طرح ساماندهی مسیل کال پسته بجنورد افتتاح شد 

بجنورد-ایرنا- طرح ساماندهی مسیل کال پسته بجنورد امروز ( پنجشنبه) به مناسبت هفته دولت با حضور استاندار خراسان شمالی و شماری مدیران دستگاه های اجرایی استان افتتاح شد.

به گزارش ایرنا، استاندار خراسان شمالی در آیین افتتاح این طرح عمرانی گفت: اجرای این طرح، نیاز اصلی برای برطرف کردن مشکل آبگرفتگی این منطقه است.

محمدرضا حسین نژاد افزود: با اجرای دیوار سنگی در دو طرف مسیل به صورت موضعی از وقوع سیلاب جلوگیری می شود.

سید جواد ایلالی، دادستان عمومی و انقلاب بجنورد نیز در این آیین گفت: اجرای طرح ساماندهی مسیل کال پسته، اقدام مهم در زمینه حفظ حقوق عامه و مردم منطقه است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی نیز در این آیین گفت: ساماندهی مسیل کال پسته در محدوده جوادیه شهر بجنورد در ۲ مرحله به طول ۷۱۰ متر در بهمن ماه سال گذشته آغاز شد و اکنون زودتر از برنامه زمان بندی شده افتتاح شد.

سید عقیل مرتضوی هدف از اجرای این طرح را هدایت سیلاب های بجنورد به خارج از شهر و ایمن سازی مناطق مجاور این مسیل در برابر سیلاب ها ذکر کرد و افزود: برای اجرای این طرح ۱۹۰ میلیارد ریال هزینه شد.

وی افزود: بخش های مهم این مسیل به طول ۱۴ کیلومتر مطالعه شده که ۲ هزار و ۳۰۰ متر آن در خارج از محدوده شهر بجنورد و بقیه در داخل این شهر قرار دارد و تاکنون چندین بار لایروبی و بازگشایی شده است.

مرتضوی تصریح کرد: دیواره سازی و ساماندهی این مسیل سبب پیشگیری از تخریب دیواره‌ها در سیلاب های بعدی می‌شود و تاکنون سه هزار و ۸۰۰ متر از این مسیل ساماندهی و دیواره سازی شده و در پروژه کنونی نیز ۷۱۰ متر دیگر از این مسیل در محدوده موسوم به «جوادیه»، ساماندهی و دیواره سازی شده است.

وی گفت: اجرای کامل ساحل سازی در ۲طرف مسیل و تکمیل کف‌سازی، قابلیت هدایت سیلاب با حجم ۲۴۰ متر مکعب برثانیه را ایجاد می کند و این طرح برای هدایت سیلاب هایی با دوره بازگشت ۵۰ ساله طراحی شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی تاکید کرد: برای برطرف شدن کامل مشکلات محله جوادیه نیاز است طرح جمع آوری و انتقال رواناب های سطحی نیز در این منطقه توسط دستگاه های متولی اجرا شود.

مرتضوی اظهار کرد: شهر بجنورد به لحاظ موقعیت مکانی در میان ارتفاعات قرار گرفته و ۱۱ مسیل و رودخانه مهم از داخل یا حاشیه این شهر عبور می کند و به همین دلیل برای پیشگیری از خسارات غیرقابل جبران، لایروبی و ساماندهی این مسی لها در دستور کار شرکت آب منطقه ای است.

خراسان شمالی با یک میلیون نفر جمعیت واقع در شمال شرق کشور است که ۴۴ درصد از آن نواحی روستایی سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha