از استقرار وزیر علوم تا تکاپو برای آشنایی داوطلبان با رشته‌ها و دانشگاه‌ها

تهران- ایرنا- مستقر شدن وزیر علوم دولت چهاردهم در دفتر کار، انتصاب دو مشاور و یک سرپرست دانشگاه، مهمترین رویداد آموزش عالی در هفته نخست از آخرین ماه تابستان ۱۴۰۳ بود. البته در این میان دانشگاه‌ها نیز برنامه‌هایی برای معرفی رشته‌های خود به داوطلبان کنکور با تراز بالا داشتند.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، مهم‌ترین رویداد در هفته نخست شهریورماه ۱۴۰۳، جابجایی وزیران در وزارتخانه‌ها بود. در این هفته، تمام وزیران دولت چهاردهم که موفق به کسب رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی شدند دفتر کار خود را از وزیران سابق تحویل گرفتند. حسین سیمایی صراف وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان شخص نخست نظام آموزش عالی در نخستین روز هفته گذشته به دفتر کار خود در ساختمان خٌوردین رفت و در آخر هفته (پنجشنبه) رسما با حضور مسعود پزشکیان، رئیس جمهوری در مقام وزیر علوم، معارفه شد.

وزیر علوم دولت چهاردهم، سه انتصاب در روزهای نخست فعالیت خود داشت؛ محمد روشن به عنوان مشاور وزیر، سید احمدرضا خضری مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی وزارت علوم و بهزاد سلطانی به عنوان سرپرست دانشگاه کاشان.

براساس این گزارش در حالیکه کمتر از یک ماه زمان تا بازگشایی دانشگاه‌ها در سراسر کشور باقی مانده است، دانشگاه‌ها آیین درهای باز را با هدف معرفی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های خود و پاسخ به سوالات داوطلبان که موفق به کسب تراز بالا در کنکور سراسری ۱۴۰۳ شده بودند اجرا کردند.

از استقرار وزیر علوم تا تکاپو برای آشنایی داوطلبان با رشته‌ها و دانشگاه‌ها

حسین سیمایی‌صراف وزارت علوم را تحویل گرفت/ دیدار با پیشکسوتان دانش و پژوهش

حسین سیمایی صراف وزیر علوم، تحقیقات و فناوری که روز چهارشنبه (۳۱ مرداد) موفق به کسب ۲۲۱ رای از ۲۸۸ رای نمایندگان مجلس شورای اسلامی شد، از جمعه، دوم شهریور اقدامات خود را آغاز کرد و در اولین گام و نخستین برنامه رسمی خود با برخی پیشکسوتان حوزه و دانشگاه و چهره‌های برجسته عرصه دانش و پژوهش دیدار و گفت‌وگو کرد.

وی با سید کاظم موسوی بجنوردی، رئیس مرکز دایرةالمعارف اسلامی و شماری از اعضای هیات‌علمی این مرکز از جمله علی‌اشرف صادقی، فرهنگ‌نویس و عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی دیدار کرد. او همچنین در دیدارهای جداگانه‌ای پای سخنان غلامعلی حدادعادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و آیت الله سیدمصطفی محقق داماد مجتهد، فیلسوف و حقوقدان همچنین از اعضای هیات امنای سازمان اسناد و کتابخانه ملی و فرهنگستان علوم نشست.

از استقرار وزیر علوم تا تکاپو برای آشنایی داوطلبان با رشته‌ها و دانشگاه‌ها

همچنین در ادامه دیدار وزیر علوم با پیشکسوتان علمی و مفاخر بزرگ در روزهای پایانی هفته، سیمایی صراف به دیدار محمدرضا شفیعی‌کدکنی، استاد برجسته زبان و ادبیات فارسی و عضو هیات‌علمی دانشگاه تهران رفت. احمدرضا خضری، استاد دانشگاه تهران و مدیرکل حوزه وزارتی و روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که در این جلسه حضور داشت از این دیدار به عنوان دیداری دوستانه و صمیمانه همراه با یادکرد خاطرات شیرین و شعف‌انگیز نام برد. هادی خانیکی استاد دانشگاه علامه طباطبایی و احمد جلالی عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز در این دیدار حضور داشتند.

سیمایی‌صراف برای آغاز به کار رسمی کار خود روز (شنبه، ۳ شهریور) به وزارتخانه رفت و به شکل رسمی کار را آغاز کرد. وی درخصوص اولین اقدام خود در وزارت علوم توضیح داد: دانشگاه‌های ما در مسأله مهارت‌آموزی و نیاز محوری مشکل جدی دارند و در حوزه فرهنگی دانشگاه‌ها هم باید نشاط و امید را احیا کنیم.

وزیر علوم مهم‌ترین برنامه خود را پیشرفت علم و فناوری در توسعه کشور عنوان کرد و گفت: برای پیشرفت کشور باید مرجعیت علوم را قبول کنیم و بپذیریم همه علوم با هم پیشرفت را به ارمغان می‌آورند. همچنین باید باور کنیم موانعی است که به مرجعیت علم تن نمی‌دهد، قوانین در کاغذ آمده است و در عمل از راه‌های میان‌بُر استفاده می‌کنیم.

وی تاکید کرد: مرزهای علوم تصنعی است؛ برای توسعه کشور نیازمند هستیم همه علوم با هم متوازن حرکت کنند. یکی از چالش‌ها این است که در خط مقدم با انسان سر و کار داریم و با ماشین سر و کار نداریم. امید، نشاط، حفظ حرمت انسان و به رسمیت شناختن انسان ضروری است تا همه با هم تلاش کنیم و به هدف برسیم.

از استقرار وزیر علوم تا تکاپو برای آشنایی داوطلبان با رشته‌ها و دانشگاه‌ها

حسین سیمایی صراف در نخستین روز آغاز به کار رسمی خود به عنوان وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در جلسه شورای معاونان این وزارتخانه تاکید کرد: باید از ریل‌گذاری‌های انجام شده در گذشته بهره بگیریم و از تجربیات مدیران استفاده کنیم.

وی افزود: قرار نیست هر کاری را از ابتدا مجدد شروع کنیم، به‌طور قطع از مسیری که ایجاد شده و از تجربیاتی که به دست‌آمده در مدیریت امور بهره خواهیم برد.

خودروی سبز امیرکبیر در جایگاه دوم مسابقات جهانی کمیکار قرار گرفت

گروهی از دانشجویان مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر توانستند در مسابقات جهانی کمیکار ۲۰۲۴ (Chem-E-Car) که توسط انجمن علمی مهندسان شیمی آمریکا (AIChE) در شهر رورکلا Rourkela هندوستان برگزار شد، مقام دوم را کسب کند.

در این دوره از مسابقات که ۲۰ مرداد در شهر رورکلا برگزار شد، ۱۵ گروه ثبت‌نام کردند و تیم دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تنها نماینده ایران در این رقابت‌ها بود. این گروه ماشینی را طراحی و تولید کرد که توسط واکنشی الکتروشیمیایی حرکت می‌کند و با واکنش شیمیایی دیگری متوقف می‌شود.

درخشش دانشجوی شریف در مسابقات جهانی ایده و اختراعات

امیرمحمد بختیاری دانشجوی دانشگاه صنعتی شریف، با کسب مدال نقره رتبه دوم چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی اختراع و نوآوری فدراسیون جهانی مخترعان (IFIA ۲۰۲۴) را از آنِ خود کرد.

دستگاه ساخته شده توسط بختیاری با استفاده از یک روش ترکیبی اسپری خاک و گاز، کربن‌دی‌اکسید اطفاء حریق را انجام می‌دهد. به گفته وی ساخت این دستگاه حدود ۸ ماه به طول انجامیده است. بختیاری ساخت دستگاه خود را از ۱۶ سالگی آغاز کرده و تاکنون به توسعه و اعمال تغییرات جهت ارتقای عملکرد دستگاه خود پرداخته است.

این دانشجوی شریفی دستگاه خود را ثبت اختراع داخلی و ثبت اختراع pct بین‌المللی در سازمان جهانی اختراعات WIPO (World Intellectual Property Organization) کرده است. ثبت اختراع pct در ۱۵۲ کشور جهان اعتبار دارد.

برگزاری آیین عزاداری هیات‌های دانشجویی در حضور رهبر انقلاب

آیین عزاداری هیات‌های دانشجویی سراسر کشور صبح روز یکشنبه هم‌زمان با اربعین حسینی در حسینیه امام خمینی (ره) و در حضور رهبر معظم انقلاب برگزار شد.

هیات‌های دانشجویی از سراسر کشور به سنت هر ساله صبح امروز و هم‌زمان با اربعین حسینی پس از تجمع در مسجد دانشگاه تهران به صورت دسته عزاداری به سمت حسینیه امام خمینی (ره) حرکت کردند.

این آیین با حضور هیات‌های دانشجویی سراسر کشور برگزار شد، حسین سیمایی صراف وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، محمدرضا ظفرقندی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش، حجت الاسلام مصطفی رستمی نماینده ولی فقیه در دانشگاه‌ها و حجت‌الاسلام محسن قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی نیز حضور داشتند.

پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان در پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی

پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی اعلام کرد در راستای آموزش و تربیت دانشجویان متخصص در رشته علوم ورزشی، این پژوهشگاه در سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ از طریق آیین‌نامه پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان همچنین آیین‌نامه پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان به شیوه استادمحور مبتنی بر رفع نیازهای کشور، تعداد محدودی از دانشجویان واجد شرایط کارشناسی پیوسته دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور را به شیوه بدون کنکور در مقطع کارشناسی ارشد در رشته‌های «فیزیولوژی ورزشی گرایش فیزیولوژی و تغذیه ورزشی» و «رفتار حرکتی گرایش رشد حرکتی» پذیرش می‌کند.

متقاضیان باید از سوم تا ۲۱ شهریورماه ۱۴۰۳ نسبت به مطالعه فایل‌های منتشر شده در وب سایت پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی به نشانی www.ssrc.ac.ir و ارسال فرم‌های مربوطه از طریق پست الکترونیکی amoozesh.ssrc@gmail.com اقدام کنند، به درخواست‌هایی که پس از تاریخ مذکور ارسال شود، ترتیب اثر داده نخواهد شد. دانشجویان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر با «دفتر تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه» تماس بگیرند.

مدرسه توانمندسازی دانشجویان زبان‌شناسی در ایرانداک برگزار می‌شود

پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران اعلام کرد مدرسه تابستانی توانمندسازی دانشجویان و دانش‌آموختگان زبان‌شناسی در ایرانداک، هفته سوم و چهارم شهریورماه ۱۴۰۳، برگزار می‌شود و به دانش‌پذیران این دوره، گواهی‌نامه پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران اعطا خواهد شد.

مهلت ثبت‌نام دانشجویان با ۲۰ درصد تخفیف تا ۱۰ شهریور وآخرین مهلت ثبت‌نام در این دوره ۱۷ شهریورماه ۱۴۰۳ تعیین شده و از طریق ورود به نشانی https://irandoc.ac.ir/page/۵۵۲۹ امکان‌پذیر است.

انتصاب مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی وزارت علوم

حسین سیمایی صراف وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در اولین حکم انتصاب خود، «سید احمدرضا خضری» را به عنوان «مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی و روابط عمومی» منصوب کرد.

سیداحمدرضا خضری (زاده ۱۳۴۵ ) دانش‌آموخته رشته تاریخ از دانشگاه‌های تهران و تربیت مدرس است. وی استاد پایه ۴۴ گروه تاریخ و تمدّن اسلامی دانشگاه تهران و مسلط و آشنا با زبان‌های کردی، عربی، انگلیسی و اسپانیایی است.

وزیر علوم: کارمندان قوام و دوام نظام علوم، تحقیقات و فناوری بوده‌اند

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تبریک روز کارمند و هفته دولت بیان کرد: عرصۀ خطیر دانش به جد و جهد کریمانه‌ای مراقبت می‌شود که مقصد و مقصودی جز ارتقای علمی دانشجویان و اعتلای اجتماعی دانشگاه ندارد. کارمندان کارآمدی که به فضل و فروتنی، قوام و دوام نظام علوم، تحقیقات و فناوری بوده‌اند.

از استقرار وزیر علوم تا تکاپو برای آشنایی داوطلبان با رشته‌ها و دانشگاه‌ها

ارائه ۹ تسهیلات ویژه دانشگاه صنعتی امیرکبیر به دانشجویان ممتاز

رئیس اداره استعدادهای درخشان و المپیادهای دانشگاه صنعتی امیرکبیر از ارائه ۹ خدمت ویژه به دانشجویان ممتاز خبر داد و گفت: امکان تحصیل بدون کنکور در مقطع ارشد و دکتری، جذب دانشجویان ممتاز به شیوه استادمحور، امکان تحصیل در دو رشته، اخذ ۲۰ واحد اضافی از رشته دیگر، تغییر رشته و ارائه برخی خدمات مالی و رفاهی از جمله این تسهیلات است.

ایمان شریفی در خصوص رشته‌های مقصد که از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ به آن تغییر رشته داده شده است، توضیح داد: در رشته علوم کامپیوتر ۳۸ نفر، مهندسی کامپیوتر ۹ نفر، مهندسی مکانیک ۹، مهندسی پزشکی ۴ و در نهایت در رشته مهندسی برق نیز ۲ نفر طی این دو سال تغییر رشته داده‌اند. دانشگاه صنعتی امیرکبیـر در راستای فعالیت‌های علمی، پژوهشی و تحقیقاتی، تاکنون ۱۹ قطب علمی راه‌اندازی کـرده است.

از استقرار وزیر علوم تا تکاپو برای آشنایی داوطلبان با رشته‌ها و دانشگاه‌ها

محمد روشن، مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری شد

حسین سیمایی صراف وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نخستین هفته آغاز به کار خود در وزارت علوم با صدور حکمی «محمد روشن» را به عنوان مشاور خود منصوب کرد.

محمد روشن، دانشیار دانشگاه شهید بهشتی (متولد۱۳۴۳ در شهرستان خمین) مدیر نمونه ملی جشنواره شهید رجایی منتخب دستگاهی بنیاد شهید انقلاب اسلامی سال ۱۳۸۰، دارای نشان درجه دو علمی از شورای عالی انقلاب فرهنگی بهمن ماه سال ۱۳۹۳، پژوهشگر برگزیده دانشگاه شهید بهشتی سال ۱۳۹۲ است.

وی دانش‌آموخته دکتری حقوق خصوصی است و دروس حوزوی به مدت ۱۴ سال (۷ سال درس خارج فقه و اصول) گذرانده است.

برگزاری آئین درهای باز دانشگاه در دانشگاه‌های برتر

دانشگاه تهران روز سه‌شنبه (۶ شهریورماه) میزبانی داوطلبان کنکور ۱۴۰۳ که تراز زیر ۱۰۰۰ داشتند بود تا آنها ضمن آشنایی با فضای دانشگاه با معاونان پژوهشی و فرهنگی این دانشگاه گفت‌وگو کرده و پاسخ سوالات خود در خصوص انتخاب رشته مناسب را از صاحبنظران دریافت کنند.

همچنین در همین روز در نقطه دیگری از شهر تهران، متقاضیان ورود به دانشگاه با نمره تراز ۸۰۰۰ هزار به بالا در سالن همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی دور هم جمع شده بودند. داوطلبان ورود به این دانشگاه از دانشکده‌های مرتبط با بازدید و با اعضای هیات علمی دانشگاه گفت‌وگو کردند.

دانشگاه صنعتی شریف نیز با برگزاری همایش «انتخاب شریف» در روز چهارشنبه (۷ شهریورماه) فرصتی برای ارائه اطلاعات دست‌اول به داوطلبان تراز بالای هشت هزار داوطلبان ورود به دانشگاه فراهم کرد. در این همایش مطالب مطرح در هر رشته بیان و داوطلبان از آن مطلع شدند و به هر کدام از استادان دانشکده‌های مختلف این دانشگاه فرصتی داده شد تا رشته خود را معرفی کنند و سپس نشست پرسش و پاسخ با داوطلبان برگزار شد.

انتصاب‌های جدید وزیر علوم برای دانشگاه‌ها / برکناری رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه

اردشیر انتظاری رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی، در پی طرح مباحثی به دور از ادبیات ایرانی و اسلامی و استفاده از تعابیری نادرست در برنامه تلویزیونی «شیوه» از سمت خود برکنار شد.

دکتر احمد غیاثوند، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی طی حکمی از سوی عبدالله معتمدی رئیس این دانشگاه به عنوان سرپرست دانشکده علوم اجتماعی تعیین شد.

همچنین وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در انتصاب دیگری بهزاد سلطانی را به سمت سرپرست دانشگاه کاشان منصوب کرد.

ابلاغ آیین‌نامه «نحوه نظارت بر مؤسسات آموزش عالی آزاد»

رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت علوم، تحقیقات و فناوری از ابلاغ آیین‌نامه «نحوه نظارت بر مؤسسات آموزش عالی آزاد» با تصویب وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خبر داد.

روح‌الله سهرابی گفت: عمل به این آیین‌نامه موجبات قانون‌مند کردن فرایند رسیدگی به تخلفات، پرهیز از برخورد سلیقه‌ای، شفافیت عملکرد در حکمرانی آمزش عالی و رعایت حقوق شهروندی را بیش از پیش فراهم کند. با توجه به اقبال عمومی دانشجویان و اقشار تحصیل‌کرده برای شرکت در این دوره‌ها، لزوم ساماندهی این مؤسسات و ارتقای کیفیت آموزش‌های آن‌ها را در اولویت قرار داده است.

از استقرار وزیر علوم تا تکاپو برای آشنایی داوطلبان با رشته‌ها و دانشگاه‌ها

اسامی پذیرفته‌شدگان آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۳ اعلام شد

نتایج آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و دانشگاه آزاد اسلامی از طریق درگاه اطلاع‌رسانی سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور در دسترس است.

متقاضیانی که هم در ردیف پذیرفته‌شدگان یکی از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و هم در ردیف پذیرفته‌شدگان دانشگاه آزاد اسلامی قرار گرفته‌اند، فقط می‌توانند در یکی از کدرشته‌محل‌های قبولی ثبت‌نام کنند.

پذیرفته‌شدگان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی به جز دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به ضوابط و شرایط اعلام شده برای کسب اطلاعات درخصوص تاریخ، نحوه و مدارک لازم برای ثبت‌نام از روز سه شنبه ۱۳ شهریورماه به درگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی محل قبولی مراجعه کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha