ثبت جهانی دره خرم آباد فرصتی برای نشان دادن فرهنگ غنی قوم لر است

خرم آباد - ایرنا - استاندار لرستان گفت: مردم و مسوولان استان باید در مسیر ثبت جهانی دره خرم آباد فرهنگ غنی ایرانی، اسلامی و بومی قوم لر را نشان دهند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ابوطالب شفقت روز یکشنبه در جلسه پیگیری ثبت دره جهانی خرم آباد، اظهار کرد: ثبت جهانی دره خرم آباد مرحله نخست است که باید تمام تلاشمان را معطوف نهایی شدن آن کنیم، اما پایان کار نیست، چرا که پس از آن نگهداری و نگهداشت دره باستانی خرم آباد نیز در ادامه ثبت آن بسیار مهم است.

وی با تاکید بر نقش مهم مردم در ثبت دره و نگهداشت آن افزود: همراهی و پشتیبانی مردم در پاکیزگی، نظافت و حفظ زیبایی شهر و حومه آن در نهایی شدن ثبت جهانی بسیار حایز اهمیت است.

استاندار لرستان خطاب به مسوولان و متولیان آماده سازی شرایط ثبت جهانی دره خرم آباد عنوان کرد: همه در قبال وظایف خود موظف هستند، شبانه روزی تلاش کرده و تا روز چهارشنبه آتی شرایط را برای جلب نظر بازرسان یونسکو فراهم کنند.

شفقت ادامه داد: معاون عمرانی استانداری نیز مکلف است نظارت لازم را داشته و تجهیزات مورد نیاز را در شرایط اضطراری فراهم کند.

"دره خرم‌آباد" به عنوان یکی از نخستین سکونتگاه‌های بشری با قدمتی بیش از ۵۴ هزار سال محسوب می شود.

همچنین قلعه تاریخی فلک‌الافلاک که در سال ۱۳۴۸ به شماره ثبت ۸۸۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ بر بلندای تپه ای باستانی در مرکز شهر خرم آباد واقع شده است که در منابع تاریخی مکتوب با نام های متفاوت دژ شاپورخواست، سابرخاست، دزبر، قلعه خرم آباد و فلک الافلاک شناخته شده و از یادگارهای شهر کهن شاپورخواست است که بنای اولیه آن را به زمان شاپور اول ساسانی در قرن سوم میلادی نسبت می دهند.

هفت غار و پناهگاه صخره‌ای، مجموعه تاریخی فلک الافلاک شامل سه پل "شکسته، گپ و حاجی" همچنین باغ گلستان به مساحت ۴۱۴ هکتار و بیش از یکهزار و ۶۰۰ هکتار با حرایم اطراف، پرونده ثبت جهانی دره خرم آباد را در بر می گیرد.

در دل این پرونده یک شهر، ۲ روستای شمالی و جنوبی، رودخانه خرم آباد، قلعه تاریخی فلک الافلاک، سه پل تاریخی مهم "گپ، شکسته و حاجی" و بخشی از فرهنگ، آیین و سنت های استان نهفته هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha