلیارد ریالی برای ۴۰ از افراد بوی سوادکوه شغل ایجاد کرد.

لذت غذای سنتی مازندران طعمی ماندگار برای گردشگران

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha