۱۰ شهریور ۱۴۰۳، ۱۰:۳۱
کد خبرنگار: 2105
کد خبر: 85583726
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

بیش از ۳۸۵ هزار تن گندم از کردستان به ۹ استان کشور حمل شد

سنندج- ایرنا-  نماینده شرکت بازرگانی دولتی کردستان گفت: بیش از ۳۸۵ هزار تن گندم مازاد برنیاز مصرفی استان از ابتدای فصل برداشت (چهارم تیر) تا ۹ شهریور به ۹ استان کشور حمل شد.

جمال صالحی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: از ابتدای فصل برداشت گندم تا ۹ شهریور یک میلیون و ۱۵۷ هزار و ۴۲۶ تن گندم مازاد برنیاز از کشاورزان کردستانی خریداری شده است و از این لحاظ رتبه دوم را در سطح کشور کسب کرده ایم.

وی ارزش ریالی گندم خریداری شده در استان را افزون بر ۲۰۴ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: تاکنون در دو مرحله بهای گندم خریداری شده به مبلغ بیش از ۳۰ هزار میلیارد ریال به حساب گندمکاران استان واریز شده است.

نماینده شرکت بازرگانی دولتی کردستان آهنگ روزانه خرید تضمینی گندم در استان را هزار و ۱۱۲ تن خواند و بیان کرد: از مجموع گندم خریداری شده یک میلیون و ۱۴۵ هزار و ۱۳ تن آن در سامانه سیفا به ثبت رسیده است.

صالحی یادآور شد: تاکنون ۳۵۶ هزار و ۷۲۹ تن گندم مازاد برنیاز مصرفی استان به طور زمینی و ۲۸ هزار و ۵۷۹ تن هم از طریق ریلی به ۹ استان کشور از جمله تهران، اصفهان، مازندران، گیلان، سیستان و بلوچستان و کرمان حمل شده است.

وی بیان کرد: میزان خرید تضمینی گندم در استان نسبت به برآورد انجام شده ۹۶ درصد تاکنون تحقق پیدا کرده است و از آنجا که زمان برداشت این محصول همچنان ادامه دارد این درصد هم افزایش می یابد.

نرخ پایه خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم در سال زراعی جاری با احتساب چهار درصد افت مفید و یک درصد غیر مفید، ۱۷۵ هزار ریال است که این میزان نسبت به پارسال ۱۷ درصد رشد یافت.

میزان سطح زیرکشت گندم در استان کردستان در سال زارعی جاری ۶۲۶ هزار هکتار است که از این میزان ۵۸۸ هزار هکتار آن دیم و ۴۱ هزار هکتار آن آبی است.

۸۷ مرکز برای خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری درکردستان در نظر گرفته شده و خرید در این مرکز در حال انجام است.

پیش بینی شده است امسال یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم از مزارع استان برداشت و از این میزان هم یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن آن تحویل مراکز خرید تضمینی گندم داده شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha