اقدامات گسترده‌ای برای ثبت جهانی دره خرم آباد صورت گرفت

خرم‌آباد - ایرنا - معاون میراث فرهنگی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: اقدامات گسترده‌ و تلاش های مستمری برای رفع موانع ثبت جهانی دره خرم آباد صورت گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا علی دارابی روز چهارشنبه در دیدار با استاندار لرستان اظهار کرد: مشارکت مردمی، حضور و همراهی گروه‌های دوستدار گردشگری و انجمن های مردم نهاد تاثیر بسزایی در تکمیل این پرونده و ثبت جهانی دره خرم آباد دارد.

وی افزود: امید می رود با ثبت جهانی دره خرم آباد و تاثیر مستقیم آن بر گردشگری و جذب توریست داخلی و خارجی، رونق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در منطقه بیش از پیش محقق شود.

وی با اشاره به ثبت جهانی هکمتانه در همدان و ثبت های جهانی در استان خوزستان اضافه کرد: تکمیل پرونده ثبت جهانی دره خرم آباد و جهانی شدن این استان، موجب توسعه اقتصادی، حضور گردشگران خارجی و معرفی بیشتر این بخش از کشور به جهان خواهد شد.

دارابی با اشاره به قرار گرفتن ایران میان ۱۰ کشور برتر حوزه میراث ملموس و جایگاه پنجم در میراث ناملموس گفت: قرار گرفتن کشور در رده های برتر این دو حوزه می تواند نقش مهم و تاثیرگذاری در توسعه گردشگری کشور داشته باشد.

وی ضمن تقدیر از استاندار لرستان و همکاران اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار داشت: اقدامات گسترده ای در حوزه گردشگری استان ایجاد شده است تا بعد از حضور ارزیابان یونسکو، شاهد ثبت جهانی دره خرم آباد شامل غارهای هفت گانه و قلعه فلک الافلاک باشیم.

اقدامات گسترده‌ای برای ثبت جهانی دره خرم آباد صورت گرفت

"دره خرم‌آباد" به عنوان یکی از نخستین سکونتگاه‌های بشری با قدمتی بیش از ۵۴ هزار سال محسوب می شود.

همچنین قلعه تاریخی فلک‌الافلاک که در سال ۱۳۴۸ به شماره ثبت ۸۸۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ بر بلندای تپه ای باستانی در مرکز شهر خرم آباد واقع شده است که در منابع تاریخی مکتوب با نام های متفاوت دژ شاپورخواست، سابرخاست، دزبر، قلعه خرم آباد و فلک الافلاک شناخته شده و از یادگارهای شهر کهن شاپورخواست است که بنای اولیه آن را به زمان شاپور اول ساسانی در قرن سوم میلادی نسبت می دهند.

هفت غار و پناهگاه صخره‌ای، مجموعه تاریخی فلک الافلاک شامل سه پل "شکسته، گپ و حاجی" همچنین باغ گلستان به مساحت ۴۱۴ هکتار و بیش از یکهزار و ۶۰۰ هکتار با حرایم اطراف، پرونده ثبت جهانی دره خرم آباد را در بر می گیرد.

در دل این پرونده یک شهر، ۲ روستای شمالی و جنوبی، رودخانه خرم آباد، قلعه تاریخی فلک الافلاک، سه پل تاریخی مهم "گپ، شکسته و حاجی" و بخشی از فرهنگ، آیین و سنت های استان نهفته هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha