۱۲ شهریور ۱۴۰۳، ۷:۴۱
کد خبرنگار: 939
کد خبر: 85584940
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اجرای ۱۰۰ طرح مدرسه سازی با چهار هزار میلیارد ریال اعتبار در زنجان

زنجان - ایرنا - در زمان حاضر ۱۰۰ طرح مدرسه سازی با اعتبار دولتی بیش از چهار هزار میلیارد ریال و منابع دیگری از محل کمک خیران در استان زنجان در حال اجرا است و امید می رود با اتمام آنها بخش قابل توجهی از مشکل کمبود فضای آموزشی به ویژه در مناطق شهری این استان رفع شود.

به گزارش ایرنا، تاکید بر لزوم ایجاد عدالت آموزشی یکی از اصول غیرقابل انکار است که در این راستا امر مدرسه سازی نقش محوری و کلیدی دارد. تامین فضای آموزشی استاندارد برای دانش آموزان در جای جای مناطق کشور همواره جزو اولویت ها بوده و این مهم در استان زنجان همراه با افزایش جمعیت و افزایش تراکم سکونت شهروندان در برخی مناطق به یکی از هدف گذاری های جدی تبدیل شده است.

امروز حتی در دورافتاده ترین مناطق پرچم پر افتخار ایران اسلامی بر فراز مدارس و فضاهای آموزشی برافراشته شده و فرزندان و آینده سازان این مرز و بوم در سایه جمهوری اسلامی به تعلیم و تربیت می پردازند و از برکت این اصل مهم تا حد زیادی بهره مند شده اند.

با این وجود با رشد جمعیت شهرها و جابجایی و مهاجرت ها، کمبود فضای آموزشی در برخی مناطق که به ظور عمده برخی شهرهای بزرگ استان زنجان را در برمی گیرد به یکی از چالش ها تبدیل شده است و از این رو طرح های مدرسه سازی با هدف رفع نیازها، با قوت بیشتری در حال اجراست.

هم اکنون استان زنجان ۲ هزار و ۲۳۸ مدرسه دارد و جمعیت دانش آموزی این استان در سال جاری قرار است به حدود ۲۳۰ هزار نفر برسد.

اجرای ۱۰۰ طرح مدرسه سازی با چهار هزار میلیارد ریال اعتبار در زنجان

۱۰۰ مدرسه با چهار هزار میلیارد ریال در زنجان در حال ساخت است

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان زنجان با بیان اینکه سرانه استان زنجان در فضای آموزشی به ازای هر دانش آموز ۶.۱ مترمربع و متوسط کشوری پنج متر و ۶۴ سانتیمتر مربع است،‌گفت: سرانه فضای آموزشی در کل مناطق شهری استان ۴.۲ و در شهر زنجان ۳.۳ مترمربع است.

حمیدرضا اسلامی افزود: سال گذشته از هدفگذاری ساخت ۲۳۴ کلاس درس در قالب ۴۴ پروژه، ۲۱۷ کلاس در قالب ۴۰ پروژه به سرانجام رسید و تکمیل شد.

وی ادامه داد: برای امسال هم ساخت ۲۰۷ کلاس درس در سطح استان هدفگذاری شده است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان زنجان گفت: در مجموع طی سه سال گذشته ۵۰۰ کلاس درس جدید در این استان ساخته و تحویل آموزش و پرورش شد.

اسلامی با بیان اینکه جهت گیری پروژه های خیرساز به سمت حذف مدارس تخریبی و احداث مدارس مقاوم است، گفت: سال گذشته در قالب طرح شهید پناهی حذف مدارس کانکسی با بیش از ۱۰ نفر دانش آموز را در استان دنبال کردیم که از این طرح ها فقط ۲ پروژه باقی مانده است که تا مهرماه ساخت مدرسه جایگزین آنها به سرانجام می رسد.

وی از بهره داری از ۱۷ مدرسه جدید با ۷۶ کلاس درس در سطح استان تا نیمه مهرماه امسال خبر داد و اظهار داشت: پنج مدرسه در شهرستان زنجان، سه مدرسه در شهرستان ماهنشان، ۶ مدرسه در شهرستان خدابنده، ۲ مدرسه در شهرستان طارم و یک مدرسه در شهرستان ابهر به تعداد مدارس استان اضافه می شود.

اسلامی با بیان اینکه امسال ۵۶ هزار متر مربع آسفالت ریزی در محوطه مدارس استان انجام شده است، گفت: قرارداد جدیدی در حال انعقاد است که با اجرای آن میزان آسفالت ریزی محوطه مدارس به بیش از ۱۰۰ هزار متر مربع خواهد رسید.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان زنجان با بیان اینکه در قالب طرح شهید عجمیان با کمک گروه های جهادی و مشارکت اولیا و دانش آموزان عملیات رنگ آمیزی و شاداب سازی محیط مدارس در استان در حال انجام است، گفت: در این حوزه ۱۰۰ کلاس درس هدفگذاری و تاکنون در ۵۰ مدرسه به صورت کامل اجرایی شده است.

اجرای ۱۰۰ طرح مدرسه سازی با چهار هزار میلیارد ریال اعتبار در زنجان

سهم بالای اعتبار تخصیصی به طرح های مدرسه سازی در استان زنجان

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان به سهم بالای اعتبار تخصیصی به طرح های مدرسه سازی در این استان اشاره کرد و گفت: میزان تخصیص منبع به این طرح ها در مقایسه با طرح های دیگری در استان همواره رقم بیشتری داشته و این در راستای تلاش برای جبران فضاهای آموزشی است.

احمد خداوردی همچنین به بالا بودن رقم اعتبار استانی برای ساخت مدارس در مقایسه با اعتبارت ملی اشاره کرد و افزود: با اعتبارت استانی کلاس های بیشتری در استان ساخته می شود.

وی همچنین به بالا رفتن سرعت ساخت و تکمیل طرح های مدرسه سازی در استان اشاره کرد و گفت: در زمان کنونی هر مدرسه ۱۲ کلاسه ظرف ۲ سال در استان به بهره برداری می رسد، این در حالی بود که طی چند سال گذشته به واسطه تزریق و توزیع اعتبارت خُرد، تکمیل چنین طرح هایی ۶ تا هفت سال هم طول می کشید.

خداوردی با بیان اینکه امسال بالاترین بودجه عمرانی استان با رقم ۸۰۰ میلیارد ریال به ساخت مدرسه ۳۶ کلاسه گلشهر زنجان اختصاص دارد، اظهار کرد: تمام تلاش ما طی ۲ سال گذشته بر این متمرکز بود تا سرعت اجرای طرح ها و همچنین طرح های نیمه تمام چند ساله به اتمام برسد.

هیچ یک از طرح های مدرسه سازی استان راکد نیست

استاندار زنجان گفت: طی ۲ سال گذشته طرح‌های مدرسه سازی قابل توجهی در استان اجرایی شد و اکنون هیچ پروژه آموزشی راکدی در استان نداریم و عملیات عمرانی در همه آنها در حال انجام است.

محسن افشارچی به پروژه‌های مدرسه سازی در استان اشاره کرد و افزود: از طرح های در دست اجرا ۱۷ پروژه مدرسه سازی تکمیل شده و در مهرماه امسال به بهره برداری می رسد.

افشارچی همچنین به لزوم توجه به تامین فضای آموزشی در مناطق مختلف استان اشاره کرد و گفت: در زمان حاضر نیاز به فضای آموزشی در مناطق پیرامونی شهرها پر رنگتر است.

استاندار زنجان به همراهی مطلوب سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در اختصاص اعتبارات به طرح های مدرسه سازی اشاره کرد و گفت: در این زمینه روند خوبی را در استان شاهد هستیم و این موضوع عامل مهم در پیشرفت پروژه هاست.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha