۱۴ شهریور ۱۴۰۳، ۱۲:۵۰
کد خبرنگار: 2204
کد خبر: 85587064
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سوگ دلدادگان رضوی در خراسان جنوبی + فیلم

۱۴ شهریور ۱۴۰۳، ۱۲:۵۰
کد خبر: 85587064
سوگ دلدادگان رضوی در خراسان جنوبی + فیلم

بیرجند - ایرنا - دل‌های مجاوران هشتمین خورشید روانه حرم رضوی شده است و مردم خراسان جنوبی معروف به دیار خاوران در سالروز شهادت امام رضا (ع) به سوگ نشستند.

به گزارش ایرنا، امروز (چهارشنبه) صحن و سرای بارگاه حرم مطهر رضوی میزبان میلیون‌ها نفر از عاشقان و دلدادگانی است که در پایان ماه صفر به مشهد مقدس مشرف شدند و جاماندگان این سفر معنوی در شهرها و روستای مختلف از راه دور به آستان نورانی امام رئوف ابراز ارادت می‌‍‌کنند.

از همین رو در خراسان جنوبی که استان مجاور خراسان رضوی است هیات‌های مذهبی در بقاع متبرکه، مساجد و حسینیه‌ها به رسم دیرینه گرد هم می‌آیند و شکوهی از سوگواری شهادت علی بن موسی الرضا (ع) را جلوه‌گر می‌شوند.

جمعی از اهالی این دیار در روزهای آخر ماه صفر پیاده یا سواره خود را به مشهدالرضا رساندند و جمع دیگری از دلدادگان نیز با حضور در مجالس عزا از راه دور، دل‌های عاشق را به ضریح شمس الشموس گره زدند. 

مراسم پیاده‌روی و سوگواری هیات خادمیاران رضوی پیش از ظهر امروز از مسجد امام رضا (ع) بیرجند در مسیر میدان آزادی به سمت آستان مقدس امامزادگان باقریه (ع) با حضور قشرهای مختلف مردم برگزار شد.

مراسم عزاداری روز شهادت امام رضا (ع) در مرکز استان حوالی ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه در آستان امامزادگان باقریه بیرجند آغاز شد و با نوحه سرایی، مداحی، سرود دانش آموزی، خطبه خوانی و سخنرانی همراه بود که تا اذان ظهر به طول انجامید.

جمعی از دختران نوجوان به تبعیت از بانوان نوغانی در حالی که شاخه‌های گل در دست داشتند پس از عزاداری به تشییع نمادین پیکر مطهر امام هشتم در این مراسم پرداختند.

همچنین آستان امامزاده حسین بن موسی الکاظم (ع) طبس که برادر امام رضا است امروز میزبان خیل عظیمی از زائران و مجاوران حرم رضوی بوده، هیات‌های مذهبی از دور و نزدیک خود را به این آستان مقدس رساندند و به شکل دسته جمعی عزاداری کردند.

دل‌های عاشق از خراسان جنوبی روانه حرم رضوی + فیلم

هیات حسینی شهر عشق آباد نیز با پخت غذای نذری ظهر شهادت امام رضا (ع)، هزار و ۶۰۰ نفر از عزاداران را پذیرایی و اطعام کرد.

همچنین دلدادگان رضوی در شهرستان زیرکوه همزمان با ۳۰ صفر به رسم هر سال با حضور در همایش بزرگ پیاده روی عاشقان امام رضا (ع) مسیر ۳۰ کیلومتری را به سمت آستان امامزاده سعد الله بن موسی الکاظم (ع) روستای شاهرخت پیمودند.

دل‌های عاشق از خراسان جنوبی روانه حرم رضوی + فیلم

آستان مبارکه بی بی زینب خاتون (س) هم به عنوان یکی از بقاع متبرکه شاخص در شهرستان سربیشه میزبان جمعی از عاشقان و سوگواران شهادت امام رضا (ع) است که به زیارت خواهر این امام همام مشرف شدند.

مردم در بسیاری از شهرها و روستاهای استان با برپایی دسته‌های سینه زنی و زنجیر زنی در خیابان‌ها به عزاداری پرداختند و همچون گذشته حضور جوانان و نوجوانان در این آیین‌ها چشمگیر است. 

شب گذشته نیز مساجد و اماکن متبرک استان مملو از عزادارانی بود که به یاد ثامن الحجج (ع) گرد هم آمدند، تا پاسی از شب به عزاداری پرداختند و در پایان ماه صفر برای حاجات‌شان، امام مهربانی‌ها را واسطه بین خود و خدا قرار دادند.

ماه صفر به ویژه دهه آخر این ماه از قداست و حرمت خاصی در بین اهالی خراسان جنوبی برخوردار است و بسیاری از مردم در نقاط مختلف استان به پخت غذاهای نذری روی می‌آورند و با توزیع آن بین مردم و نیازمندان، ضمن ادای نذرشان در این عزاداری عظیم سهیم می‌شوند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha