۴۷ ویژه برنامه‌ حرم مطهر رضوی برای دهه پایانی ماه صفر

مشهد- ایرنا- معاون تبلیغات حرم مطهر رضوی گفت: ویژه برنامه‌های حرم مطهر رضوی شامل ۴۷ بسته برنامه فرهنگی و تبلیغی متنوع برای زائران رضوی برای دهه پایانی ماه صفر در نظر گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حسین شریعتی‌نژاد روز شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه درباره برنامه‌های حرم مطهر رضوی در دهه پایانی ماه صفر افزود: برنامه‌های شب‌های حرم مطهر بعد از نماز مغرب و عشا در ۲ بخش سخنرانی و عزاداری در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: برگزاری مراسم عزاداری ویژه زائران و مجاوران هر شب بعد از نماز مغرب و عشا در رواق امام خمینی (ره)، برگزاری عزاداری هیات عالم آل محمد سه روز دهه پایانی ماه صفر در صحن پیامبر اعظم باب الکاظم(ع) و تشرف هیات مذهبی روزهای ۲۸ و ۳۰ صفر در صحن انقلاب اسلامی از جمله برنامه های حرم مطهر رضوی در دهه پایانی ماه صفر است.

معاون تبلیغات حرم مطهر رضوی گفت: مراسم شب و روز رحلت پیامبر اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی ( ع)، قرائت زیارت پیامبر، شعرخوانی آیینی در رواق امام خمینی (ره) و قرائت زیارت ائمه بقیع بعد از نماز ظهر و عصر در صحن امام حسن مجتبی(ع) از جمله برنامه‌های حرم مطهر رضوی در روزهای ۱۱ و ۱۲ شهریور جاری است.

شریعتی‌نژاد افزود: مراسم خطبه خوانی شب شهادت امام رضا(ع) شامل شعرخوانی آیینی، سخنرانی، مرثیه سرایی و عزاداری، شمع گردانی و قرائت خطبه بعد از نماز مغرب و عشا در صحن پیامبر اعظم(ع)، اجتماع عزاداران آذری زبان از استان های آذربایجان غربی و شرقی، زنجان و اردبیل، مرثیه سرایی و عزاداری در رواق امام خمینی(ره) از جمله برنامه‌های حرم مطهر رضوی در روز سه شنبه ۱۳ شهریور است.

وی ادامه داد: برگزاری آیین شام غریبان امام رضا(ع) بعد از نماز مغرب و عشا در صحن انقلاب اسلامی، «چهارپایه خوانی» ویژه مراسم غروب رحلت پیامبر(ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع)، اجتماع عزاداران رضوی به همراه مرثیه سرایی و عزاداری هیات مذهبی بعد از نماز ظهر و عصر در صحن پیامبر اعظم (ص)، برگزاری مراسم اجتماع بانوان عزادار رضوی و حرکت از محله نوغان صبح روز شهادت حضرت امام رضا(ع) به رواق امام خمینی(ره) از جمله برنامه‌های حرم مطهر رضوی در روز چهارشنبه ۱۴ شهریور است.

وی بیان کرد: برگزاری محفل عزاداری هیات مذهبی در حسینیه حرم در صحن های قدس، مسجد گوهرشاد، غدیر، امام حسن مجتبی(ع) و رواق امام خمینی(ره)، برگزاری نمایش آیینی روایت آهوان در پنج روز پایانی ماه صفر، برگزاری عزاداری کودکانه در رواق کودک، اجرای ویژه برنامه‌های نوجوانان و گروه‌های زیارتی از دیگر برنامه‌های ویژه حرم مطهر رضوی در دهه پایانی ماه صفر به شمار می‌رود.

معاون تبلیغات حرم مطهر رضوی گفت: برگزاری نمایش آیینی، شب شعر بین‌المللی با محوریت صبر و ولایتمداری، حسینیه حرم ویژه کاروان های و هیات های مذهبی عرب زبان، چهارپایه خوانی ، شام غریبان با سخنرانی ۲ سخنران مسیحی از لبنان و مصر و برپایی محفل شعرخوانی از جمله برنامه های حرم مطهر رضوی برای زائران غیر ایرانی عرب زبان است.

۴۹ هزار خادم آماده خدمت‌رسانی به زائران رضوی

جانشین اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی نیز در این نشست گفت: ۴۹ هزار خادم برای ایجاد نظم و آرامش و هدایت زائران در حرم مطهر رضوی خدمت‌رسانی می کنند.

مهدی رمضانی افزود: حرم مطهر رضوی دارای ۲۵ درب ورودی اصلی و جانبی است که امنیت آن توسط همکاران و با تدابیر اتخاذ شده تامین می شود.

وی ادامه داد: امسال خادمان حرم مطهر رضوی در ۳۸ موکب در جاده های منتهی به مشهد و در حریم بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) به زائران رضوی به ویژه پیاده در دهه پایانی ماه صفر خدمت رسانی می کنند.

رمضانی خاطرنشان کرد: ۲۳ موکب نیز پذیرایی و اسکان زائران را بر عهده دارند و با ظرفیت ۵۰ هزار نفر اسکان در هر شبانه روز در حال خدمت رسانی هستند.

وی بیان کرد: ۱۱ پایگاه در مسیر منتهی به حرم مطهر رضوی و مسیرهای منتهی به مشهد به زائران خدمت‌رسانی می کنند که تا کنون روزانه بیش از ۷۰ هزار زائر رضوی توسط این پایگاه‌ها پذیرایی شدند.

وی افزود: ۲ مراسم ویژه شامل خطبه خوانی شب شهادت امام رضا(ع) با حضور سه هزار نفر از خادمان رضوی و سخنرانی تولیت آستان قدس رضوی و آیین شمع‌گردانی همزمان با نماز مغرب و عشا در صحن پیامبر اعظم(ع) و نیز آیین شام غریبان با حضور بیش از ۲ هزار نفر از خادمان رضوی از خیابان نواب صفوی و شارستان شهید شوشتری تا بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) پیش بینی شده است.

رمضانی با بیان این که چهار موکب نیز در حریم حرم مطهر رضوی در دهه پایانی ماه صفر به زائران خدمت‌رسانی می‌‎کنند، ادامه داد: بیش از ۲ هزار هیات از ۲۰ استان کشور در دهه پایانی ماه صفر به حرم مطهر رضوی مشرف می شوند که اوج حضور این هیات مذهبی و اجرای ویژه برنامه ها را در صحن انقلاب اسلامی خواهیم داشت.

وی خاطرنشان کرد: برای استراحت موقت و شبانه زائران پیاده، پارکینگ های یک و سه حرم مطهر رضوی پیش بینی شده است که در صورت تکمیل ظرفیت از فضای زیر سطحی حرم مطهر رضوی نیز استفاده خواهد شد.

جانشین اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی افزود: در روز سوم ربیع الاول و پس از ۶۳ روز عزاداری و سیاه پوشی، پرچم مشکی گنبد حرم مطهر رضوی تعویض می‌شود و به رنگ سبز در خواهد آمد و خادمان رضوی نیز سفید پوش خواهند شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha