۱۴ شهریور ۱۴۰۳، ۷:۴۳
کد خبرنگار: 2204
کد خبر: 85586263
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مهمان «خاتون» بر بلندای مزار «کاهی»

۱۴ شهریور ۱۴۰۳، ۷:۴۳
کد خبر: 85586263
مهمان «خاتون» بر بلندای مزار «کاهی»

بیرجند - ایرنا - آستان مقدس بی بی زینب خاتون (س) مشهور به مزار کاهی بر بلندای تپه‌ای در شهرستان سربیشه خراسان جنوبی سالانه میزبان عاشقان اهل بیت و دلدادگانی است که از نقاط دور و نزدیک به زیارت این بقعه متبرکه مشرف می‌شوند.

به گزارش ایرنا، این آستانه مبارکه در ۵۰ کیلومتری جنوب شرقی بیرجند و در بخش مود شهرستان سربیشه قرار دارد و در منطقه‌ سرسبز و خوش آب و هوا واقع شده است.

بر اساس شواهد، بانو بی‌ بی زینب خاتون (س) دختر امام موسی کاظم‌ (ع) و خواهر امام رضا (ع) است که در گذر از روستای کاهین، دار فانی را وداع گفت و بر سر تپه‌ای به خاک سپرده شد که اکنون به مزار کاهی مشهور است.

علی‌بن محمد یاسری در تاریخ قهستان می‌نویسد: دیگر سیده زنان خاندان سِتر علیا و مهد عظمی، سلاله باغ مرتضوی به سببی از اسباب، گذرشان بر قریه کاهین از قرای نهار جان افتاد و به‌واسطه عارضه‌ای که بر آن بزرگوار روی داد، در آن محل دار فانی را وداع فرمود.

محرمانش به امر تجهیز و تکفین پرداخته و وی را بر سرپشته‌ای در صدف خاک مدفون ساختند و قبه‌ای بر سر تربت او بر ساختند.

بقاع متبرکه از جمله مکان‌هایی هستند که همواره حضور در آنها دل و جان را صفا می‌بخشد و زنگار از روح آدمی می‌زداید، امامزادگان به عنوان یادگاران امامان معصوم (ع) نقش بسزایی در تقویت مذهبی و فرهنگی یک منطقه دارند و مامنی برای حضور زائران و مجاوران در روزهای مختلف سال به شمار می‌روند.

اعتقاد مردم به بی‌ بی زینب خاتون (س) به حدی است که برای حاجات مختلف در این مزار متبرک، نذر و نیاز می‌کنند و او را واسطه بین خود و خدا قرار می‌دهند، در صحن بقعه نیز محل مشخصی برای نذورات خاص مردم وجود دارد.

از آنجایی که این آستانه مبارکه در ارتفاعات روستای کاهین، منطقه‌ای ییلاقی با زمستان سرد و تابستان مطبوع قرار دارد و از فضای سبز و آب گوارا برخوردار است، این شرایط موجب جذب زائران و مسافران بسیاری از نقاط مختلف استان و کشور به این منطقه شده و آن را به محلی برای گردشگری مذهبی تبدیل کرده است.

مهمان «خاتون» بر بلندای مزار «کاهی»

نام اولیه این روستا «کاهین» بوده که به تدریج به کاهن و کاهی تغییر یافته و به مرور زمان کاهین مخفف شد به طوری که امروز آن را کاهی می‌گویند، به تبعیت از نام این محل نام خانوادگی اغلب اهالی کاهنی است.

مزار کاهی در روزهای مختلف سال پذیرای زائران است و علاوه بر زیارت در روزهای سال نیز مراسم مذهبی و آئینی از جمله اعیاد، ولادت و شهادت ائمه اطهار و معصومین (ع) به ویژه عزاداری‌های ماه محرم و صفر با شکوه خاصی در این مکان برگزار می‌شود.

دسته‌های سینه زنی و زنجیر زنی از مناطق دور و نزدیک در روزهای پایانی ماه صفر در امامزاده بی بی زینب خاتون (س) مراسم عزاداری برپا می‌کنند و این آستان مبارکه میزبان جاماندگان کربلا و مشهد مقدس است.

۱۰۰ واحد زائرسرا و سوئیت برای اسکان زائران

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان سربیشه درباره زیرساخت‌های فراهم شده برای پذیرش زائر در آستان بی بی زینب خاتون گفت: بیش از ۱۰۰ زائرسرا، اتاق و سوئیت در این بقعه متبرکه آماده سازی شده است که زائران می‌توانند برای اسکان از آنها استفاده کنند.

حمید اصغری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ظرفیت ذخیره سازی ۲۰۰ هزار لیتر آب برای پاسخگویی به نیاز زائران فراهم شده است اما نیازمند همکاری بیشتر شرکت آب و فاضلاب برای پایدار شدن آب مورد نیاز هستیم.

وی با اشاره به اجرایی شدن طرح جامع آستان مقدس بی بی زینب خاتون اظهار کرد: اولویت اول اجرای طرح، ساخت صحن و شبستان بوده که با اعتبار ۱۳۷ میلیارد ریال پروژه سنگ فرش و گچ کاری شبستان به اتمام رسیده است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان سربیشه با ابراز امیدواری از همکاری خیران برای تامین فرش شبستان حرم گفت: افزایش زائرسراها و سرویس‌های بهداشتی جزو برنامه‌های بعدی اجرای طرح جامع است.

مهمان «خاتون» بر بلندای مزار «کاهی»

وی یادآور شد: در مناسبت‌های خاص دهه پایانی ماه صفر بیش از ۱۲ هزار زائر به این آستان مقدس مشرف می‌شوند و از برنامه‌های مختلف فرهنگی و مذهبی بهره می‌برند.

اصغری گفت: هیات‌های مذهبی در روزهای پایانی ماه صفر از روستاها و شهرهای اطراف در آستان مقدس بی بی زینب خاتون به عزاداری دسته جمعی می‌پردازند.

وی اضافه کرد: چهار سپتیک (محفظه زیرزمینی) برای جمع آوری فاضلاب بقعه متبرکه نصب شده که بیش از ۲ هزار لیتر ظرفیت دارد و افزایش فضای پارکینگ نیز از نیازهای مهم بقعه متبرکه است چون در اوج حضور زائران با توجه به عرض کم جاده، وقوع حوادث ناگوار دور از انتظار نیست.

خراسان جنوبی مدفن ۶۰ امامزاده واجب التعظیم

اما مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی گفت: ۹۶ بقعه متبرکه در این استان وجود دارد که از این تعداد ۶۰ مکان مقدس متعلق به امامزادگان است.

حجت الاسلام پرویز بخشی پور با بیان اینکه سفر به بقاع متبرکه جنبه سیاحتی و زیارتی دارد افزود: طبق فرمایش مقام معظم رهبری بقاع متبرکه باید به قطب فرهنگی تبدیل شود از همین رو برنامه‌های مختلفی در طول سال با ماهیت فرهنگی اجرا می شود.

وی یادآور شد: ۷۱۶ مهمانسرا و زائرسرا با ظرفیت روزانه چهار هزار نفر در روزهای خاص آماده پذیرش مسافران و زائرانی است که به زیارت امامزادگان خراسان جنوبی مشرف می‌شوند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی، آستان مقدس بی بی زینب خاتون را از بقاع شاخص استان برشمرد و گفت: این بارگاه در زمینی به مساحت حدود ۲۰ هکتار قرار گرفته و ضریح مطهر بقعه متبرکه مطلا بوده که با طرح ضریح مطهر امام رضا (ع) در سال ۱۳۸۳ ساخته و نصب شده است.

استان خراسان جنوبی ۱۲ شهرستان دارد و مرکز شهرستان سربیشه در ۶۷ کیلومتری شرق بیرجند است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha