داروی «ملاتونین» و مکمل «روی» در بهبود معتادان موثر است

اصفهان- ایرنا- پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: داروی «ملاتونین» و مکمل «روی» در بهبود مشکلات جنسی و افسردگی معتادان مؤثر است و داروی «زولپیدم» به درمان اختلالات خواب آنها کمک می‌کند.

به گزارش ایرنا از معاونت تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، زهرا امینی روز سه‌شنبه افزود: تاثیر داروی «ملاتونین» بر کیفیت خواب و عملکرد بیماران مبتلا به سوء مصرف مواد مخدر تحت درمان با «متادون» و تاثیر استفاده از مکمل «روی» بر دُز داروی مصرفی، خواب، سلامت روان و احتمال بازگشت در افراد مبتلا به سوء مصرف مواد مخدر تحت درمان با «متادون»، ۲ طرح تحقیقاتی است که در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مورد بررسی قرار گرفت.

وی در باره نتایج تأثیر مصرف این داروها بر سلامت روان و کیفیت خواب مصرف‌کنندگان متادون گفت: مصرف‌کنندگان متادون با مشکلاتی از جمله اختلالات جنسی، افسردگی و بی‌خوابی مواجهند و نتایج این پژوهش نشان داد که داروی ملاتونین در بهبود مشکلات جنسی و افسردگی این بیماران مؤثر است و داروی زولپیدم هم به درمان اختلالات خواب کمک می‌کند.

وی تصریح کرد: در این تحقیق، ۳۴ نفر از مصرف‌کنندگان متادون تحت درمان با ملاتونین و ۳۲ نفر با داروی زولپیدم و گروه کنترل شامل ۳۲ نفر، به مدت ۲ ماه تحت آزمایش قرار گرفتند.

امینی تصریح کرد: متادون تنها باعث بهبود علائم جسمی در معتادان می‌شود و به منظور بهبود سلامت روان و اختلال خواب معتادان تحت درمان از داروهای «ملاتونین» و «زولپیدم» استفاده شده که اثر بخشی آن در یک طرح پژوهشی به ثبت رسید.

امینی با تاکید براینکه استفاده از مکمل«روی» نیز در رفع خواب‌آلودگی معتادان موثر است گفت: سطح دریافت «روی» در ایران کمتر از میانگین جهانی است و این کمبود می‌تواند به اختلالات خواب منجر شود.

پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: نتایج این ۲ طرح تحقیقاتی نشان می‌دهد که برای بهبود مشکلات خواب و سلامت روان معتادان تحت درمان با متادون، استفاده از داروی ملاتونین و مکمل روی می‌تواند درمان‌های مؤثری باشد.

به گزارش ایرنا، متادون یکی از داروهای مخدر است که برای درمان اعتیاد بعنوان یک ماده نگهدارنده و جایگزین مواد مخدر برای ترک اعتیاد معتادان به مواد افیونی مانند تریاک و هروئین کاربرد دارد. مصرف این دارو برای معتادان در دوره ترک موجب کاهش عوارض جسمی و روانی ناشی از ترک و مهار یا کاهش میل به مصرف مواد مخدر می‌شود.

استان اصفهان بیش از پنج میلیون نفر جمعیت دارد و بر اساس آخرین آمار، جمعیت معتادان استان دست‌کم ۱۲۰ هزار نفر است که ۱۰ درصد از آنها را بانوان تشکیل می‌دهند.
بنابر اعلام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، اکنون نرخ شیوع اعتیاد در جمعیت فعال ۱۵ تا ۶۴ سال کشور ۴، ۵ درصد است و این نرخ در اصفهان ۲،۴ درصد بوده و رتبه این استان از نوزدهم در سال ۹۰ به بیست و سوم کاهش یافته است.

اکنون نزدیک به ۴۰۰ مرکز در زمینه پیشگیری، درمان و کاهش آسیب‌ معتادان به مواد مخدر در این استان فعالیت می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha