برنامه عملیاتی سند آمایش سرزمینی خراسان‌رضوی در حال تدوین است

مشهد-ایرنا- رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی گفت: تدوین برنامه عملیاتی سند استانی آمایش سرزمینی توسط این سازمان با ابلاغ برنامه هفتم توسعه در حال انجام است.

سید جمال الدین حسینی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: سند ملی و استانی آمایش سرزمینی یکی از مهم‌ترین اسناد بالادستی با افق بلندمدت ۲۰ ساله برای تهیه و تدوین برنامه‌های میان و کوتاه مدت تلقی می‌شود، سند استانی آمایش سرزمینی خراسان رضوی در سال ۱۳۹۹ مصوب شد.

وی اظهار کرد: ابلاغ برنامه هفتم توسعه یکی از الزامات اجرایی شدن سند آمایش سرزمینی خراسان رضوی بود که این موضوع در سال جاری انجام و برش استانی آن در حال احصا است، ظرف ۴۵ روز آینده برش استانی برنامه هفتم توسعه از حیث چالش ها و اقدامات متشابه توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان استخراج می شود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی به دیگر الزامات سند آمایش سرزمینی اشاره کرد و ادامه داد: ساختار و محتوای سند آمایش باید به نحوی باشد که خروجی آن مبنای توسعه قرار گیرد، در این راستا این سازمان مشاوری در اختیار گرفت تا بتواند سند کامل تری از آمایش سرزمینی فارغ از ساختاری که به صورت ملی برای آن اعلام شده است؛ ارایه دهد.

به گفته وی، تاکنون بخشی از این مطالعات مربوط به این سند توسط جهاد دانشگاهی مشهد منتشر شده است.

وی بیان کرد: سند آمایش سرزمینی باید به نحوی باشد که هم وضعیت موجود را نشان دهد و از دل آن، چالش ها و مسائل استان خراسان رضوی درآید تا بتوان محاسبه دقیقی نسبت به رفع این چالش ها انجام داد، همزمان با تدوین برنامه عملیاتی سند آمایش سرزمینی، تدوین سند توسعه استان آغاز شده است.

حسینی گفت: تدوین سند توسعه استان باید به نحوی انجام گیرد که بتوان آن را عملیاتی کرد، در این راستا تمام بخش نخبگانی این سازمان درگیر موضوع شده‌اند و تلاش می شود که بسیاری از مسائل کلان استان با نظرخواهی از همه بخش ها در این سند لحاظ شود.

وی اضافه کرد: رویکرد سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی در تدوین برنامه عملیاتی سند آمایش سرزمینی، ترسیم وضعیت موجود، شناسایی چالش ها و مسائل استان است.

سند ملی آمایش سرزمین، سندی بلندمدت و راهبردی است که به عنوان نقشه راه توسعه فضایی کشور، خطوط کلی سازماندهی فضای سرزمینی و خط مشی های توسعه کالبدی را مقدر ساخته و با بهره گیری از سیاست های کلی نظام، اصول و جهت گیریهای آمایش سرزمین به توسعه متعادل و توزیع عادلانه جمعیت و فعالیت در پهنه سرزمین می‌پردازد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha