آتش‌سوزی منطقه قلاجه کرمانشاه پس از ۷۲ ساعت تلاش بی‌وقفه مهار شد

کرمانشاه - ایرنا - سرپرست محیط زیست استان کرمانشاه گفت: با تلاش بی‌وقفه و شبانه‌روزی محیط‌بانان استان، آتش‌سوزی در منطقه حفاظت شده قلاجه استان تحت کنترل درآمده و مهار شد.

سعید دزفولی‌نژاد عصر شنبه به ایرنا افزود: در پی آتش سوزی در بخش‌هایی از منطقه حفاظت شده قلاجه ( منطقه کولسه) و همچنین ارتفاعات روستای زریور (منطقه آزاد)، با حضور به موقع بیش از ۴۰ نفر از محیط بانان و پرسنل یگان حفاظت اداره کل محیط زیست استان و شهرستان های گیلانغرب، سرپل ذهاب، اسلام آباد غرب، دالاهو و سرمحیطبانی های داربادام و برنجان بیستون و نیز فعال همیاران محیط زیست در محل حریق حاضر شدند.

وی اضافه کرد: پس از ۷۲ ساعت تلاش شبانه روزی و بی وقفه گروه های امدادی حریق اطفاء شد و از گسترش و سرایت آن به سایر بخش‌های منطقه و بروز خسارات جدی به زیست‌بوم این منطقه جلوگیری به عمل آمد.

سرپرست محیط زیست استان کرمانشاه یادآور شد: محیطبانان ساعاتی پس از اطفای حریق جهت مراقبت و جلوگیری از دم گرفتن مجدد آتش در منطقه حضور فعال داشتند و با وجود گرمای شدید و طاقت فرسای منطقه با اطمینان کامل، پایان عملیات اطفای حریق را اعلام کردند که این موضوع مورد تایید مدیریت بحران استان نیز قرار گرفت.

دزفولی‌نژاد گفت: بی‌احتیاطی و سهل‌انگاری گردشگران طبیعی و رهگذران در تفرجگاه‌های طبیعی، رهاسازی اشیا مانند شیشه در داخل عرصه‌ها و تابش نور خورشید و عمل به‌عنوان ذره‌بین و به‌تبع آن آتش‌گرفتن مناطق را پی خواهد داشت.

وی اظهار کرد: با توجه به افزایش دمای هوا و افزایش تراکم گیاهی، آتش سوزی‌های مراتع یکی از چالش‌های مهم محیط زیست و منابع طبیعی است و از این رو از دوستداران محیط زیست انتظار می رود در صورت مشاهده هرگونه موارد مشابه با سامانه شبانه‌روزی ۱۵۴۰ تماس بگیرند تا با اعزام نیروها در کمترین زمان ممکن آتش‌سوزی‌ها مهار شود و از ادامه خسارات آتش در مناطق جلوگیری به عمل آید.

به گزارش ایرنا، شهرستان گیلانغرب بیش از ۹۰ هزار هکتار مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع در ۲ نقطه قلاجه و زله زرد دارد که زیستگاه بسیاری از جانوران کمیاب و گیاهان نادر است.

منطقه جنگلی قلاجه قسمتی از زیباترین جنگل های حد فاصل استان کرمانشاه و ایلام است با گونه‌های گیاهی و جانوری نادر که یکی از زیباترین نقاط استان کرمانشاه و ایلام به شمار می‌رود، این منطقه جنگلی سرسبز و پهناور به دلیل این که در گردنه قلاجه واقع شده‌ به تفرجگاه قلاجه هم مشهور است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha