کاهش محسوس جعل مدارک تحصیلی با ایجاد پایگاه اطلاعاتی «پام‌تک»

تهران- ایرنا - مدیرکل دفتر توسعه فناوری اطلاعات، امنیت و هوشمندسازی سازمان امور دانشجویان کاهش محسوس جعل مدارک تحصیلی و اعتبارسنجی دقیق تحصیلی را از مهمترین ویژگی پایگاه اطلاعاتی «پام‌تک» عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، مصطفی صالحی امروز (یکشنبه) در نشست خبری رویداد هم آفرینی برای توسعه و کاربرد پایگاه اطلاعات و مدارک تحصیلی کشور به اختصار پام‌تک در محل سالن شهید مجید شهریاری سازمان امور دانشجویان گفت: پام‌تک یکی از ۲۷ پایگاه اطلاعاتی اصلی کشور محسوب می‌شود و شامل اطلاعات همه دانشجویان و دانش‌آموختگان ادوار و دانشگاه‌های مختلف است.

وی در خصوص پایگاه پام تک اظهار داشت: این یک پایگاه اطلاعات ملی حوزه مدارک تحصیلی کل دانشجویان کشور است و می‌تواند همچون پایگاه ثبت احوال به عنوان یک مرجع اطلاعاتی استفاده شود.

مدیرکل دفتر توسعه فناوری اطلاعات، امنیت و هوشمندسازی سازمان امور دانشجویان این را هم گفت: طبق قانون مدیریت داده‌ها و اطلاعات ملی موسوم به دوام این پایگاه و سایر پایگاه‌های اطلاعاتی ملی کشور باید مسیر را برای توسعه دولت هوشمند و در اختیار قرار دادن ضابطه‌مند داده‌های دولتی به بخش خصوصی فراهم کنند.

صالحی هدف اصلی از برگزاری رویداد هم آفرینی برای توسعه و کاربرد پایگاه اطلاعات و مدارک تحصیلی کشور را مشارکت سازمان امور دانشجویان وزارت علوم با بخش خصوصی برای توسعه فنی و گسترش کاربرد این پایگاه اطلاعات ملی عنوان کرد و گفت: توسعه پایگاه پام تک مستلزم همکاری متخصصین و شرکت‌های فناور است و به طور حتم کاربردی کردن پایگاه پام تک تنها یک فرآیند درون سازمانی محسوب نمی شود.

کاهش محسوس جعل مدارک تحصیلی با ایجاد پایگاه اطلاعاتی پام‌تک

وی افزود: بر همین اساس سازمان امور دانشجویان با برگزاری رویداد هم‌آفرینی برای توسعه و کاربرد پایگاه اطلاعات و مدارک تحصیلی کشور در ۱۹ شهریور جاری قصد دارد در همکاری و هم‌آفرینی با کسب‌وکارهای بخش خصوصی زمینه را برای استفاده گسترده و موثر از این پایگاه فراهم کند.

مدیرکل دفتر توسعه فناوری اطلاعات، امنیت و هوشمندسازی سازمان امور دانشجویان در خصوص شرکت کنندگان این رویداد به حضور ۴۰ شرکت فناور و دانش بنیان اشاره کرد و افزود: بیش از ۲۰۰ نفر از علاقه‌مندان و متخصصان حوزه‌های هوش مصنوعی، هوشمندسازی، داده، کسب‌وکارهای داده‌محور، استارتاپ‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان، دستگاه‌های اجرایی، دانشگاه‌ها و نهادهای آموزشی به این رویداد برای تبادل نطر و هم آفرینی دعوت هستند.

صالحی افزود: قرار است داده‌ها با حفط محرمانه و مسائل امنیتی در اختیار بخش خصوصی برای سرویس دهی و خدمات استعلام گیری قرار گیرد که اعتبارسنجی دقیق تحصیلی را از مهمترین ویژگی پایگاه اطلاعاتی پام تک عنوان کرد.

مدیرکل امور دانش‌آموختگان سازمان امور دانشجویان نیز در ادامه این نشست اظهارکرد: پایگاه اطلاع رسانی پام تک شامل مراجع آموزشی مختلف از جمله دانشگاه های وزارت علوم، دانشگاه آزاد و زارت بهداشت است. حامد ثقفی تصریح کرد: قانونی که در سال ۱۴۰۱ ابلاغ شد، مجوزی برای ما در تشکیل پایگاه اطلاعاتی پام تک و هم افزایی اطلاعاتی در خصوص مدارک تحصیلی بود. 

حامد ثقفی نیز جلوگیری از جعل مدارک تحصیلی را بازار آن نیز هم اکنون داغ است ، یکی از محاسن اصلی پایگاه پام تک عنوان کرد و افزود: پیش از این، استعلامات مدارک تحصیلی به صورت فیزیکی انجام می‌شد و مشکلات متعددی را به دنبال داشت.

وی با بیان اینکه، اکنون همه مدارک تحصیلی دارای کد شناسه یکتای ۲۰ رقمی هستند افزود: کارکردهای دیگر پایگاه اطلاع رسانی پام تک، استعلام مدارک تحصیلی متقاضیان ورود به عرصه های مختلف انتخابات در کشور است زیرا دوره‌های قبل، استعلام‌ها به صورت فیزیکی انجام می‌شد و زمان زیادی را برای استعلام مدارک تحصیلی به خود اختصاص می داد، امروز با استفاده از پام تک استعلام‌ها در مدت زمان کوتاهی انجام می شود.

ثقفی با بیان اینکه، اکنون بسیاری از برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم گیری ها در وزارت علوم و سایر بخش‌ها بر اساس آمار صورت می‌گیرد، افزود: پایگاه پام تک یک مرجع مناسب اطلاعاتی برای سنجش دقیق تعداد دانش‌آموختگان، جنسیت و دیگر شاخص ها است.

رویداد هم آفرینی برای توسعه و کاربرد پایگاه اطلاعات و مدارک تحصیلی کشور دوشنبه ۱۹ شهریور ساعت ۱۴ با حضور ۴۰ شرکت دانش بنیان و فناور و جمعی از فعالان دانش بنیان و استارتاپی در محل صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری برگزار می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha