شناور لایروب «سومار» به چرخه فعالیت دریایی بازگشت

بندرعباس - ایرنا - معاون فنی و نگهداری اداره‌کل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: کشتی لایروب «سومار» که اواخر اسفند سال گذشته به‌منظور انجام تعمیرات اساسی و زیرآبی در تعمیرگاه یکی از کشتی‌سازی‌های بندرعباس داک شده بود، فعالیت خود را در مجتمع بندری شهید رجایی آغاز کرد.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی اداه‌کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، مهدی بروغنی روز چهارشنبه با اعلام این خبر اظهار کرد: این داکینگ بخشی از بازرسی ویژه (Special Survey) بود که مطابق با الزامات موسسه‌های رده‌بندی، کشتی‌ها باید هر پنج سال یک‌بار برای انجام بازرسی‌های جامع و تعمیرات دوره‌ای به داک منتقل شوند.

وی هدف از این بازرسی ویژه را تضمین ایمنی و عملکرد بهینه کشتی از طریق ارزیابی بدنه، تجهیزات و سیستم‌های حیاتی دانست و بیان کرد: پس از اتمام این دوره از تعمیرات، کشتی دوم شهریور سال‌جاری با موفقیت آنداکینگ شد.

«عملیات داکینگ، عملیات ورود کشتی‌ها به حوضچه خشک به‌منظور تعمیر یا نوسازی‌کردن است که این عملیات با نظم، دقت و ظرافت خاصی انجام می‌شود و در صنعت کشتیرانی و در حوزه دریایی، عملیات مهمی تلقی می‌شود.

«عملیات داکینگ کشتی تنها زمانی صورت می‌گیرد که حوضچه خالی از آب است و به محض ورود آب به حوضچه، شناور، محل را از درِ بازشو ترک خواهد کرد؛ به تعبیری دیگر داکینگ و آنداکینگ به عملیات به آب‌اندازی و از آب‌گیری گفته می‌شود».

معاون فنی و نگهداری اداره‌کل بنادر و دریانوردی هرمزگان با بیان اینکه در این دوره از تعمیرات، اقدامات کلیدی بسیاری برای حفظ و ارتقای کارایی و ایمنی کشتی انجام شد، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین بخش‌های این تعمیرات، شامل بازسازی و تعمیر سیستم رانش شناور بود که شفت، پروانه و موتورهای رانش کشتی را دربر می‌گرفت.

وی افزود: همچنین سکان کشتی نیز به‌طور کامل مورد تعمیر قرار گرفت تا از عملکرد صحیح آن اطمینان حاصل شود.

معاون فنی بنادر و دریانوردی هرمزگان بیان کرد: برای ارزیابی وضعیت سازه‌ای کشتی، بازرسی‌های جامعی روی بدنه و ضخامت‌سنجی آن انجام و پس از این بازرسی‌ها، عملیات سندبلاست و رنگ‌آمیزی بدنه به‌منظور جلوگیری از خوردگی و افزایش عمر مفید بدنه اجرا شد.

بروغنی ادامه داد: در بخش سیستم‌های پمپ، تمامی پمپ‌های مرتبط با خنک‌کاری موتورها، فلاشینگ، گلند و آتش‌نشانی با پمپ‌های جدید جایگزین و سیستم پایپینگ مربوطه نیز تعویض شد.

وی اضافه کرد: این تغییرات به‌منظور تضمین عملکرد پایدار و ایمن کشتی صورت گرفت و علاوه بر این، لنگر کشتی نیز که نقش مهمی در پهلوگیری و استقرار کشتی دارد، مورد تعمیر و بازسازی قرار گرفت.

معاون فنی بنادر و دریانوردی هرمزگان خاطرنشان کرد: با انجام این تعمیرات اساسی، کشتی لایروب «سومار» اکنون آمادگی کامل دارد تا مطابق با استانداردهای ایمنی و فنی به ماموریت‌های دریایی خود ادامه دهد و در عملیات لایروبی ایفای نقش کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha