۷ شهریور ۱۴۰۳، ۱۴:۳۲
کد خبرنگار: 1224
کد خبر: 85581386
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پرنده نادر "کشیم بزرگ" در خراسان شمالی ثبت شد

۷ شهریور ۱۴۰۳، ۱۴:۳۲
کد خبر: 85581386
پرنده نادر "کشیم بزرگ" در خراسان شمالی ثبت شد

بجنورد-ایرنا- معاون تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: پرنده ای نادر به نام "کشیم بزرگ" در منطقه حفاظت شده گلیل و سرانی شهرستان شیروان ثبت شد.

روح الله لایق روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: "کشیم" گونه های آبزی مهاجر است و اوایل فصل سرما از عرض های شمال سیبری به مقصد جنوب حرکت می کنند.

وی افزود: مشاهده این گونه پرنده در این مناطق خراسان شمالی به عنوان استراحتگاه موقت آنان است و به صورت گروهی ماندگار می شوند.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی اضافه کرد: "کشیم" ۲۰ گونه دارد و پنج گونه آن تاکنون در ایران مشاهده شده است و در آبگیرها، دریاچه ها و حوضچه های پشت سد قرار دارند.

وی ادامه داد: به طور عمده از ماهی‌ها و به میزان کمتر از بی‌مهره‌های آبزی تغذیه می‌کند.

"کشیم بزرگ" حدوداً ۴۹ سانتی‌متر طول دارد و از دیگر کشیمیان، بزرگتر است، منقارش قرمز صورتی است و گردنی باریک دارد.

بزرگترین کشیم در ایران با گردن بلند و به نسبت باریک و منقاری خنجری شکل به رنگ صورتی است، نر و ماده همشکل و دارای تغییرات فصلی هستند.

در برخی تالاب‌های شمال، شمال غرب، غرب، مرکز و شرق کشور جوجه‌آوری می‌کند و زمستان‌ها را در تالاب‌های سواحل جنوبی دریای خزر، استان فارس و سواحل جنوبی کشور می‌گذراند.

به گزارش ایرنا، ۶۵ گونه پستاندار از ۱۹۷ گونه موجود در کشور، ۱۴۱ گونه پرنده از ۵۳۲ گونه موجود، ۶۸ خزنده از ۲۲۸ گونه، چهار گونه خزنده دوزیست از ۲۰ گونه موجود و هشت گونه ماهی و آبزی از مجموع ۱۶۰ گونه موجود کشور در خراسان شمالی زیست می کنند که برخی از این گونه ها نظیر یوزپلنگ، بالابان، هوبره، کبک دری و کرکس مصری در طبقه بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت(IUCN) در رده‌های بحرانی و در حال انقراض قرار دارند.

پارک های ملی به نام های "سالوک"، "ساریگل" و "ضامن آهو" چهار منطقه حفاظت شده به نام های "سالوک"، "قرخود"، "گلول" و "سرانی"، یک پناهگاه حیات وحش بنام میاندشت و سه اثر طبیعی ملی به نام های ارس سرانی، صنوبر نظرعلی و سروهای قره باغ از جمله جاذبه های طبیعی بکر خراسان شمالی است که تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست این استان قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha