مازندران پس از سه سال به فهرست استان‌های دارای رتبه‌ برتر کنکور بازگشت

ساری- ایرنا- پرونده کنکور سراسری ۱۴۰۳ با اعلام برترین‌های این آزمون و انتشار کارنامه همه داوطلبان بسته شد و بالاخره پس از سه سال غیبت مازندرانی‌ها بین رتبه‌های تک‌رقمی کنکور، با کسب رتبه هفتم کنکور سراسری علوم تجربی توسط علی خلیلی تیرتاشی از ساری نام مازندران بین استان‌های دارای رتبه‌های برتر کنکور ایران قرار گرفت.

به گزارش ایرنا، کنکوری‌های ۱۴۰۳ کارنامه‌های خود را دریافت کردند و از حالا باید برای فرآیند انتخاب رشته و دانشگاه مد نظرشان برنامه‌ریزی کنند. مروری بر نام‌ برترین‌های کنکور سراسری ۱۴۰۳ نشان می‌دهد که امسال داوطلبانی از ۱۵ استان در بین نفرات اول تا دهم سه گروه آزمایشی، تجربی، انسانی و نفرات اول تا پنجم ۲ گروه هنر و زبان‌های خارجی قرار دارند که نام یک داوطلب مازندرانی هم در این بین دیده می‌شود.

علی خلیلی تیرتاشی دانش‌آموز ساروی موفق شد در کنکور سراسری ۱۴۰۳ از بین ۴۷۱ هزار و ۳۹۰ داوطلب گروه علوم تجربی رتبه هفتم کنکور سراسری را کسب کند و بین ۱۰ نفر برتر قرار بگیرد. خلیلی تیرتاشی که دانش‌آموز دبیرستان تیزهوشان شهید بهشتی ناحیه یک ساری بود و به گفته خودش قصد دارد در رشته پزشکی و تخصص رادیولوژی دانشگاه تهران تحصیل کند، نخستین دانش‌آموز مازندرانی است که پس از سه سال در بین برترین‌های کنکور سراسری قرار گرفت.

مازندران در کنکور سراسری ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ سهمی از رتبه‌های برتر این آزمون نداشت. با توجه به پیشینه این استان در کسب رتبه‌های برتر و همچنین قرار داشتن این استان در بین پنج استان برتر از نظر کسب رتبه‌های زیر هزار این جای خالی مازندران به چشم می‌آمد.

مازندران پس از سه سال به فهرست استان‌های دارای رتبه‌ برتر کنکور بازگشت

مازندران امسال در مرحله نخست کنکور سراسری ۳۸ هزار و ۵۱۰ داوطلب و در مرحله دوم ۳۵ هزار و ۶۹۹ داوطلب داشت که از این تعداد یک نفر در جمع برترین‌های کنکور سراسری قرار گرفت.

برترین‌ها از ۱۵ استان

علاوه بر مازندران که یک نماینده در بین ۴۰ رتبه برتر کنکور سراسری داشت، نام‌هایی از استان‌های تهران، خراسان رضوی، اصفهان، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، فارس، قزوین، یزد، آذربایجان غربی، کرمان، کرمانشاه، گیلان، هرمزگان و همدان نیز در جمع رتبه‌های برتر کنکور ۱۴۰۳ دیده می‌شود.

تهرانی‌ها ۱۱ رتبه برتر، داوطلبان استان خراسان رضوی هفت رتبه، اصفهانی‌ها چهار رتبه، دانش‌آموزان آذربایجان شرقی سه رتبه و کنکوری‌های چهار استان خراسان جنوبی، فارس، قزوین و یزد هر کدام ۲ رتبه برتر و استان‌های آذربایجان غربی، کرمان، کرمانشاه، گیلان، مازندران، هرمزگان و همدان نیز هر کدام یک رتبه برتر را امسال در بین ۱۰ نفر اول گروه‌های آزمایشی ریاضی، تجربی، انسانی و پنج نفر نخست گروه‌های هنر و زبان‌های خارجی داشتند.

نگاهی به کارنامه کنکوری مازندرانی‌ها از ابتدای دهه ۹۰ تا کنون نشان می‌دهد که از کنکور سال ۱۳۹۰ تا کنکور ۱۳۹۹ هر سال دست‌کم یک داوطلب مازندرانی یکی از رتبه‌های برتر کنکور سراسری را کسب کرده بود. اما از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳ یعنی طی سه دوره پیاپی نامی از مازندرانی‌ها در میان برترین‌های کنکور سراسری به چشم نیامد.

در جدول زیر عملکرد کنکوری مازندرانی‌ها از کسب عناوین برتر کنکور سراسری در بازه زمانی سال‌ ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۳ قابل مشاهده است:

مازندرانی‌های حاضر در جمع برترین‌های کنکور سراسری از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۳
سال تعداد نام داوطلب رتبه گروه شهرستان
۱۳۹۰ ۳ نفر امیر عباس حبشی ۲ انسانی آمل
عبدالله عباسی فیروزجاه ۳ انسانی بابل
محمدرضا طبری ۱۰ تجربی ساری
۱۳۹۱ ۳ نفر سینا ملکیان ۲ ریاضی بابل
الهام احسانی ۳ ریاضی بابل
پدرام افشار ۴ تجربی ساری
۱۳۹۲ ۱ نفر علیرضا محمدحسنی ۹ تجربی ساری
۱۳۹۳ ۲ نفر میعاد لقایی ۸ ریاضی بابلسر
امیر نوری‌پور ۹ ریاضی آمل
۱۳۹۴ ۲ نفر وحید بالازاده مرشت ۳ ریاضی بابلسر
معین علا ۸ تجربی نور
۱۳۹۵ ۱ نفر پارسا سیفی ۱۰ تجربی نور
۱۳۹۶ ۲ نفر محمدرضا نادری ۳ تجربی بابل
یاسمن میر ۶ تجربی بابل
۱۳۹۷ ۲ نفر علیرضا شاطری ۱ ریاضی بابلسر
علیرضا فتحی ۱۰ انسانی ساری
۱۳۹۸ ۱ نفر سید آرشان دلیلی ۶ ریاضی ساری
۱۳۹۹ ۳ نفر علی‌رضا چلابیان ۲ انسانی آمل
کسری ملیحی ۶ ریاضی ساری
محمدمهدی قلی‌زاده ۱۰ تجربی ریاضی
۱۴۰۰ -- -- -- -- --
۱۴۰۱ -- -- -- -- --
۱۴۰۲ -- -- -- -- --
۱۴۰۳ ۱ نفر علی خلیلی تیرتاشی ۷ تجربی ساری

بر اساس داده‌های گردآوری شده در این جدول در دهه ۹۰ تعداد دانش‌آموزان کنکوری مازندرانی که رتبه‌های برتر کنکور را کسب کرده بودند ۲۰ نفر بود. یعنی به طور میانگین هر سال ۲ رتبه برتر کنکور سراسری در گروه‌های مختلف توسط مازندرانی‌ها تصاحب می‌شد. اما این رقم در سه کنکور اخیر به شکل محسوسی کاهش یافته به یک نفر در چهار دوره کنکور رسیده است.

از ۲۱ داوطلب مازندرانی کنکور که طی ۱۴ دوره اخیر کنکور سراسری حائز کسب رتبه‌های برتر این آزمون علمی شدند، ۹ نفر در گروه تجربی، ۸ نفر در گروه ریاضی و ۴ نفر نیز در گروه انسانی بین برترین‌های کنکور ایران قرار گرفتند.

البته امسال در بین برترین‌های کنکور سراسری به جز «علی خلیلی تیرتاشی» نام یک مازندرانی دیگر هم به چشم می‌آید که به دلیل سکونت در بندرعباس رتبه برتر او به نام هرمزگان ثبت شد. «صبا معصوم‌نیا سماکوش» اهل بابل که رتبه یک کنکور تجربی را کسب کرد، به دلیل اشتغال پدرش در نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران چند سال از تحصیلش را در نوشهر گذراند و پس از آن همراه با خانواده عازم استان هرمزگان شد و در مدرسه تیزهوشان بندرعباس ادامه تحصیل داد. او در بندرعباس در آزمون کنکور شرکت کرد و ه همین دلیل رتبه برتر کنکوری او به نام استان هرمزگان ثبت شده است.

هرچند که کنکور را نمی‌توان معیار کاملی برای ارزیابی موفقیت دانش‌آموزان و جامعه دانش‌آموزی یک منطقه به شمار آورد، اما دور ماندن از جمع استان‌های دارای برترین‌های کنکور در استانی که طی سال‌های پیاپی نمایندگانی در جمع برترین‌های مهم‌ترین آزمون آموزشی ایران داشت می‌تواند عواملی در بخش آموزشی نیز داشته باشد.

البته شرایط و کیفیت آموزش را نمی‌توان با همین چند عدد مورد بررسی قرار داد و به داده‌های پایه‌ای بیشتری از موفقیت دانش‌آموزان مازندرانی در کنکور سال‌های اخیر نیاز است. اما با توجه به پیشینه موفق این استان در حوزه آموزش، فاصله گرفتن مازندران از استان‌های دارای برترین‌های کنکور سراسری با در نظر گرفتن عوامل مختلف آموزشی، اجتماعی و اقتصادی می‌تواند یکی از مسائل قابل بررسی در زمینه آموزش و به ویژه آموزش متوسطه استان طی سال‌های اخیر باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha