۱۱ شهریور ۱۴۰۳، ۱۱:۴۸
کد خبرنگار: 1180
کد خبر: 85584705
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

خوزستان نیازمند راه‌اندازی شرکت "مدیریت واحد صادرات" است

اهواز- ایرنا- مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خوزستان گفت: ایجاد شرکت مدیریت واحد صادرات (EMC) به منظور کنترل، تسهیل، توسعه و استفاده بهینه از ظرفیت‌های صادراتی و ترخیص کالا در استان تجاری خوزستان ضروری است.

حمیدرضا فلاح روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه خوزستان از دیرباز یکی از مولفه‌های مهم کشور در حوزه تجارت بوده است، بیان کرد: اتاق‌های بازرگانی خوزستان می‌توانند در بازاریابی و معرفی محصولات تولیدی استان به بازارهای جهانی کمک زیادی کنند.

وی افزود: ۲۴ رایزن اقتصادی از خوزستان در کشورهای مختلف مستقر هستند و این تعداد تا پایان امسال به ۵۰ نفر افزایش خواهد یافت.

فلاح استفاده از رایزن‌های اقتصادی را برای تسهیل و توسعه تجارت استان بسیار مهم دانست و گفت: بخش تجارت خوزستان باید در بازارهای بیشتری از دنیا معرفی شود.

وی بازاریابی در رشد صادرات را یک الزام و دریافت عوارض صادرات را یکی از موانع در این مسیر برشمرد و افزود: عوارض صادرات از بسیاری کالاها با پیگیری‌های انجام شده برداشته شده است.

مدیرکل صمت خوزستان عمده محصولات صادراتی از استان را محصولات پلیمری، فولادی و کشاورزی اعلام و اظهارکرد:باید برای افزایش کسب سود و درآمد باید از خام فروشی به سمت فروش محصولاتی با ارزش افزوده بالا حرکت کرد.

وی با بیان اینکه خوزستان ظرفیت بالایی در استقرار صنایع بزرگ دارد، افزود: توجه دولت به خوزستان باعث شد تا چهار رسته فولادی، پتروشیمی، غذایی و نساجی در استان به خوبی رشد کنند و اکنون از ظرفیت بالایی برای اشتغال و تولید برخوردارند.

فلاح یکی از خلاهای حوزه تولید را نبود ارتباط مناسب بین صنایع کوچک و بزرگ استان خوزستان عنوان کرد و گفت: همین عامل باعث شده تا صنایع کوچک استان به میزان کافی رشد و پیشرفت نداشته باشند.

حرکت خوزستان به سمت تقویت صنایع کوچک

مدیرکل صمت خوزستان با اشاره به اقداماتی که برای تقویت صنایع کوچک در حال انجام است، اظهارکرد: نخستین گام برای توسعه و تقویت صنایع کوچک راه‌اندازی شهرک‌های تخصصی است که با همکاری شرکت شهرک‌های صنعتی استان مجوز راه‌اندازی هفت شهرک صنعتی تخصصی در سفر دوم هیات دولت سیزدهم گرفته شد که تعدادی از آن‌ها در مرحله اخذ زمین هستند.

وی با بیان اینکه مرحله بعدی تکمیل خلاهای بین صنایع بزرگ و کوچک در قالب زنجیره‌های ارزش است، افزود: یکی از اهداف دولت سیزدهم تکمیل زنجیره‌های ارزش بود که این هدف در دولت چهاردهم نیز دنبال می‌شود.

فلاح تصریح کرد: چندین طرح اقتصادی مورد نیاز استان خوزستان شناسایی و در سایت اداره کل صمت بارگذاری شد تا سرمایه‌گذاران برای سرمایه گذاری با ظرفیت‌های استان آشنا شوند.

وی با بیان اینکه خوشبختانه عمده جوازهای تاسیس صادره براساس ظرفیت و نیاز استان است، ادامه داد: بیشتر جوازهای تاسیس صادره در استان در حوزه پلیمری، فولادی و صنایع سلولزی است.

صدور ۵۵۰ پروانه بهره‌برداری در ۲ سال اخیر

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خوزستان بیان کرد: ۲ هزار و ۲۰۰ پروانه بهره‌برداری در مجموع در استان صادر شده که ۵۵۰ پروانه در ۲ سال اخیر صادر شده است.

وی افزود: این روند نشان‌دهنده نگاه و سیاست دولت برای توسعه صنایع کوچک و در نتیجه کاهش نرخ بیکاری و افزایش فرصت اشتغالزایی است.

فلاح با تاکید بر اینکه تولیدی پایدار و موفق است که بازارهای خارجی را در اختیار بگیرد، تصریح کرد: بیشترین تمرکز در استان بر تولید کالاهای صادرات محور و دانش بنیان است.

هدفگذاری صادرات هفت میلیارد دلاری برای سال جاری

مدیرکل صمت خوزستان با بیان اینکه برای سال جاری صادرات هفت میلیارد دلاری کالا از مرزهای خوزستان هدفگذاری شده است، گفت: پیش بینی شده امسال ۲۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش صادرات از استان انجام شود.

وی از صادرات ۲.۵ میلیارد دلار از ابتدای امسال تاکنون از مرزهای استان خوزستان خبر داد و افزود: این میزان صادرات نشان می‌دهد که هدفگذاری درست بوده و تا پایان امسال به برنامه تعیین شده دست خواهیم یافت.

طبق اعلام ناظر گمرکات خوزستان در پنج ماهه امسال صادرات از خوزستان نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۵۰ درصدی داشته است.

افزوده شدن ۸۰ قلم جدید به کالاهای ملوانی

فلاح با اشاره به تسهیل ورود کالاهای همراه ملوان به استان اظهارکرد: ۸۰ قلم کالای جدید به واردات کالاهای همراه ملوان به استان خوزستان افزوده شده و محصولات مورد نیاز مردم استان از جمله کولر و محصولات الکترونیکی نیز در این فهرست قرار دارند.

وی افزود: کارت‌های پیله‌وری برای ساکنان مناطقی با فاصله ۵۰ کیلومتری از مرزها صادر می‌شود و شرایط بسیار خوبی برای رونق اقتصادی این مناطق است.

مدیرکل صمت خوزستان گفت: متاسفانه در خوزستان از این فرصت به خوبی استفاده نشده است.

نبود صنایع بسته‌بندی متناسب با فرهنگ کشورهای دیگر از ضعف‌های صادرات خوزستان

فلاح در ادامه کشورهای مورد هدف صادراتی خوزستان را عراق، عمان، امارات متحده عربی و چین نام برد و اظهارکرد: کاهش نرخ تجاری و ارز ترجیحی می‌تواند در تقویت روابط تجاری بسیار اثر گذار باشد.

وی افزود: نبود صنایع بسته‌بندی مبتنی بر فرهنگ کشورهای مورد هدف صادراتی یکی از مشکلات حوزه صادرات خوزستان است؛ در همین راستا به دنبال سرمایه گذار برای راه‌اندازی صنایع تبدیلی در این حوزه هستیم.

مدیرکل صمت خوزستان یکی دیگر از ظرفیت‌های خوزستان را در حوزه تولید، محصولات فنی مهندسی نام برد و گفت: ۴۵۰ واحد فنی مهندسی در استان فعال است که ظرفیت بسیار خوبی برای صادرات و تولید کالاهای فنی دارند.

وی افزود: برخی از شرکت های فنی مهندسی خوزستان در کشورهای امارات و یا عراق در حال فعالیت هستند.

اثر زیان‌بار ناترازی مصرف انرژی بر صنایع خوزستان

فلاح یکی از محدودیت‌ها بر سر راه حوزه تولید استان خوزستان را ناترازی مصرف انرژی دانست و بیان کرد: ناترازی مصرف انرژی حوزه تولید خوزستان را آزار می‌دهد و تغییرات اقلیمی نیز بر این ناترازی دامن زده است.

وی با بیان اینکه امسال ناترازی مصرف انرژی به تولیدکنندگان خوزستان ضرر زیادی وارد کرد، افزود: تولیدکنندگان باید به سمت ایجاد پست‌های برق و یا نیروگاه‌های کوچک مقیاس حرکت کنند تا در تامین برق با مشکل روبرو نشوند.

مدیرکل صمت خوزستان گفت: لازم است وزارت نیرو با ایجاد نیروگاه همراهی و همکاری بیشتری با تولیدکنندگان داشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha