نمایندگان مردم اراک در مجلس شورای اسلامی پیگیر زنجیره تولید فرش جیریا هستند

اراک - ایرنا - نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگان مردم اراک در مجلس شورای اسلامی برای کمک به رونق و احیای فرش جیریا با قوت پیگیر زنجیره تولید فرش این روستا هستند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «نادرقلی ابراهیمی» روز پنجشنبه در آیین افتتاحیه دومین جشنواره فرش جیریا که در این روستا برگزار شد، افزود: باید زنجیره تولید فرش قبل و بعد تهیه شود و اگر نیاز به مصوبه مجلس و یا اعتبار است، از طریق مجلس و تصویب قانون به آن پرداخته شود.

وی بیان کرد: کم توجهی به هنر دست موجب شده تا داشته ارزشمند خود را از دست بدهیم و رقبا از این فرصت استفاده کنند و هنر ما را به اسم هنرمندان قالیباف خود تصاحب کنند.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت: ما به دلایل مختلف از این دستباف ارزشمند هنری نتوانستیم استفاده کنیم و باید توان خود را به کار بگیریم تا هنر بار دیگر رونق گیرد.

ابراهیمی به تاریخچه بافت فرش در ایران اشاره کرد و افزود: هنر فرش بافی در ایران به قبل از میلاد مسیح بازمی‌گردد، زمانی که فرش پاتریک در قطب کشف شد، نقوش هخامنشیان در آن دیده می‌شد.

وی بیان کرد: فرش جیریا و ایران را به اسم ساروق می‌شناسند اگر در فرشبافی برخی شهرها از جمله تبریز و قم شناخته شده‌اند، نتیجه کم کاری ما بوده و باید به جای ۲ هزار بافنده در جیریا، شمار بیشتری در این هنر فعالیت داشته باشند.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی به تعداد بافندگان فرش در استان مرکزی اشاره کرد و گفت: ۱۹ هزار بافنده در استان مرکزی، بسیار ناچیز است و باید موانع گسترش و توسعه فرش بافی فهرست‌بندی شده و بر اساس اولویت برطرف شود.

ابراهیمی افزود: اولین درآمد ارزی ایران از محل فروش، فرش و قالی در تاریخ ثبت شده و در گذشته ۱۰ میلیون نفر در ایران در زنجیر فرش فعال بودند اما اکنون شمار بافندگان کم شده است.

وی بیان کرد: فرهنگ ما وابسته به هنر است و هنر در دست مردان و زنان منطقه جیریا است و از چهار هزار نفر جمعیت روستای جیریا، ۲ هزار نفر بافنده فرش هستند.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی همچنین درباره بیمه قالیبافان نیز گفت: تحت پوشش قرار دادن قالیبافان را با قوت پیگیری می‌کنم و برای موزه فرش نیز تلاش خواهد شد اما برای احیا این هنر این اقدامات، کفایت نمی‌کند.

فرش ایران مدیون سرپنجه هنر قالیبافیان جیریا است

دیگر نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی هم گفت: امروز اگر نامی از فرش جیریا در ایران و جهان برده می‌شود، مدیون سرپنجه هنر بافندگان آن هستیم.

«سید محمد جمالیان» با اشاره به اینکه اکنون احوال فرش خوب نیست، افزود: درآمد ارزی۴۰ میلیون دلار از محل فروش قالی و فرش، ناچیز است و باید برای افزایش آن فرصت‌های گذشته در هنر قالیبافی احیا شود.

وی با تاکید بر پیگیری بیمه قالیبافان روستای جیریا، ادامه داد: بیمه باعث دلگرمی و افزایش حس رقابت و افزایش کیفیت می‌شود.

جمالیان تاکید کرد: برای تحقق درآمد ارزی از محل فروش قالی، باید موانع صادارتی رفع شود و در چند سال اخیر جای فرش ایران در نمایشگاه فرش آلمان خالی بوده که باید این فرصت دوباره فراهم شود.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت: سلیقه مصرف کننده در تولید فرش مهم است و باید به مدل، رنگ و نقش برای خریدار توجه کرد و تحول در نقش و رنگ‌ ایجاد کرد.

دومین جشنواره فرش روستای جیریا از ۱۵ تا ۱۷ شهریور ماه با ۲۵ غرفه از ساعت ۹ تا ۲۱ پذیرای علاقمندان است.

این جشنواره با مشارکت اداره‌کل صمت، بخشداری ساروق و دهیاری جیریا برگزار شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha