۷ شهریور ۱۴۰۳، ۹:۱۷
کد خبرنگار: 2493
کد خبر: 85580954
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تخصص در مدیریت محیط زیست تاثیرات مثبت بسیاری دارد

تهران- ایرنا- یک کارشناس محیط زیست، تخصص را یکی از مهمترین مسائل برای مدیریت محیط زیست کشور عنوان کرد و گفت: قطعا با برنامه‌ریزی درست و اجرای هدفمند اقدامات اثرگذار در کوتاه‌مدت و بلندمدت می‌توان بسیاری از مشکلات زیست محیطی را مرتفع کرد.

سعید محمودی در گفت و گو با ایرنا با ابراز رضایت از تصمیم رئیس جمهور برای انتخاب یک بانوی متخصص برای ریاست محیط زیست، اظهار داشت: رئیس جمهور کشورمان بعد از ۵۰ سال برای اولین بار فردی متخصص را که سابقه کار اجرایی فراوانی دارد و از پرسنل سازمان حفاظت محیط زیست است به ریاست سازمان منصوب کرد که این اتفاقی تاریخی برای محیط زیست کشور محسوب می‌شود.

مدیرکل اسبق حفاظت محیط زیست استان تهران ادامه داد: اینکه فردی از بدنه محیط زیست سکاندار این حوزه شود، سال‌ها مطالبه پرسنل سازمان محیط زیست و فعالان و دلسوز این حوزه بوده، اما طی سال‌های متمادی از سوی دولت‌های پیشین نادیده گرفته شده است.

محمودی همچنین درباره اقلیم و جغرافیای کشور، صیانت و حفاظت از محیط‌زیست نیز توضیح داد: کشور ما در منطقه‌ای قرار گرفته که به دلیل ماهیت جغرافیایی در قسمت خشک قرار دارد. منطقه خاورمیانه در چهار دهه گذشته بیشترین تأثیر را از نوسات اقلیم متحمل شده است.

این کارشناس محیط زیست گفت: میانگین بارش دریافتی دنیا چیزی حدود۹۰۰ میلیمتر است و میانگین دمای جهانی حدودا ۱۵ درجه سانتیگراد است، در حالی که میانگین بارش کشور کمتر از ۲۴۰ میلیمتر و میانگین دما نزدیک به ۱۸ درجه سانتیگراد است. سرعت گرمایش جهانی در ۱۰۰ سال گذشته برای کل دنیا حدودا نیم درجه سانتیگراد و این نرخ برای کشور ما ۲ درجه بوده، یعنی چهار برابر بیشتر از سرعت گرم شدن کل دنیا.

محمودی ادامه داد: آمارها نشان می‌دهد اثرات نوسات اقلیم به شدت ایران را تحت تأثیر قرار داده است که در کنار چنین شرایط اقلیمی خشکی، استفاده‌ بی‌رویه از منابع آبی کشور بدون اینکه آینده‌نگری داشته باشیم، ایران را در شرایط سخت و تنش‌زایی قرار داده است.

تخصص در مدیریت محیط زیست تاثیرات مثبت بسیاری دارد
سعید محمودی - مدیرکل اسبق حفاظت محیط زیست استان تهران

وی خاطرنشان کرد: توزیع زمانی و مکانی بارش به شکلی است که بیش از نیمی از کشور بارشی کمتر از ۱۰۰ میلمتر در سال را تجربه می‌کند و با توجه به اینکه از پایان ماه می ‌تا اواخر نوامبر، یعنی حدودا نزدیک به شش ماه از سال بارش قابل توجهی در کشور نداریم، بنابراین باید برنامه‌ریزی‌های بلندمدتی در حوزه منابع آبی سطحی داشته باشیم.

محمودی گفت: از آنجا که تمامی مسائل زیست محیطی تابعی از شرایط اقلیمی و وابسته به آب است به جرات می‌توان گفت آینده محیط زیست کشور به برنامه‌ریزی صحیح منابع آبی گره خورده است.

مدیرکل اسبق حفاظت محیط زیست استان تهران تاکید کرد: آلودگی هوای کلانشهرها، مشکلات مربوط به تصفیه فاضلاب‌ها، فرونشست‌ها، تخریب زیستگاه‌ها و کاهش توان تولیدی مراتع و جنگل‌های کشور، شیوع بیماری در قسمت‌هایی از جنگل‌های مناطق زاگرس و وضعیت نابسامان بسیاری از تالاب‌ها و سواحل کشور از عمده مشکلات کنونی محیط زیست کشور محسوب می‌شود.

محمودی ادامه داد: قطعا با برنامه‌ریزی درست و اجرای هدفمند اقدامات اثرگذار در کوتاه‌مدت و بلندمدت و همچنین با هماهنگی دستگاه‌های مسئول در حوزه محیط زیست می توان در مدت زمانی کوتاه بسیاری از مشکلات را مرتفع ساخت.

وی خاطرنشان کرد: قرار گرفتن فردی کاربلد و باسابقه در سازمان محیط زیست این امیدواری را به وجود آورده که این سازمان بتواند پس از سال‌ها بی‌توجهی، گام‌های موثر و مثبتی را در این حوزه بردارد تا از این پس شاهد اتفاقات خوبی باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha