ترافیک دغدغه جدی غرب مازندران/ راهکار رفع این مشکل چیست؟

نوشهر- ایرنا- معضل ترافیک غرب مازندران که این روزها با حضور میلیونی مسافران سرسام آور شده با تامین زیرساخت‌های منطقه از جمله احداث آزاد راه چالوس-رامسر قابل حل است و اهالی و مسافران امیدوارند تا دولت چهاردهم برای این چالش دیرینه چاره ای اصولی اندیشه کند.

به گزارش ایرنا، غرب مازندران با جلوه بی‌نظیر طبیعی و تاریخی به بهشت گردشگران داخلی شهرت دارد، منطقه‌ای که همواره در ایام تعطیلات و مناسبت‌ها میزبان میلیون ها مسافران بوده و سال‌ها است با امکانات محلی خدمات ملی ارایه می‌کند اما هنوز به درخواست ارتقای زیرساخت‌های آن از جمله محورهای ارتباطی پاسخی داده نشده است.

به تاکید مسوولان غرب مازندران، زیرساخت های خدماتی اعم از آب، گاز، برق، راه و مخابرات برای جمعیت ثابت اهالی افزون بر یک میلیون نفری منطقه تعریف شده است، تامین و تقویت زیرساخت های منطقه با هدف پاسخگویی به جمیعت شناور این منطقه نگاه دولت و مجلس را می طلبد.

شهرستان های نور، نوشهر، چالوس، کلاردشت، عباس آباد، تنکابن و رامسر واقع در غرب مازندران با بیش از یک میلیون جمعیت سالانه پذیرای میلیون ها گردشگر داخلی و خارجی است.

به گزارش اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران از تاریخ ۱۶ اسفند سال گذشته تا شهریور ماه سال جاری را ۶۰ میلیون نفر شب اقامت مسافران نوروزی در اقامتگاه‌های این استان ثبت شد که بنا به استناد این آمار همچنان مناطق غرب استان بیشترین حجم حضور مسافران نوروزی را به خود اختصاص داده که تراکم مسافر در آن مناطق به بروز ترافیک سنگین منجر شده است.

شماری از مسافران و اهالی غرب مازندران در گفت و گو با خبرنگاران ایرنا، ازدحام ترافیک یکی از چالش های اساسی شهرستان های این منطقه برشمردند و گفتند : زیرساخت‌های این منطقه طی چهار دهه گذشته به موازات تغییرات جمعیتی و میزان خدماتی که ارایه می‌دهد توسعه نیافته و تا وضعیت مطلوب فاصله زیادی دارد.

برنامه ریزی اصولی لازمه برون رفت از معضلات

یک مسافر تهرانی در پارک نوید نوشهر که خودش را به خبرنگار ایرنا میثم غنی زاده معرفی کرد و گفت : به دلیل جاذبه های کم نظیر طبیعی و نزدیکی منطقه با تهران، بیش از سه دهه به شهرستان های غرب مازندران سفر می کنم و همچنان ترافیک سرسام آور این مناطق برطرف نشده است.

غنی زاده ادامه داد : برنامه ریزان باید برای مساله بغرنج شهرستان های گردشگرپذیر چالوس تا رامسر تدابیر ویژه ای اتخاذ کنند و اگر این روند ادامه داشته باشد به طور قطع در آینده نزدیک این مساله ساده امروز به یک مساله بحرانی تبدیل می شود.

وی خاطرنشان کرد : بر اساس مشاهدات خودم که هر ساله به این منطقه سفر می کنم جمعیت مسافران و گردشگران غرب مازندران سال به سال افزایش می یابد و خدمات دهی به جمعیت مسافران نیازمند مدیریت و برنامه ریزی اصولی است.

به تاکید وی مسوولان مازندران به ویژه غرب این استان باید برای صنعت گردشگری این منطقه نقشه راه اصولی و علمی تهیه کنند تا همه حوزه های مربوط به این بخش بدون مشکل و به خوبی دیده شود.

ترافیک دغدغه جدی غرب مازندران/ راهکار رفع این مشکل چیست؟

مشکلات روحی و روانی پیامد ترافیک سرساآور

رضا شکری زاده مسافری دیگری از استان خوزستان که به نمک آبرود چالوس سفر کرده ترافیک محور کندوان و ورودی چالوس را خسته کننده توصیف کرد و گفت : تلاش مسوولان منطقه برای برطرف کردن این مشکل باید تلاش مضاعف داشته باشند چرا که هموطنان دیگر مناطق کشور علاقه مندند هر ساله به این منطقه سفر کنند.

وی اظهارداشت : از شهر چالوس تا رامسر کمربندی وجود ندارد لذا جاده های شهری این مناطق کشش حجم زیاد خودروهای مسافران را ندارد و همین مساله مشکلات روحی و روانی نیز برای آنان بوجود می آورد.

این مسافر اهوازی تصریح کرد : جنگل و دریا و کوه در این مناطق دارای جذابیت بی نظیری است که مسوولان امر باید برای معرفی جاذبه های طبیعی و تاریخی این به مسافران برنامه ریزی اصولی مستمر داشته باشند و مشکلات فرارو را بتدریج برطرف کنند.

به تعبیر شکری زاده مازندران کشوری است که همه مردم ایران را پذیرا است و تاکید دارد مسوولان کشوری باید برای حل این مشکل جلسات ملی برگزار کرده و برای رفع آن اعتبارات ملی هزینه کنند.

لزوم توجه ویژه به زیرساخت های منطقه

پیشکسوت رسانه در غرب مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: اجرای طرح ملی آزاده راه چالوس - رامسر نیاز ضروری این منطقه گردشگری بوده اما در ادوار گذشته به این نیاز اساسی اهالی پاسخ داده نشده است.

محمدرضا عبدی اظهارداشت: حل معضل بغرنج ترافیک در غرب مازندران با بهره برداری این آزاد راه میسر است و همه اهالی امیدوارند تا هرچه زودتر این طرح با توجه ویژه دولت چهاردهم و مسوولان امر کشوری و استانی احداث بشود.

وی خاطرنشان کرد : غرب مازندران سالانه به میلیون ها مسافر و گردشگر داخلی و خارجی خدمات می دهد در حالی که از دولت های گذشته هیج وقت به زیرساختهای آن از جمله حمل و نقل توجه نکردند یعنی با امکانات محلی دارد خدمات ملی می دهد.

وی اضافه کرد : معضل ترافیک در ایام تعطیلات و فصل تابستان در این مناطق سرسام آور می شود به طوری که در برخی از موارد از رفتن خودروی خود به بازار منصرف می شویم.

عبدی به ترافیک آزادراه تهران - شمال در تعطیلات روزهای گذشته و هفته جاری اشاره و اضافه کرد : پنجشنبه هفته گذشته از آزاد راه تهران - شمال به نوشهر می آمدم که با ترافیک چند ساعته مواجه شدم که بسیار کلافه کننده بود.

وی یادآور شد : فقط در فاز یک آزاد راه با ترافیک یک ساعته روبرو شدم و جمعیت بی شمار مسافران را می دیدم که به سمت چالوس در حرکت بودند که برای من سووال بوده که آیا سفر با این ترافیک خسته کننده در این آزاده راه و محور کندوان می ارزد؟

وی ترافیک در محورهای ارتباطی این منطقه را عذاب آور توصیف کرد و گفت : بدون شک مسافران شمال در این محور هر روز با این مشکل مواجه اند و کسی هم به فکر رفع این چالش اساسی منطقه مشکل نیست.
این شهروند نوشهری بیان کرد : در این ترافیک برخی از مسافران می گفتند هر هفته برای عوض کردن حال و هوای خانواده سفر یک روزه به شمال را دارند و این ترافیک محورهای یادشده برایشان عادی شده است.

عبدی با بیان این که این مردم و مسافران، چه گناهی دارند و دوست دارند مسافرت کنند، افزود : مسوولان وزارتخانه های مربوط باید برای برون رفت غرب مازندران از معضل ترافیک چاره اساسی بیندیشند و بر دغدغه های اهالی و مسافران بکاهند.

هر مشکلی با برنامه ریزی علمی رفع می شود

یک مدیر بازنشسته از اهالی شهرستان عباس آبادی هم به ایرنا گفت : معضل ترافیک در غرب مازندران جانفرسا شده و روح و روان این منطقه گردشگری را آزار می دهد و این چالش راه حل دارد و آن همت و تلاش مضاعف و برنامه ریزی علمی است.

رضا حاجی زاده در گفت و گو با ایرنا تصریح کرد: مدیران مرکز مازندران هم نسبت به حل مشکلات دیرینه این منطقه غربی استان توجه بیشتری کنند و و امیدواریم تا حل معضلات زیرساختی این منطقه را در دولت چهاردهم شاهد باشیم.

ترافیک دغدغه جدی غرب مازندران/ راهکار رفع این مشکل چیست؟

مازندران تا وضعیت مطلوب فاصله دارد

کارشناس ارشد حوزه حمل و نقل جاده ای در غرب مازندران در همین ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: زیرساخت‌های غرب این استان طی این سال‌ها به موازات تغییرات جمعیتی و میزان خدماتی که ارایه می‌دهد توسعه پیدا نکرده است و تا وضعیت مطلوب فاصله زیادی دارد.

رسول مرادی با اشاره به ضعفِ زیرساخت ‌های استان و فاصله داشتن آن با وضعیت مطلوب به ویژه در بخش جاده ای، فعال کردن خط ریلی و اتصال و امتداد آزادراه تهران شمال به رامسر را اولویت منطقه برای کاهش چالش ترافیک برشمردند.

وی تاکید کرد : برای تعدیل چالش ترافیکی اولویت مسوولان امر باید توسعه آزادراه تهران شمال و امتداد آن تا شهرستان رامسر در غربی‌ترین نقطه استان است باشد چرا که با اجرایی و عملیاتی شدن این طرح گشایش بزرگی در منطقه خواهد بود.

برخی از کارشناسان حوزه راه معتقدند برای برون رفت از وضعیت ترافیک استان باید خط ریلی در منطقه فعال شود، زیرساختی که در تمامی شهرهای گردشگرپذیر دنیا مرسوم است.

در غرب استان، عدم توسعه ‌جاده ای و در پی آن ترافیک سنگین این منطقه از چالش‌های اساسی اهالی منطقه است و مردم بومی و مسافران از این نظر با دشواری های زیادی مواجه هستند و این درحالیست که مردم مناطق بومی در این مدت فشار روانی زیادی را تحمل می کنند که تدام آن پیامدهای روانی و اجتماعی بالایی دارد.

مرادی معتقد است برای باز کردن گره های کور ترافیکی در مناطق گردشگرپذیر غرب مازندران دولت چهاردهم باید با جدیت به دنبال اجرای طرح ملی آزادراه چالوس - رامسر باشد.

نکته دیگر این که دولت سیزدهم برای این پروژه مهم زیرساختی آزادراه چالوس - رامسر در بودجه ۱۴۰۱ ردیف اعتباری در نظر گرفته بود و این پروژه سرانجام نتیجه بخش نداشته است.

این کارشناس حوزه حمل و نقل تاکید کرد : افزون بر اجرایی کردن طرح ملی آزاد راه چالوس - رامسر، ساخت راه ساحلی هم برای روان سازی ترافیک در این خطه گردشگری غرب مازندران مدنظر دولت چهاردهم قرار گیرد.

بنا به گزارش مسوولان امر، هیات دولت سیزدهم به منظور تسریع در آغاز عملیات اجرایی فرآیند تأمین مالی پروژه آزادراه چالوس - رامسر با صدور مجوز به وزارت راه برای انعقاد قرارداد موافقت کرده بود.

آزاد راه چالوس - رامسر در مسیر کناره ۹۲ کیلومتر طول دارد که غرب مازندران با اجرای این طرح ملی برای همیشه با معضل مهم ترافیک در این منطقه گردشگرپذیر کشور خداحافظی خواهد کرد.

آزاد راه چالوس - رامسر دارای ردیف اعتباری است

نماینده مردم رامسر، تنکابن و عباس آباد در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلات موجود در منطقه غرب مازندران مناسب نبودن وضعیت راه‌هاست و پروژه آزادراه چالوس - رامسر در دولت گذشته دارای ردیف اعتباری شد.

سید شمس الدین حسینی تصریح کرد: امید است این پروژه در دولت چهاردهم پیگیری و به سرانجام برسد و اجرایی شود.

اهالی و کارشناسان امر می گویند امروز یک سری اولویت‌ها برای مازندران و به ویژه غرب استان وجود دارد که اگر به آن‌ها بیشتر پرداخته شود بسیار خوب است، مانند همین پروژه آزادراه چالوس - رامسر که نیاز جدی منطقه محسوب می‌شود و حتی منطقه غرب مازندران در مباحث آب و برق و گاز و فاضلاب این منطقه با مشکلات جدی مواجه هستند که باید برای آن تدابیری اتخاذ شود.

ضرورت کاهش بار ترافیکی منطقه

نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباس آباد در مجلس شورای اسلامی، آزادراه چالوس - رامسر را بزرگترین پروژه عمرانی کشور و مازندران دانست و گفت : احداث این آزاد راه غرب مازندران در واقع ادامه و تکمیل آزادراه تهران - شمال است که تردد بین غرب مازندران با شهرهای شرق استان گیلان را تسریع می کند.

وی کاهش بار ترافیکی را از مهمترین مزایای احداث این آزادراه برشمرد و اظهار امیدواری کرد این پروژه در دولت چهاردهم به اتمام برسد و اهالی منطقه و گردشگران نیز طعم شیرین بهره برداری آن را بچشند.

با این توصیف، اقتصاد اصلی شهرستان های غرب مازندران از محل گردشگری تامین می شود بنابراین مسوولان این منطقه ضمن این که باید به تهیه نقشه راه گردشگری بیندیشند برای رفع این چالش های اساسی در حوزه های زیرساختی اقدام فوری کنند.

شهرستان های غرب مازندران در حال حاضر با امکانات محلی خدمات ملی و بین المللی می دهد که ضروری است در کنار داشتن برنامه ریزی برای برون رفت شهرستان های غرب مازندران از مشکلات فرارو از جمله زباله، ترافیک، تخریب محیط زیست و عرصه های طبیعی باید تدابیری اتخاذ شود تا شرایط موجود را برای دستیابی به توسعه همه جانبه تغییر داد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha