شرکت رئیس جمهور بولیوی در اجلاس آتی سران گروه بریکس

تهران- ایرنا- سلیندا سوسا لوندا وزیر خارجه بولیوی در اظهاراتی با اشاره به علاقه و انگیزه زیاد این کشور برای عضویت در گروه اقتصادهای نوظهور بریکس اعلام کرد: لوئیس آرس رئیس جمهور (بولیوی) در اجلاس آتی سران بریکس به میزبانی کازان روسیه شرکت خواهد کرد.

به گزارش چهارشنبه شب ایرنا به نقل از اسپوتنیک، وزیر خارجه بولیوی در جریان یک نشست خبری در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره واکنش رئیس جمهور این کشور به دعوت ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه برای شرکت در اجلاس آتی سران گروه بریکس اظهار کرد: حضور رئیس جمهور ما در این اجلاس تائید شده است.

سوسا لوندا با بیان اینکه بولیوی علاقه و انگیزه زیادی برای عضویت در گروه بریکس دارد، گفت: ما در حال لابی کردن با همه اعضای بریکس از جمله پنج عضو مهم این گروه شامل چین، روسیه، برزیل، هند و آفریقای جنوبی هستیم تا از عضویت بولیوی در این گروه حمایت کنند.

وزیر خارجه بولیوی با اشاره به اینکه کشورش می‌تواند با ثروت طبیعی خود به این گروه اقتصادی کمک کند، افزود: بولیوی دارای ثروت طبیعی زیادی از جمله معادن لیتیوم، طلا، نقره و سنگ‌های قیمتی است و در ازای این منابع طبیعی می‌تواند از حمایت سایر اعضای گروه بریکس برای صنعتی شدن خود و جایگزینی کالاهای وارداتی با تولیدات داخلی، بهره‌مند شود.

وی در ادامه با بیان اینکه فرایند پیوستن به گروه بریکس ممکن است فرایندی زمانبر باشد، تاکید کرد: طبق اطلاعاتی که در اختیار داریم درخواست‌های زیادی از سوی کشورهای مختلف برای عضویت در گروه بریکس وجود دارد بنابراین ما مشتاقانه منتظر انجام شدن فرایندهای مورد نیاز برای پیوستن بولیوی به این گروه اقتصادی خواهیم ماند.

به نوشته اسپوتنیک، روسیه از ابتدای سال جاری میلادی ریاست دوره‌ای گروه بریکس را برای سال ۲۰۲۴ برعهده گرفت، سالی که با پذیرش اعضای جدید در این گروه آغاز شد.

علاوه بر کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی که این گروه نام اختصاری خود را از حروف اول نام این کشورها وام گرفته است، بریکس اکنون شامل کشورهای دیگری از جمله ایران، عربستان سعودی، مصر، امارات متحده عربی و اتیوپی نیز می‌شود.

در حال حاضر تقریباً نیمی از جمعیت جهان، بیش از ۴۰ درصد از تولید جهانی نفت خام و حدود ۲۵ درصد از صادرات جهانی به اعضای گروه بریکس تعلق دارد.

چهاردهمین اجلاس سران بریکس از تاریخ ۲۲ تا ۲۴ اکتبر (اول تا سوم آبان) سال جاری در شهر کازان روسیه برگزار خواهد شد.

به گزارش ایرنا، قدرت‌های نوظهور و بازسازمان یافته‌ای همچون چین، روسیه، برزیل و هند در اجلاس مجمع بین‌المللی اقتصادی سن پترزبورگ در سال ۲۰۰۶ تصمیم به تشکیل سازمان و اتحادی گرفته که در سال ۲۰۰۹ آغاز به کار کرده و با پیوستن آفریقای جنوبی در سال ۲۰۱۰ میلادی با نام BRICS شناخته شد.

این اتحاد گرچه در ابتدای مسیر فعالیت خود نقشی بسیار کوچکتر از اتحادها و سازوکارهای اقتصادی و تجاری غرب مانند گروه ۷ را ایفا می‌کرد ولی در طی ۱۵ سال گذشته سهم این کشورها در اقتصاد جهانی به تدریج رشد پیدا کرده و با ورود اعضای جدید همچون جمهوری اسلامی ایران، مصر، اتیوپی، امارات متحده عربی و عربستان سعودی، بریکس در برابری قدرت خرید از گروه هفت پیشی گرفته و ۳۵.۶ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی را به خود اختصاص داده در حالی که این رقم برای گروه هفت در حدود ۳۰.۳ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha