۱۳ شهریور ۱۴۰۳، ۱۲:۳۴
کد خبرنگار: 1224
کد خبر: 85586239
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آغوش باز دیار فرهنگ‌ها برای عاشقان غریب‌الغربا

۱۳ شهریور ۱۴۰۳، ۱۲:۳۴
کد خبر: 85586239
آغوش باز دیار فرهنگ‌ها برای عاشقان غریب‌الغربا

بجنورد- ایرنا- رسم دیرینه شان است که در روزهای پایانی ماه صفر، پای پیاده راهی مشهدالرضا(ع) شوند تا در سالروز شهادت آن امام، زائر حرمش باشند و خراسان شمالی در این مسیر میزبان قدم هایی می شود که پا در مسیر عاشقی گذاشته اند.

به گزارش ایرنا، روزهای پایانی ماه صفر، جاده های خراسان شمالی بوی خاصی گرفته و عاشقان اهل بیت (ع) از استان های همجوار و راه های دور روانه مشهد هستند.

گروهی پیاده و گروهی سواره، هرکسی قصد دارد سریع مسیر را طی کند و خود را به مشهد برساند، آسمان، ابری و بارانی باشد یا آفتابی و گرم، فرقی نمی کند، قدم هایی عاشقانه در مسیر تشرف به مشهدند و هر لحظه صداهای قدم هایشان بلندتر به گوش می خورد.

عاشقان و دلدادگان حرم رضوی خسته ولی همچنان سرحال، گرد و خاک جاده بر سر و رویشان نشسته است، کیلومترها پیاده‌روی کرده‌اند اما هنوز حرفی و سخنی از خستگی به زبون نیاورده و با جان دل در مسیر عاشقی گام برمی دارند.

در این میان تلاش های بسیاری توسط نهادهای متولی و همچنین خدمت گزاران افتخاری برای تسهیل تشرف این زائران انجام شده و مشارکت مردمی نیز نقش مهمی در این میزبانی داشته است.

مشاهده می شود در بین مسیر موکب‌هایی که هرسال به تعدادشان افزوده می‌شود تا هرکدام به نوعی به زائران امام رئوف در مسیر رسیدن به عشق خدمت کنند، یکی مغازه‌اش را به موکب تبدیل کرده، آن یکی غذایی پخته و در مسیر بین زائران توزیع می‌کند، یکی دیگر موکبی بزرگ برپا کرده تا محل استراحت زوار باشد.

همه پای کارآمدند، جاده ها مملو از موکب است، هر کسی و هر گروهی به حد توان ایستگاهی برای پذیرایی از زائران برپا کرده و خدمت‌ می‌کند.

آغوش باز دیار فرهنگ‌ها برای عاشقان غریب‌الغربا

برپایی ۶۰ موکب برای خدمت رسانی

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان‌شمالی گفت: ۶۰ موکب همزمان با روزهای پایانی ماه صفر برای خدمت رسانی به زائران امام رضا (ع) در استان برپا شده است.

حجت‌الاسلام ناصر هدایتی روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این موکب ها با مشارکت خیران در شهرستان های سملقان، بجنورد، شیروان و فاروج برپا شده است.

وی افزود: ۵۳ مسجد بین راهی نیز برای پذیرایی از زائران پیاده هماهنگ و برنامه‌ریزی شده است.

حجت الاسلام هدایتی ادامه داد: بازدیدهای لازم از این موکب های خدمات رسان انجام شده است و خادمان آماده پذیرایی از زائران امام رضا (ع) هستند.

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان‌شمالی خاطرنشان کرد: این مواکب جدای از پذیرایی، خدمات فرهنگی نیز به زائران امام رضا(ع) ارائه خواهند داد.

وی یادآور شد: بیش از ۱۰۰ هیات مذهبی استان نیز همزمان با روز اربعین در قالب کاروان‌های پیاده راهی مشهد مقدس شدند.

آغوش باز دیار فرهنگ‌ها برای عاشقان غریب‌الغربا

آمادگی ۵۱ مسجد برای خدمت‌رسانی

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان شمالی از آمادگی ۵۱ مسجد این استان برای خدمت‌رسانی به زائران پیاده امام رضا (ع) در دهه آخر صفر خبر داد.

حجت‌الاسلام محمد خانی ضمن تسلیت ایام اربعین اباعبدالله الحسین (ع) اظهار کرد: با توجه به نزدیک شدن شهادت امام رضا (ع) و همجواری استان خراسان شمالی به مشهد مقدس، هر سال زائران پیاده امام رئوف از مسیر این استان راهی زیارت حضرت رضا (ع) می‌شوند.

وی افزود: امسال مساجد بین راهی استان خراسان شمالی که در مسیر پیاده‌روی زائران علی بن موسی الرضا (ع) قرار دارند ارزیابی و آماده شده است تا خدمات خوبی جهت اسکان و استراحت زائران فراهم شود.

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان شمالی تصریح کرد: اکنون در استان خراسان شمالی یکهزار و ۲۳۶ باب مسجد وجود دارد که نسبت به سرانه جمعیتی مناسب است.

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان شمالی تصریح کرد: از مجموع مساجد این استان یکهزار و ۱۰۴ باب مسجد فعال و ۴۶ باب مسجد غیرفعال است.

وی خاطرنشان کرد: اکنون در ۲۸۵ باب مسجد امام جماعت وجود دارد و در مابقی مسجد های این استان نیز نماز جماعت با مشارکت و همراهی مردم برگزار می شود.

آغوش باز دیار فرهنگ‌ها برای عاشقان غریب‌الغربا

برپایی ۱۵ پایگاه امداد

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان شمالی گفت: ۱۵ پایگاه سلامت و امداد به همراه ۸۰۰ امدادگر در مسیر جنگل گلستان تا فاروج راه‌اندازی شده است و به زائران پیاده امام رضا(ع) خدمات رسانی می‌کنند.

ابوالفضل محبان اظهار کرد: جمعیت هلال احمر خراسان شمالی همزمان با فرارسیدن ایام دهه آخر ماه صفر و سالروز رحلت پیامبر اکرم (ص)، شهادت امام حسن مجتبی(ع) و امام رضا (ع) مشتاقانه آماده ارائه خدمات به عاشقان و زائران ثامن الحجج(ع) است.

وی بیان کرد: همچنین در حیطه خدمات لجستیکی در مجموع ۱۵ دستگاه آمبولانس، ۱۳ دستگاه خودروی نجات و ۲۳ خودروی کمک‌دار در محور پیاده روی مستقر شدند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان شمالی با اشاره به اجرای یک پست ویژه طرح در مسیر زائران خاطرنشان کرد: آمبولانس های هلال احمر در مسیر پیاده روی، برای پوشش حوادث احتمالی با چراغ گردان مستقر می باشند و در صورت وقوع حادثه در کمترین زمان ممکن امدارسانی می کنند.

وی با تاکید بر اینکه حفظ سلامت زائران از اولویت های اصلی است، گفت: کمیته ای متشکل از بازرسان بهداشتی بر نحوه تهیه و توزیع غذای زائران در طول مسیر نظارت می کند.

محبان با تاکید بر بهره مندی از ظرفیت های مردمی برای اسکان زائران بیان کرد: با توجه به محدودیت مساجد و محل های اسکان در برخی شهرستان ها، باید سعی شود از ظرفیت های مردمی برای اسکان بهتر بهره گرفت.

وی یادآور شد: تلاش جمعیت هلال احمر همواره با هدف تسکین و کاهش آلام مشتاقان حرم رضوی استوار بوده است و یقینا ارزشمندترین پاداش این جهادگران موفقیت و رضایت مردم در ارائه خدمات شایسته به مردم کشورمان است.

آغوش باز دیار فرهنگ‌ها برای عاشقان غریب‌الغربا

پخت روزانه چهار هزار پرس غذا

مسوول موکب شهدای مدافع حرم خراسان‌شمالی گفت: موکب شهدای مدافع حرم روستای جعفرآباد سفلی فاروج روزانه چهار هزار پرس غذای گرم برای زائران عبوری علی بن موسی الرضا(ع) در این شهرستان پخت می کند.

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان شمالی، حمیدرضا نعمت اللهی دوشنبه شب اظهار کرد: این موکب حدود ۹ سال است که افتخار پذیرایی از زائران امام رضا (ع) را دارد.

وی افزود: روزانه حدود چهار هزار پرس غذا برای زائران عبوری از این مسیر پخت می شود.

مسوول موکب شهدای مدافع حرم خراسان شمالی گفت: این موکب در سه نقطه از استان ایستگاه دارد که ۱۰۰ نفر در آن ها مشغول به خدمت رسانی به زائران امام رئوف (ع) هستند.

وی ادامه داد: امسال علاوه بر طبخ غذا، یک کارگاه شیرینی پزی راه اندازی شد و روزانه ۸۰ تا ۱۰۰ هزار شیرینی داغ جهت پذیرایی از زائران امام رئوف آماده می شود.

نعمت اللهی خاطرنشان کرد: این موکب علاوه بر تهیه و پخش اطعام، خدمات ارزنده ای را در بازسازی و ساخت سرویس های بهداشتی طول مسیر داشته است.

وی بیان کرد: تهیه لوازم بهداشتی، دادن هدیه به زائران نوجوان زیر ۱۵سال و ارائه مشاوره پزشکی رایگان به زائران از دیگر اقدامات ارزشمندی است که این موکب ارائه می دهد.

آغوش باز دیار فرهنگ‌ها برای عاشقان غریب‌الغربا

ارایه افزون بر ۲ هزار خدمت درمانی به زائران امام رضا(ع) در خراسان‌شمالی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی از ارایه ۲ هزار و ۱۵۶ خدمت درمانی و بهداشتی به زائران پیاده امام رضا(ع) در استان خبر داد.

دکتر محمدرضا اکبری روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: پایگاه های متعددی در مسیر زائران امام رضا(ع) در استان راه اندازی شده است و خدمات درمانی و بهداشتی همچون ویزیت پزشک، خدمات دارویی، خدمات پرستاری و خدمات آموزشی ارایه می شود.

وی افزود: ایستگاه سلامت در مرکز خدمات جامع سلامت حصار گرمخان از ساعت ۶ تا ۱۸ فعال است.

اکبری ادامه داد: همچنین ایستگاه های سلامت در خروجی فاروج و دو راهی جعفر آباد، ۲ ایستگاه در مهمانک و چمن بید و سه ایستگاه در شیروان مشغول به ارایه خدمات هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: این ایستگاه‌ها با همکاری فرمانداری، سازمان هلال احمر، معاونت اجتماعی شهرداری، پلیس راه و بسیج جامعه پزشکی برپا شده است.

وی با تاکید بر اینکه حفظ سلامت زائران از اولویت های اصلی است، گفت: کمیته ای متشکل از بازرسان بهداشتی بر نحوه تهیه و توزیع غذای زائران در طول مسیر نظارت می کند.

خراسان شمالی در حد فاصل استان های شمالی به مشهد مقدس واقع شده که سالانه ۲۰ میلیون مسافر و زائر از این مسیر تردد می کردند.

هر ساله با فرا رسیدن دهه پایانی ماه صفر و ایام شهادت حضرت امام رضا(ع) زائران زیادی با پای پیاده از نقاط مختلف کشور راهی مشهد مقدس و زیارت امام هشتم می شوند.

امام رضا(ع) در سال ۱۴۸ هجری قمری یعنی حدود (۱۲۵۰) سال پیش در شهر مدینه به دنیا آمد و روز آخر صفر ۲۰۳هجری قمری به شهادت رسید.

در تقویم ۱۴۰۳ کشور ۱۴ شهریورماه روز شهادت امام رضا (ع) تعطیل رسمی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha