تغییر ارقام انگور؛ ضرورتی اجتناب‌ناپذیر در چهارمحال و بختیاری

شهرکرد – ایرنا – انگور یکی از محصولات کشاورزی چهارمحال و بختیاری است که در بیشتر مناطق این استان کشت می‌شود.

به گزارش ایرنا، برخی از باغداران انگور در چهارمحال و بختیاری می‌گویند: دیر رس بودن ، سرمازدگی همه ساله و قدیمی بودن برخی از باغات از جمله مشکلات این محصول کشاورزی در استان است.

اما به گفته متولیان بخش کشاورزی، از ۴۴ هزار سطح باغ‌های موجود در چهارمحال و بختیاری چهار هزار و ۲۰۰ هکتار باغ انگور است و سالانه ۵۰ هزار تن محصول برداشت و روانه بازار می‌شود.

رقم غالب محصول انگور چهارمحال و بختیاری رقم عسکری است که مصرف تازه‌خوری دارد و از نیمه دوم شهریور تا نیمه مهرماه برداشت می‌شود.

دیررس بودن یکی از مشکلات عمده در تولید این محصول در چهارمحال و بختیاری است که موجب شده محصول به صورت صندوقی و فله‌ای با قیمت پایین در پیک تولید به فروش برسد.

ضرورت نوسازی باغات انگور

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری می‌گوید: با توجه به دیررس بودن رقم انگور عسکری به‌ عنوان کشت غالب استان؛ تغییر و جایگزینی این رقم ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

بابک مدنی روز پنجشنبه در گفت وگو ایرنا افزود: به دلیل همزمانی برداشت انگور با دیگر مناطق، بیشتر باغداران مجبور هستند محصول خود را با قیمت پایینی به بازار عرضه کنند.

وی اظهار داشت: عرضه محصول انگور باغداران چهارمحال و بختیاری با قیمت پایین صرفه اقتصادی برای باغدار ندارد و موجب متضرر شدن آن‌ها می‌شود.

وی ادامه داد: به همین دلیل ایجاد تحول و تغییردر تولید تاکستان‌های چهارمحال و بختیاری و استفاده از ارقام زودرس و میان رس انگور از جمله الزاماتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری گفت: برای رسیدن به این تحول انجام یک پروژه جامع تحقیقاتی با همکاری موسسه تحقیقات علوم باغبانی ایران، سازمان جهاد کشاورزی و استانداری به منظور انجام سازگاری ارقام زودرس و میان رس و یا پیوند این ارقام با ارقام نامرغوب یا دیررس انگور در استان ضروری است.

مدنی اظهار داشت: با جایگزینی ارقام انگور با تک رقم غالب موجود در استان باغدار مجبور به فروختن انگور تولیدی در اوج تولید این محصول نیست و می‌تواند زودتر از این بازه زمانی محصول خود را وارد بازار کند و با قیمت بالاتری بفروشد.

به گفته مدنی، جایگزینی رقم غالب انگور استان با ارقام سازگار دیگر سود اقتصادی بیشتری را برای باغداران به دنبال دارد.

وی یادآور شد: با توجه به تکنیک‌های جدید برای انجام جایگزینی رقم غالب انگور چهارمحال و بختیاری با رقم‌های غالب نیازی به تغییر باغ‌های انگور وجود ندارد و با انجام پیوند از همین باغ‌ها می‌توان سود اقتصادی چند برابری برای باغداران ایجاد کرد.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری گفت: با جایگزینی ارقام زودرس با رقم غالب انگور استان و همچنین ایجاد صرفه اقتصادی برای باغداران می‌توان از مهاجرت آنان به شهرها جلوگیری کرد.

وی یادآور شد: در این خصوص موسسه تحقیقات علوم باغبانی در استان‌های مختلف تحقیقات کاربردی انجام داده و رقم‌های زودرس و میان رس شناسایی شده و نتیجه خوبی برای تغییر رقم و پیوند آن به دست آمده است.

مدنی یادآور شد: با توجه به تعداد بالای رقم‌های زودرس و میان رس انگور شناسایی شده نیاز است که برای استفاده پروژه جامعی در سطح محدودی انجام شود و پس از کسب نتیجه لازم به صورت ترویجی و توسعه‌ای بهترین رقم که با شرایط استان متناسب و سازگار باشد در چهارمحال و بختیاری پیاده‌سازی شود.

به گزارش ایرنا، یک چهارم تولید ناخالص داخلی و یک پنجم اشتغال چهارمحال و بختیاری به بخش کشاورزی وابسته است.

از مجموع زمین‌های چهارمحال و بختیاری ۲۵۰ هزار هکتار برابر ۱۵ درصد سطح زیرکشت زمین‌های کشاورزی استان است.

هم‌اکنون ۷۹ هزار بهره‌بردار با تولید سالانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار تُن انواع محصولات کشاورزی در چهارمحال و بختیاری فعال هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha