تعمیق و گسترش وحدت جهان اسلام با جدیت دنبال شود

تهران- ایرنا- رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به اهمیت تمدن نوین اسلامی گفت: باید در این زمینه همکاری‌ها توسعه یابد و گفت‌وگوهای متنوع و متعدد بین فرهنگ‌ها و دیدگاه‌های مختلف با هدف تقویت تمدن نوین اسلامی و تعمیق و گسترش وحدت جهان اسلام با جدیت دنبال شود.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، حجت الاسلام محمدمهدی ایمانی پور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در مرکز اندیشه اسلامی ترکیه گفت: زمانی صحبت کردن از تمدن نوین اسلامی صرفا یک امر دور دست بود و بسیاری باور به این مساله نداشتند اما امروز در شرایطی قرار گرفته‌ایم که تحقق این آرمان امر بعیدی نیست و گام‌های اصلی برای آن در حال برداشته شدن است.

وی که با پروفسور محمد گورمز رئیس مرکز اندیشه اسلامی ترکیه گفت و گو می کرد، با تشکر از ابراز همدردی و تسلیت شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی و شهید جبهه مقاومت اسماعیل هنیه، هر دو حادثه را ضایعه‌ای دردناک برای جهان اسلام دانست و با تایید اظهارات محمد گورمز افزود: هجمه عظیمی که علیه اسلام و مسلمانان در جهان شاهد هستیم به رغم تمام مشکلاتی که ایجاد کرده، از سوی دیگر نشان دهنده تاثیرگذاری اسلام در جهان معاصر است.

ایمانی پور تاکید کرد: این مساله را در ماجرای قرآن سوزی نیز دیدیم که طرف مقابل برای واکنش در قبال تاثیرات قرآن در جهان اسلام چاره‌ای جز آن اقدامات سخیف نداشت و مساله غزه نیز در همین چارچوب قابل ارزیابی است.

تعمیق و گسترش وحدت جهان اسلام با جدیت دنبال شود

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با بیان اینکه غزه و نوع رویکرد جهان غرب به مسائل مربوط به جهان اسلام نشان دهنده رسوایی استانداردهای دوگانه غربی است، افزود: علاوه بر موضوع غزه، همین دوگانگی را در مساله قرآن سوزی نیز شاهد بودیم. در حالی که زمانی غربی‌ها مسلمانان را برای سوزاندن کتاب آیات شیطانی مورد سرزنش قرار می‌دادند، همین غربی‌ها در قبال آتش زدن کتاب مقدس مسلمانان هیچ اقدامی نکرده و به دفاع از آن پرداختند.

در این دیدار صمیمانه، رئیس مرکز اندیشه اسلامی ترکیه و عضو هیات رئیسه اتحادیه علمای جهان اسلام، ضمن بزرگداشت آیت الله شهید سید ابراهیم رئیسی و هیات همراه ایشان و نیز شهادت اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در تهران را تسلیت گفت و افزود: امت اسلامی روزگار سختی را در حال گذراندن است و امروز تنها موضوعی که باید روی آن تمرکز کنیم و به آن بیاندیشم، مساله وحدت و مدیریت اختلافات است. چرا که اکنون شاهد یک جنگ جهانی علیه غزه هستیم اما برخی از رهبران جهان اسلام، غزه و کودکان و زنان آنجا را تنها گذاشتند. با توجه به همین مساله حضور شما در ترکیه و دیدارهایتان در این کشور از اهمیت قابل توجهی برخوردار است.

گورمز با بیان اینکه تجربه تمدن اسلامی و چگونگی انفعال مسلمانان در قبال تحولات جهان معاصر از مهمترین مسائلی است که هر متفکر مسلمان باید در مورد آنها به پژوهش بپردازد، به تشریح فعالیت‌ها و برنامه‌های آموزشی و پژوهشی این مرکز پرداخت.

تعمیق و گسترش وحدت جهان اسلام با جدیت دنبال شود

در ادامه این دیدار، دو طرف در ارتباط با برگزاری نشست‌های تخصصی و گفت و گوهای دو طرف و برنامه‌ریزی برای اجرای هر چه باشکوه‌تر سال فرهنگی ایران و ترکیه به بحث و تبادل نظر پرداختند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha